Liberalul, rindelistul şi cuistul

Cea mai bună meserie din lume este una liberală: doctor, avocat, actor, fotograf, ziarist, oblomovist, în sfîrşit, chestii de genul ăsta, în care să faci ce vrei, cînd vrei şi cît vrei.

Evident, idealul e să nu faci nimic, dar asta e altă poveste; şi poliţist e bine, dacă îl împuşti pe necuratu şi nu el pe tine. Dacă eşti băiat de treabă, eşti în cîştig, dacă nu, oricum nu pierzi: măcar nu te plictiseşti.

Nu ştiu cum m-aş fi descurcat, de exemplu, să stau într-un birou un număr nesimţit (şi infinit) de ore, trăgînd mereu aceeaşi linie la piramidon. Cine a văzut şi-şi mai aminteşte filmul lui Charlot, Timpuri Noi, ştie la ce mă refer.

Acum, să nu luaţi biroul în sens strict, nici atelierul de şurubărit, nici cofetăria sau restaurantul în care faci torturi (accentul pe ce silabă vreţi, dar preferabil e pe ultima) şi mici pînă cînd îţi ajung bronşiile mai negre şi mai unsuroase ca elemenţii la grătar.

Biroul, sau locul de muncă (numai expresia şi mă perplexez), este o zisă (o dusă şi-o venită) ideală şi, din punctul meu de vedere, este întotdeauna o idee proastă.

Chestia e vizibilă cu ochiul liber: atacurile cele mai violente le primesc de la cei care fie stau cu fundul lipit pe scaun şi nu se prăbuşesc cu ochiul în peniţă şi fac o chestie de curaj din asta, fie bat cuie, sau trag la rindea, sau cresc animale pe lîngă casă, sau altă ştiinţă care nu e bătută în cap în sine, ci e folosită ca să mă bată pe mine acolo.

Cînd rindelistul, cuistul sau animalistul (cuvintele nu există în dicţionar, în timp ce meseriile da, iar mie cuvintele îmi plac, dicţionarele mai puţin) se apucă de scris, prima lui grijă este să se desfacă în figuri (de stil, de gramatică, de idei, de lego), în general cu ţintă spre liberalul din mine.

Imaginea doctorului care stă cu ochiul pe buzunarul nevoiaşului putred de boală este deja un truism care, alături de alte truisme, construiesc un sistem de truisme în care eu (e o postare complet egocentrică, după cum vedeţi), sunt proiectat şi obligat să nu mă pricep decît să fur şi să tai (în accepţia largă, populară şi decompensatorie, toţi doctorii sau sunt chirurgi, sau nu sunt de loc).

E adevărat, au fost şi artişti, şi gînditori, şi muzicieni care au făcut medicina, dar după părerea rindelistului, a cuistului şi a animalistului toţi au murit demult şi, oricum, nu le-a folosit la nimic.

Dar cei mai răi din toţi sunt teologii, iar despre mine şi despre ei vom vorbi altă dată.

4 gânduri despre &8222;Liberalul, rindelistul şi cuistul&8221;

  1. N-auzisem despre caz. Urîtă chestie, dar nu mă miră.
    Astăzi încercam să trimit un bolnav de la mine, suferind de radiculită, la neurochirurgie, la Iaşi. Un om tînăr, sărac, care fusese operat în urmă cu patru ani de tumoră cerebrală.
    Am luat legătura cu un rezident, ăla a spus că-l informează pe şeful lui şi să revin în cinci minute să-mi comunice rezultatul. Comunicările astea se fac pe un telefon special alocat gărzii.
    Ştii ce a făcut individul după cinci minute? Şi-a închis telefonul şi nici centrală la spitalul meu nu mai aveam, ca să-l spurc.
    Cu alte cuvinte, dacă între colegi, chiar de specialităţi diferite (eu internist, ăla chirurg), sunt astfel de relaţii şi de maniere, nu mă miră că un imbecil încurcă mîinile la operaţie.
    Te rog să mă crezi, există din ce în ce mai puţini oameni de caracter în meseria asta. Goana după bani, subfinanţarea sistemului, corupţia înspăimîntătoare şi legea omertei au pus medicina românească pe butuci. Dacă fluieri în biserică, a doua zi zbori.
    Au fost ani în care fiecare zi de muncă era pentru mine o bucurie. Acum fiecare oră a ajuns un coşmar. Dacă n-aş avea vîrsta pe care o am, aş pleca încotro aş vedea cu ochii, te rog să mă crezi, Lia…

Lasă un răspuns

