AM SĂ DAU CU TIFLA-N BALTĂ

În general despre morţi numai de bine, asta n-am inventat-o eu, aşa că nu sunt original nici aici :)

La capitolul Bărbosu (sau Barbosu) de ce zici că am scris de rău? N-am voie să mă întreb cum a ajuns flăcăul la vama din Nădlac? dacă a luat şpagă acolo?
Cum şi cine l-a pescuit din zonă?
Cum, din Metallist, ajunge, peste noapte, teolog, pastor, doctor sau ce-o mai fi?

 
Ce te supără pe tine că mă întreb de ce nu spune poporului adorator (ca de obicei, de altfel), cine este omul (sau oamenii) care i-au sponsorizat studiile în America?
Sau ce program a avut de implementat după aceea în România? iar omul are tupeul ca toate bisericile care-i seamnănă să poarte acelaşi nume, să nu-i încurce Dumnezeu cînd i-o despărţi pe bunii lui de răii altora. Şi în timp ce el asculta Metallica şi era răuleanul şcolii, Paul Negruţ şi Alexandru Taloş erau chileriţi zilnic pe agenda securităţii. Cînd s-a întors din America, mult după revoluţie, Bărbosului i-a puţit evanghelismul autohton, pentru că el avea alt proiect. Care? Înlocuirea mărturiei baptiste autohtone din rezistenţa anti-comunistă cu siliconul american, care place. Păi cum să nu placă?

La toate se poate răspunde, dar nu cu sintagma “aşa a vrut Dumnezeu”, că asta e bună pentru baba cu o falcă-n pămînt şi cu proteza-n cer, că tot prin vrerea aceea a ajuns şi Otniel Bunaciu (tăticul lui fiind de meserie turnător secu), în perioada cea mai cruntă a comunismului ceauşist, la Londra, în vreme ce toţi absolvenţii de institut superior erau ţinuţi la ţară sau aruncaţi departe de casă (şi la gheboaia, nu la Oxford).
Cum a părăsit Iosif Ţon România, trecînd prin Viena, asta mai ţii minte? Tot prin graţia divină, evident, chiar dacă graţia asta are repetate paralizii şi amnezii, şi ochii albaştri şi holbaţi la gîzele rămase-n (in)sectar. Iar omul fusese înainte  marxist şi turnător la aceeaşi întreprindere de făcut zombi din creştini.
Vrei să-ţi scriu de bine de Mănăstireanu? de tipul care face prozelitism ecumenic cu neruşinare, după ce a trecut cu surle şi trîmbiţe la anglicani şi-i înjură pe toţi evanghelicii şi mai ales pe Paul Negruţ care a avut inteligenţa să-i articuleze un şut la timp şi în locul moale şi potrivit? Sau Pasăriiphoenix, care scria că Israelul e stat fascist?
Vrei să-i perii scama de pe conştiinţa (cîtă o fi avînd) vărului lui Fărăgău, care face propagandă politică în biserică, sub nasul meu mare şi cronic iritat?
Vrei poate să-l iubesc şi pe motofozo care scrie pe “România Evanghelică“, care alternează transele de tip spitalul de psihiatrie cu muzeul de istorie naturală?
Poate vrei să mă izmenesc la poarta lui Cristi Ionescu, care ar trebui să-şi schimbe titlul blogului în “Tanacu II”?
Sau poate despre Paul Dan, care e “Tanacu III”?
Le-am frecat ridichea idolilor de tot felul? şi care e povestea, Camix? le-a căzut părul la statuie? n-am făcut pedichiura la marmură? nu le-am scos aşchiuţa din limba de lemn?
Cer să fiu adulat, citit sau să conving pe cineva că am dreptate?
Nici poveste! îmi scriu pe blog ideile, necolorate, necenzurate, neoblojite, nepomădate, fără perdea de fum, fără niciun contact cu belferii de la niciun nivel, fără interese de nicio culoare şi dezgustat de prostie, credulitate şi mîndrie de neamuri proaste ajunse pe locuri prea înalte pentru a mai putea masca spicul care le cade din buletin.
Am scris şi de bine despre mulţi şi sper să mai trăiască ani buni după ce eu n-oi mai fi.

Anunțuri

32 de gânduri despre &8222;AM SĂ DAU CU TIFLA-N BALTĂ&8221;

  1. A, îmi acorzi prea multă atenție, mistere…

    Lista ta e mai lungă decât a mea, bag seama!
    Tocmai că spuneam că nu mă surprinde, deci nu cred că vreau prea multe de la tine, Răsvane. Că știi e una; că știi bine e alta; iar că vrei să spui tot ce crezi că știi bine e cu totul alta.
    Eventual mă interesează să-mi spui dacă ție îți face bine să te râcâi așa mereu de câte unul și altul.

  2. Iar dacă spui că nu ceri să fii adulat, atunci nu ar trebui nici să te deranjeze prea tare asemenea rânduri scrise de mine…

  3. Fireşte că e mai lungă! Şi are conţinut, subiect şi predicat, dragă Camix.
    Şi nu sunt singurul care s-a întrebat de-a lungul vremii, dar blogul meu sare în ochi şi asta supără.
    Degeaba încerci să mă jigneşti cu rîcîitul şi plăcerea: da, cred că mă bucură să spun ce gîndesc. Cred că mă sufoc cînd văd haioşi (hai să le spun creduli) care nu s-au săturat de farsa comunistă şi defilează înainte cu elan la şedinţele de pupincurism creştinopat.
    Şcolile de ucenicie sunt, de fapt, institute de idologie (termen inventat de dragul tău, Camix :)).
    Eu întreb, Camix, nu ştiu, asta e povestea. Iar răspunsurile pe care le primesc sunt altă poveste, de obicei cu cîntec.

  4. Nu mă deranjează ce scrii tu, dragă Camix: dimpotrivă, mi-ai dat prilejul să pun în faţa oamenilor o listă. Parcă am fi fost înţeleşi 🙂
    Dacă am fost obraznic cu tine, n-am făcut-o cu intenţie. Te rog să mă ierţi. Asta ţi-o spun fără glumă. Ai toată preţuirea mea. De altfel, eşti (şi rămîi) şi pe lista mea de bloguri favorite.

  5. Te iert.
    Cum e posibil asta când faci articol cu un astfel de titlu? Răsvane, te rog nu spune decât ce crezi.

  6. Încă ceva: nu am încercat să te jignesc. Mi-ar plăcea să nu te mai consumi (mă crezi?) în lupte al căror rezultat nu ne duc într-un loc bun.

  7. @”La capitolul Bărbosu (sau Barbosu) de ce zici că am scris de rău? N-am voie să mă întreb cum a ajuns flăcăul la vama din Nădlac? dacă a luat şpagă acolo?
    Cum şi cine l-a pescuit din zonă?”

    Aveti dreptul sa va intrebati. Dar nu lasati supararea sa va impiedice sa si credeti. Cica dragostea crede totul. Acum, nici chiar asa imi vine sa zic cu indoiala la aceasta frintura de text biblic.
    De studiat, au studiat multi romani in America. Ei au obtinut burse pe toate caile. Situatia nu e comparabila cu Otniel Bunaciu sau cei ce-au studiat afara in comunism. Chiar daca neintentionat, includerea lui Barbasou in aceeasi lista nu e dreapta.
    Am mai scris din putinul care il stiu intersectindu-ma cu unele personaje. Cristi Barbosu a ajuns sa-l cunoasca pe Domnul ca tinar, crescut de bunica. Dupa Revolutie a ajuns asa lucreze la vama; nu stiu cum, dar tatal sau vitreg era procuror… poate ca avea relatii. Or fi ajutat? In toata aceasta perioada fecventa activ biserica Maranata, pastorita de Doru Popa, om extrem de cunoscut in America si care a ajutat pe multi sa obtina burse. Cristi a aplicat si el pt bursa la Moody. Intre timp, a intrat si la drept. La un moment dat, vames fiind a fost iritat ca niste ajutoare aduse de pastorul Daniel Chiu nu au fost lasate sa intre in Ro si a intervenit la colegii sai.
    Sfatuit de Doru Popa si de Daniel Chiu, cu care acest incident l-a dus in contact, C. Barbosu a renuntat la drept si a mers la seminar. Cred c-a ascultat de chemarea Domnului. Am mai scris, la terminare Doru Popa care l-a recomandat pt Moody, l-a adus si pastor alaturi de el la Maranata.
    A luat spaga? Nu stiu. Foarte probabil c-a mai si cazut in citeo ispita.
    Stiu insa sigur de urmatorul incident:
    Pe cind era vames, imbracat in uniforma, a fost chemat de D. Popa sa depuna o marturie. S-a nimerit intre 2 pastori. Tinar si crezind ca are umor, Cristi a inceput: „nu situ cum am ajuns eu vames intre un fariseu si un carturar”. Fariseul -pastor- cu pretentii- s-a suparat foc si la urecheat public pe vames. Cred ca Crsti a fost obraznic in gluma sa, dar cred ca si celalalt s-a demascat… fiind fariseull.
    Nota bene: carturarul nu s-a suparat.
    vindectorule: nu le puneti pe toate la modul negativ.

  8. Dragă Doru Radu, nu le pun, încerc să aflu. Şi nu pe toate, ci despre liderii care răsar ca ciupercile după ploaie, din humusul moale al inocenţei autohtone.
    Vama: evident că o rudă procuror te saltă în societate.
    La vamă: există o frază de adulare în care Bărbosului i se aminteşte de vremurile „cu lapte şi miere” de la vamă. Nu l-a contrazis nimeni pe pupincuristul care făcea portretul idolului său (la noi pupincuriştii se cheamă ucenici, iar idolii se numesc lideri).
    Întrebare: de ce omul ajutat de pronia cerească a venit în ţară să strice un sistem şi să-l înlocuiască cu altul? La ortodocşi există ascultarea, la noi doar răzvrătirea. Iar mai învechiţi ca ortodocşii, greu mai găseşti alţii pe lume.
    De ce să nu acord credit flerului unui Paul Negruţ, care a intuit ce-i poate pielea unui Mănăstireanu, Nadaban şi alţii, şi să accept Metanoile lui Bărbosu?
    Doru Radu, tinerii abia aşteaptă o fereastră spre lumea cu buricul gol. O vor avea, cît de curînd.
    Aţi pomenit de Daniel Chiu, un om pe care-l respect în mod deosebit: în acest context, aş fi tare curios să aflu ce părare mai are acesta de vechiul apărător al ajutoarelor sale, Cristi Barbosu, care a făcut atîta vîlvă în lumea baptiştilor români?
    Doru Radu, ţin să vă amintesc că securitatea nu a murit o dată cu revoluţia. Gurile rele spun că dimpotrivă, aşa că argumentul cu nepotrivirea poveştilor nu ţine (la mine, cel puţin).
    Şi să vă mai spun ceva: admir la un lider creştin discreţia, smerenia, fineţea. Numiţi dvs. unul singur, vă rog, în afară de pastorul Taloş, care să corespundă acestor criterii.
    Unde e Bărbosu? acolo unde reclama e mama comerţului: produsul ieftin se vinde cel mai bine, mai ales dacă e promo.
    Prin Vama Bărbosu intră în ţară tot felul de trăznăi. Mărcile americane de produse spirituale evanghelice de care face atîta caz spun totul.

  9. vindecatorule:
    Un singur lucru mai spun din lipsa de timp si de altceva:
    Biserica Harvest, pe care o copiaza Barbosu e o biserica buna. E americana, dar e dintre cele bune. Cititi spre inspirare la putina incredere cartea despre pocainta (nu stiu titlul) scrisa de „nasul” ideilor raspindite de Cristi, Jame McDonald; e tradusa in Ro., la Oradea cred. O sa vedeti ca are seriozitatea batrinilor pocaiti de pe vremea paritnilor nostri. Daniel Chiu vs. Barbaosu? Nu cred ca Chiu ar fi de-cord cu Metanoia dar in acelasi timp n-am auzit „sa-l fi lepadat de la fata sa”. M-as putea interesa; dar n-are rost.
    Cind am inceput a scrie la primul post pe tema pastorului Barbosu am facut-o cu scopul de a va „cumpara” putina simpatie pt el. Mi-am depasit de mult scopul.

  10. V-am mai spus că nu pot să citesc chestiile alea, Doru Radu! Acum încerc să citesc „Filocalia”, tradusă de Stăniloaie şi pe Andrei Scrima cu care mă familiarizez cu ecumenismul. Nu mai spun de teancul de „laice” care zac prin tot locul şi mă pîndesc la tot pasul prin casă. 🙂
    Credeţi-mă: mie îmi ajune reforma de pe vremea lui Spurgeon. 🙂
    Apoi, în afară de brendul amintit de dvs., sunt şi alte firme mai puţin onorabile din punct de vedere spiritual care sunt învelite şi vîndute sub crusta dulce a pastilei amare. Metoda e clasică. Au folosit-o şi aheii la Troia, doar că acolo crucea avea formă de cal.
    Pe mine m-ar interesa ce crede Daniel Chiu despre toată povestea, de ce nu? Poate citeşte şi răspunde şi fac postare, indiferent ce va spune.
    De ce credeţi că Paul Negruţ nu este încîntat de Cristian Bărbosu? Nu de alta, dar poate că pe domnia sa îl veţi convinge mai uşor decît pe mine că totul e curat ca lacrima. 🙂

  11. Draga Rasvan, acum ca se apropie o noua sarbatoare iti propun sa pregatesti o postare la subiect.
    [eu ma gandesc deja la una sau mai multe cantari…]
    Iti doresc sa te bucuri de ,,INSPIRATIE”

  12. Dragă Mitică,
    Ce-ar fi să concepi tu postarea aia, să mi-o trimiţi pe mail, apoi să o punem pe blog în ziua respectivă, cu cîntare cu tot?
    O bună inspiraţie, după sufocaţie… e necesară, ai dreptate, dacă mai apuc la cîte şuturi am să încasez după postarea asta 🙂

  13. @ fr. Doru Radu.
    Frate pastor, cred ca e important sa definiti ce inseamna „bun”, pentru ca daca vorbim despre Harvest ca fiind acel „bun” pe care pastorul Barbosu tine mortis sa il aduca in Romania, atunci cred ca e bine de stiut faptul ca James MacDonald e mult mai specific in aceasta privinta.
    Daca vizitati pagina de internet a „platformei” de dezbateri teologice de la Harvest Chapel din SUA (www.theelephantroom.com/conversations/), veti observa ca persoane precum T.D. Jakes, de pildă, sunt oaspeti de onoare. Primeam o vreme niste mesaje pe email de la Crossway din SUA, si de la un moment incolo tot vedeam ca erau promovate mai multe nume de catre dansii, si erau puse alaturi personajele acestea doua – TD Jakes si James MacDonald si evident ca ma intrebam cum de accepta MacDonald o astfel de asociere, devreme ce se stia despre modalismul si carismatismul lui Jakes.
    Ei bine, MacDonald lamureste treaba asta intr-o postare pe blogul dansului – http://jamesmacdonald.com/blog/?p=9055 – unde spune: “I do not agree that T.D. Jakes is a Modalist”, dar trei fraze mai încolo admite modalismul lui T.D. Jakes spunând “T.D. Jakes website states that he believes God has existed eternally in three manifestations which is modalist language”. In aceeasi postare, mai catre final, James MacDonald isi arata admiratia fata de TD Jakes: “We are greatly honored that T.D. Jakes has agreed to participate”.
    TD Jakes nu este singurul prieten al lui James MacDonald. Hybels (Willow Creek) este de asemenea in zona: “I have friendships with men as diverse as Bill Hybels and Jim Cymbala”.
    Am vrut doar sa lamuresc un pic pe unde sta si Harvest…

  14. N. Lazar:
    Nu sunt pastor, sunt un frate al dvs. Multumesc pt mesajul dvs serios. Il ascultam intimplator pe McDonald (sa nu va suparati dar nu prea ascult predici decit pe masina, la radio). McDonald tocmai spune acelebra fraza „fudamentalista”: daca ati venit in biserica noastra sa nu va asteptati sa urmarim sa va simtit bine. Noi urmarim sa prezentam Cuvintul iar acesta s-ar putea sa va faca incomod..”. Acest mic element il deosebeste de seeker sensitive attitude de la Willow Creek. Daca ati urmarit apararea lui Barbosu ati vazut ca se delimiteaza clar de cei seeker s. MacDonald pune serios viata de credinta in bserica sa; iata de ce modelul sau nu trebuie sa va sperie. Daca e potrivit pt Ro habar n-am. As prefera sa aleaga modelul lui Cymbala dar ma tem ca e imposibil. Un model de biserica bazat pe rugaciune, un model insuficient structurat cu grafice clare de „unde suntem si unde vrem sa ajungem” nu e usor de copiat.
    Nepotul meu (cca 30 ani) e un tip simpatic si serios; dar un pocait comod. „Iti poti tu imagina ca am stat eu 2 ore la coada – intr-o Marti seara- ca sa pot intra in vreo biserica ?” – era cea a lui Cymbala, biserica din New York, oras liberal, etc. Cymbala e greu de copiat si pt ca, repectivul nu doar ca n-are doctorat, dar nici studii teologice; iar sotia lui conduce corul fara sa fie muziciana. Cam putin profesionalism pt un model.
    Pareti un om informat; nu-l lepadati pe McDonald pt prieteni. La polul opus sunt fundamentalistii -pe care-i simpatizez- care nu urca cu tine la amvon daca esti midtribulationist iar ei sunt pretibulationisti, sau daca vorbesti in limbi. McDonald e mister nice. Unde tragem linia? Hybles e-un om influent; la fel TD Jakes…

  15. Ingredientele din aceasta discutie par a fi interesante, ar trebui sa se ajunga la o mancare gustoasa si acceptabila pentru multi.

  16. Interesanta dezbatere.Dupa cum am spus si-n alt articol:E ca la fotbal.Nu conteaza ce face echipa,ultrasii totodeauna o apara indiferent de erorile facute.Curat socialism mon cher.Fiecare cu echipa lui.Dar cu echipa Isus nu mai tine nimeni?

  17. Medieşanule, nu pot să-ţi răspund direct la ultima întrebare. Îţi pot povesti, în schimb, o mică anecdotă.
    Se făcea că eram într-o mare biserică baptistă, acum cîţiva ani. Eram în trecere. Oamenii studiau de zor, în fiecare săptămînă, după un matrial publicat de Rick Warren. Era o modă, deşi pastorul român nu era nici pe departe modern, dar America, dragul meu, e mereu un ferment evanghelic tentant.
    După cîţiva ani, Rick Warren a devenit discutabil, dar studiile din marea biserică baptistă au rămas în capul oamenilor.
    Nu cred că e vorba doar de o discuţie între chibiţi (sau suporteri, ca să fiu în nota metaforei tale), ci e o miză la nivele mult mai mari. Dacă ar fi fost transparenţi liderii, nu s-ar fi ajuns aici.
    Poate că o opacitate totală ar fi fost mai benefică decît adevărurile spuse pe jumătate.
    Biserica încearcă să se adapteze din mers provocărilor contemporane? Păi vor veni mereu indivizi gata să se plieze după cerere.
    Fundaţiile astea au şi o susţinere financiară puternică. Oamenii se mişcă, văd lumea, dar nu pe banii lor, ci pe a celor care sponsorizeză întreaga afacere.
    Eu, ca să fac naveta între două tîrguri, îmi plătesc motorina din banii mei şi mă costă 5, 91 lei litrul şi consum 6L pe km şi fac cam 260 km pe săptămînă. Aş vrea să ştiu cîţi din Bărboşii lumii evanghelice îşi pot permite să fie azi aici, mîine la Chicago sau Los Angeles, şi să achite kerosenul de la avioane pe banii lor. Iar dacă au un salariu atît de mare la fundaţie, te poţi gîndi că evanghelizarea e o afacere din ce în ce mai rentabilă, nu?
    Fraierii, sigur, morfolesc idei în dezbatere, dar eu sunt convins că afacerea e mult mai prozaică şi cu multe zerouri. Pe mine mă interesează oamenii din spatele vorbelor.
    Cît despre biografii jalnico-romanţate tip Bărbosu şi alţii ca el sunt sătul pînă-n gît. Nici măcar n-au farmecul originalităţii. Au, în schimb, un efect garantat la popor, exact ca filmele indiene.

  18. @”Fiecare cu echipa lui. Dar cu echipa Isus nu mai tine nimeni?”
    Mediasanu: Cu Iisus tinem toti, incepind cu dvs. Sunteti simpatic; dar intrebarea suna a la Corinteni, „noi suntem a lui Iisus”? N-am inteles de ce nu i-o fi placut lui Pavel chestia asta.
    Mitica H. spunea ca roirea a fost dureroasa. Eu am prieteni in ambele echipe: mi-e greu sa ma decid. Ramin cu adevarul… ha, ha, ha…

  19. Sa faci ceva pe banii tai e un lucru greu in lumea asta.Daca o faci,te acuza ca te dai mare,ca faci dezbinare etc.Daca nu faci nimic si nu dai donatii pentru biserica,te acuza ca esti zgarcit.Ideal e ca evanghelizarile sa fie facute om la om,iar atunci s-a terminat cu barbosii si pustanii de pretutindeni.Dar asa,barbosii si pustanii stau linistiti,fundatia le da salariu mare,ii plimba peste tot,iar daca se trezeste un mediesan sau un vindecator sa comenteze ceva negativ,pentru ei nu e problema.Au destui caini dresati de ei la diverse intalniri de tineret care-i urmeaza orbeste gata sa-i apere pe ei si sa ne muste pe noi.

  20. Da, şi trebuie să ţii seama că treburile se extind la nivel de doctorate, de editări de cărţi, la ocupare de catedre şi toate sunt cît se poate de lumeşti, învelite, pentru prostime, în cuvinte sfinte şi bune intenţii.
    Din acest punct de vedere nu există, spun eu, lume evanghelică bună sau mai puţin bună, totul ţine de poftă (şi disimularea ei), şi de supravieţuire (şi eternizarea ei), iar ciolanul pe care se reped să-l roadă toţi fiind unic, se acuză reciproc că unul mîrîie mai puţin evlavios decît celălalt.
    De la Domini canes la Mondo Cane nu e decît un pas şi-un film.

  21. Fr. Rasvan, in ceea ce ma priveste, lucrarea mea este sustinuta 100% din veniturile si resursele familiei mele, eu lucrez ca inginer iar acolo unde mai merg pentru a predica Evanghelia, imi platesc singur cheltuielile. Daca nu imi permit, nu merg. N-am doctorat, nici studii teologice, si nici nu ma intereseaza sa le am. In mod asemanator, munca editoriala pe care o facem ca familie, in completarea predicarii Evangheliei in spatii publice, nu presupune nimic care sa fie de vanzare si nu pretindem nici nu acceptam ajutor financiar de la nimeni (desi in esenta nu ar fi nebiblic ca un slujitor al Evangheliei sa traiasca din Evanghelie sau de pilda un misionar sa mearga in vreun loc fiind asigurate nevoile sale de lucrare si de vietuire acolo unde merge). Eu am hotarat asa pentru ca Dumnezeu ne-a ferit de niste probleme serioase in trecut, cand un individ cica a avut un vis de seara ca sa ne sustina financiar. I-am spus ca vreau sa am si eu visul asta inainte de a accepta sprijinul, si nu l-am avut, dar a fost spre binele marturiei mele, caci un pic mai tarziu, cand problemele legate de acel om au revarsat in afara, am aflat ca majoritatea prezbiterilor fusesera visati dar acceptasera ce li se propusese, motiv pentru care le-a venit imposibil sa deschida Biblia in acele clipe. Am facut precizarile astea pentru ca afirmatia dvs, luata ca atare, suna ca si cum totul este manjit de bani si umblarea dupa bani.

  22. Dragă frate N. Lazăr, nu despre dvs. scriam comentariul, ci despre fundaţiile care au apărut ca ciupercile după ploaie în România după revoluţie. Sub pretextul umanitar sau al vestirii evangheliei, afacerile au decurs după cum s-au văzut cu ochiul liber. Dacă şi dvs. aveţi fundaţie sau lucraţi în domeniu, v-aş fi recunoscător să ne povestiţi cîte ceva din experienţa dvs., mai ales din punct de vedere contabil, nu spiritual.
    Actual, îmi pun întrebarea, la fel ca şi în comentariul de mai sus, cu ce bani poate un om să călătorească, lucrînd în România pe frontul evanghelic, în ţări îndepărtate. Gîndesc ca un om care lucrează de ani de zile la stat, care trăiesc din salariu şi din gărzile care-mi dublează veniturile şi-mi scurtează viaţa, şi cu ce cîştig de-abia dacă-mi permit un concediu prăpădit prin ţară. Iar eu sunt un caz fericit, că am un loc de muncă şi o duc mult mai bine decît jumătate din concetăţenii mei din ţară, dar raportat la salariile din afară, sunt un om sărac.
    N-am vrut să vă jignesc cu nimic, cu atît mai mult cu cît fiecare le ştie pe ale sale şi cum îşi împacă conştiinţa şi pe Dumnezeu.
    Nu am spus „totul se reduce la bani”, nu asta am vrut să las să se înţeleagă.
    Aşa cum am tot întrebat cu ce se derulează acţiunile „Străjerilor”, care sunt fondurile de care dispun şi de unde vin, cu ce salariu sunt plătiţi cei din conducere, aş fi foarte curios să aflu, dincolo de evanghelizări şi implantări de Metanoia, cîte sume se derulează şi de unde vin. Spirituali suntem toţi, transparenţi şi credibili, foarte puţini.
    Străinii, şi în general americanii, sunt mînă spartă şi mină de aur pentru cei din ţară. Aşa au fost ani de zile. Echipe de băiaţi şi fete „de bine” din biserici au călătorit după revoluţie pe banii acestor binevoitori, în timp ce mulţi bătrîni amărîţi n-aveau parte nici de ajutoarele pe care le primeau din afară în timpul comuniştilor.
    Mulţi pastori aveau viziuni faraonice şi înmulţeau credincioşii mai ceva decît a făcut Domnul cu pîinile. Dacă încă din primii ani după revoluţie s-ar fi investit banii în afaceri cinstite, cu locuri de muncă pentru cei din biserică, dacă s-ar fi cumpărat pămînt şi s-ar fi lucrat modern, nu ar fi trebuit ca mulţi credincioşi să ia calea Italiei sau a Spaniei, lăsînd acasă copiii şi neveste tinere.
    Ce fel de viziuni au avut pastorii ăia care au făcut clădirile alea cît opera română, care acum sunt pe jumătate pline şi în care se dau spectacole care mai de care mai dichisite?
    Spuneţi-mi, dacă puteţi şi vreţi, cîţi oameni jerpeliţi aveţi în biserică, frate Lazăr? Care n-au pus un lucru nou pe ei de ani de zile?
    Ştiţi cum sunt plătiţi lucrătorii din unele societăţi aşa-zis creştine şi cîte ore de muncă prestează? V-aţi întrebat- sau aţi întrebat- cîţi întreprinzători cu evanghelia în gură angajează „la negru”?
    În cîte din biserici respectul NU ţi-l capeţi prin banii pe care-i ai şi prin poziţia socială pe care ai dobîndit-o?

    Pe dvs. v-am pomenit în contextul discuţiei interesante cu Doru Radu. Îmi pare rău dacă aţi înţeles altceva. E vina mea că nu am fost mai explicit.

  23. N. Lazar & vindecatoru;
    Domnul sa va dea har; toata admiratia pt felul in care va raportati la Lucrarea Domnului, stimate N. Lazar.
    Cele spuse de vindecatoru si de dvs sunt triste si in parte trebuie sa fie adevarate.
    Raminind la subiect citeva lucruri:
    – Metanoia s-a infiintat in mare de catre oameni de afaceri relativ tineri, 30-40 ani. Siuatia lor financiara nu putea fi rea de vreme ce ante-Metanoia imreuna cu pastorul de unde plecasera multi dintre ei facusera o excursie in grup in Israel. Nu stiu cit a costat; presupun ca nu mureau de foame daca si-au permis vizita in tara sfinta. Dau exemplul asta pt ca nu stiu cifra lor de afaceri si nu e traba mea. Pe deasupra, dupa infiintare comitetul a trebuit sa vina la instruire in America. N-au fost prea incintati fiind oameni de afaceri, timpul nu le permitea. N-au avut de ales.
    -Habar n-am din ce e constituit bugetul acestei biserici si nu e treaba mea. E posibil sa fie din contributiile acestor membri, aparent nu tocmai lipiti pamintului. Opulenta noastra a crestinilor avuti -traiesc in America- e ofensatoare la adresa saracilor. Dar ea nu e neaparat vinovata. Un pastor roman din Canada zicea ca noi ar trebui sa dam 30% din banii nostri si nu 10%. Daca ar avea dreptate eu as fi vinovat. Fiti siguri ca unii opameni de afaceri din Ro cistiga mai mult decit mine. Nu orice om de succes, sau biserica/fundatie, e musai vinovat. E-o prejudecata/premiza falsa. Cit da… e treaba lui a Domnului si a bisericii sale.
    – Interesant e un lucru. Noua ni se pare ca bisericile astea au succes pt ca ii lasa pe oameni de capul lor. In cazul acesta nu e asa; exista obligatia de a fi intr-un grup ce da socoteala, liderii sunt dusi la training regulat. Bisericile de acest gen nu te lasa din mina. Eu sunt adeptul unui „lessez faire duhovnicesc”… care conduce ades la delasare. De ce-or fi preferind oameni cu aparent succes pamintesc (afaceri) o biserica rigida in organizare, desi mai relaxata in codul vestimentar si muzica? In primul rind pt ca ei cauta eficienta/rezultate & pecizie/profesionalism, o buna organizare si competenta manageriala. Dar viata spirituala? Pt moment cred ca viata lor spirituala e buna. Nu neaparat conservatorismul si rigiditatea dezorganizata managerial e duhovniceasca.
    Sa nu ma intelegeti gresit, eu unul nu sunt atit de intersat de management si organizare corporationala impusa bisericii. Stricto senso insa, o mega church ar fi un pericol social daca n-ar fi organizata/condusa traznet. Evident, Metanoia nu e mega church dar modelul propus e inspirat partial de-acolo…
    Am intrat in discutie doar pt a cumpara putina simpatie pt dl. Barbosu. Am pierdut lamentabil; ma retrag cu coada intre picioare.
    Dar nu toate reprosurile facute pastorilor/bisericilor megalomanice se potrivesc acestui caz particular…
    Apoi, e destul de greu de gasit un model de crestin, pastor si/sau biserica. Sunt de-acord cu scepticismul vindecatorului pt relevanta culturala. Totusi niciunii nu traim ca amishii! O anumita „relevanta” avem; mai ramine sa traim/lucram calauziti de Duhul Sfint. Exista un model de biserici ignorat, aproape de dvs, la Iasi. El este condus de Tinel ?, un fost fotbalist. Sunt biserici prin case. E un om pocait si modest care nu atrage nici pe departe atentia BIG-urilor. Totusi, domnia sa vorbind de oranizarea/forma actuala a bisericilor porneste de la versetul „nimeni nu pune vin nou in burduf vechi” pt ca se sparge… Burduful ar fi forma in care se exprima biserica…
    O alta biserica interesanta in Ro e in Timisoara condusa de Gelu Paul (am uitat numele bisericii). Nici el nu e genul de… flamboyant desi e activ in BIG… Haideti sa acceptam ca oamenii acestia diferiti ca stil au ginduri bune. Succesul nu e un cuvint bblic -R. Wurmbrand. Dar asa cum il intelegem noi, el nu e neaparat obtinut prin mijloace necinstite; dar nici nu dovedeste binecuvintarea Domnului, cum adesea se crede. Cu pace, Domnului sa ne rugam: Doamne miluieste-ne!

  24. Dragă Doru Radu, aşa cum am scris şi referitor la ideea revoltătoare a declarării averii de către pastori, repet: nu succesul financiar e problema, ci care este bilanţul contabil din predicarea evangheliei.

  25. Fr. Rasvan, sunt legitime intrebarile pe care le puneti dvs. Mi le-am pus si eu multa vreme cu referire la finantele unor astfel de persoane, dar am concluzionat demult ca dupa cum le este marturia probabil ca la fel de curati sunt si in ceea ce priveste finantele.
    N-as vrea sa vorbesc eu in spatiul public despre lucrarea pe care o fac, nu este falsa modestie. As vrea sa spun doar ca, in materie de finante, ca sa fiu foarte specific, singura donatie pe care am primit-o vreodata de oriunde pentru lucrarea pe care o facem a fost de 500 dolari SUA, bani care au fost folositi integral la plata unei parti dintr-o comanda de brosuri evanghelistice la tipografie. In rest, toate nevoile materiale ale lucrarii noastre sunt acoperite din veniturile mele de inginer, care trebuie sa acopere si nevoile unei familii relativ numeroase. Nu suntem niciunul angajati la vreo fundatie sau sponsorizati de cineva, lucram cu mainile noastre si ne intindem cu lucrarea atata cat ne tine propriul buzunar, caci avem incredintarea ca daca cu atat Domnul ne-a binecuvantat, inseamna ca acelea sunt limitele lucrarii la care ne-a chemat.
    Nu stiu ce bani se invart printre evanghelisti, ca sa fiu sincer nici nu am un interes asa mare in treaba asta, pentru ca e raspunderea acelor oameni inaintea lui Dumnezeu.
    N-as vrea totusi ca asupra unor frati care lucreaza cinstit pentru Domnul si care au sustinere financiara din exterior (oricat de putini ar fi) sa planeze cumva, ca urmare a dialogului nostru, vreo banuiala de lipsa de caracter. De aceea eu in general ma feresc de generalizari, chiar daca pe de alta parte stiu ca aveti dreptate in ce spuneti.
    In materie de Cristian Barbosu, nu finantele ma intereseaza pe mine, ci influenta in materie de invataturi. Nu este nici pe departe singurul si nici primul care promoveaza lucrurile pe care le-am discutat atat pe blogul fr. Paul Dan cat si aici, ramificatiile sunt mult mai mari, este evident. Aveti dreptate ca finantele pot spune uneori mai multe decat invataturile promovate de unul sau altul, dar cum eu nu am acces la astfel de informatii, raman la cele care se vad. Pornirile inimii, si lucrurile facute in taina, numai Cel de sus le vede si le poate judeca.
    Cu apreciere,
    Ninel Lazar

  26. Pentru fr. Ninel Lazar
    Nu e o scuza pentru dvs. sa vorbiti in necunostinta de cauza despre Metanoia, atata vreme cat si Doru Radu este departe de ea (geografic vorbind) totusi cunoaste destul de multe detalii neeronate, si asta datorita faptului ca nu este rau intentionat cand vrea sa afle ceva. In contrast, dvs. se pare ca nu aveti alt interes decat sa defaimati. Domnul sa se indure.
    Mihai

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s