Culoarea verii: roşu-bădăran

Nu mă duc la vot: cu toate îndemnurile barosanului baptist de la Bucureşti, sufletul  îmi spune că am ajuns mult dincolo de hotarul compromisului.

Nu partea materială mă deranjează. Sunt destui cu mult mai săraci decît mine. Se hrăneau oamenii cu 700 de grame de pîine pe zi în Siberia şi tot trăgeau speranţă să se mai întoarcă în ţară. Ce le-a oferit ţara se ştie.

O spunea cu o durere de neimaginat Monica Lovinescu, a cărei mamă murise în închisorile comuniste, după ce bunica ei fusese legată cu lanţurile de căruţă, dusă la miliţie şi ucisă de boală în scurtă vreme.

Şi tot Monica Lovinescu spunea: generaţia mea a ajuns sau în exil, sau în puşcării. Pe vremea aceea, doar foarte puţini dintre studenţi sau din elita intelectuală erau de stînga. Aveau demnitate, constanţă şi substanţă.

 

 

Nu puteai pactiza cu ruşii doar pentru că era strategic de folos. Eugen Lovinescu i-a atacat cît a putut şi, după moartea sa, o dată cu venirea comuniştilor la putere, i-au ars biblioteca, i-au topit (şi interzis) cărţile şi l-ar fi ucis, fără îndoială, dacă Dumnezeu în care nu credea (Lovinescu a fost, din păcate, agnostic) nu i-ar fi hotărît plecarea cu cîţiva ani înainte, bolnav de ciroză şi, ulterior, de cancer.

Zilele trecute am ascultat-o pe doamna Gabriela Creţia, soţia regretatului Petru Creţia, şi el om de o imensă cultură, mare traducător al lui Platon în limba română, astăzi aproape uitat. Marina Constantinescu o întrebase de ce am ajuns aşa cum suntem azi. Pentru că ne lipsesc elitele, a răspuns doamna Creţia; pentru că marile valori care au murit în gulagul românesc nu au fost înlocuite cu altele, de acelaşi calibru, iar cei care sunt, sunt prea puţini la număr. Pentru că cei doi piloni ai civilizaţiei europene s-au prăbuşit: creştinismul şi cultura Greciei antice. (În vacanţe, soţii Creţia plecau la ţără, în Banat, unde citeau, în grădină, într-o linişte şi o armonie de început de lume, Odiseea lui Homer în greaca veche şi o comentau între ei… Altă lume, alţi oameni, alte vremuri… Era cu totul altceva!)

Dar noi votăm mereu, ca nişte oi proaste, după cum ni se dictează, ce ni se pune-n farfurie. PDL-ul e de dreapta? Nu făceau ei corp comun cu PSD-ul de azi, aglutinaţi în FSN-ul lui Iliescu de prin anii 90, o gaşcă de neocomunişti şi securişti notorii?  Reprezintă PNL-ul de acum o dreaptă autentică, cu un lider care rîde la televiziune de un Boc suprins de camera ascunsă în pielea goală într-un vestiar? Să fim serioşi! (Monica Lovinescu nu-şi văzuse niciodată tatăl venind în pijama la masă, pentru că elitele aveau educaţie, erau autentice, nu surogate cum sunt cei de azi, gata să rîdă după glume ieftine.)

Cică acum nu votezi partidul, votezi omul de valoare: ferice de cei care au găsit astfel de oameni în urbea lor, pentru că în tîrgurile mele ei nu candidează şi- evident-  nu pot fi aleşi.

Şi poate că oamenii aceia nici nu mai există…

15 gânduri despre &8222;Culoarea verii: roşu-bădăran&8221;

  1. In fiecare zi trec ,,trupele de propaganda” ale diferitelor partide pe strada mea.
    Intr-o zi ,tocmai cand serveam pranzul cineva isi instala tabloul de candidat la functia de primar. Difuzoarele de la dubita la maxim de decibeli. Era sa ies sa-i spun sa-mi respecte ,,dreptul la liniste”
    Actualul primar este de treaba. A facut multe lucruri bune in 4 ani mai mult decat predecesorul in 8 ani.
    Acum si fostul primar candideaza. Un ,,cameleon” care deja si-a schimbat de trei ori partidul are sloganul:
    -Vreau sa ma intorc la primarie sa continui ce am inceput [adica nimic -nota mea]
    Un altul si-a afisat poza ,,rosu aprins” cu sloganul :
    un primar drept,
    un primar de drept.
    [mumai ca e …de stanga n.mea]
    una peste alta m-am ales cu o gramada de poze , ziare, reviste de tot felul aruncate peste poarta sau indesate in cutia postala.
    Materiale ,,pretioase ” pe care le pastrez ptr. ca vine sezonul rece si sunt numai bune de …aprins focul in
    soba.
    [cat despre mersul la vot …ma mai gandesc]

  2. Mitica, astia sant facuti din acelasi material ca profesoara de la scoala din satul nostru natal; Rendesoaia, care mereu facea propaganda pentru colectivizare.
    Ce bine le merge celor din colectiv, egalitate cu…saracii.

    …pana la urma si noi am intrat in GAC. pentruca l-au amenintat pa tata ca i-l duce cu IMS-ul noaptea…

  3. Dragă Mitică, dacă-ţi place de unul, trebuie să te duci!
    Prietenul meu din Israel vota de ani de zile cu un partid prăpădit, fără şanse de a ocupa multe locuri în knesset. Îi plăcea ce spuneau ăia şi pe unii îi ştia, şi nu conta ce va urma: el simţea că a făcut ceva pentru copiii lui mergînd la vot.
    La locale, îi ştii pe toţi cîte parale fac şi, mai ales, ce-au făcut pînă acum.
    Dacă simţi că unul dintre candidaţi merită votul tău, trebuie să te duci să-l votezi. Nu contează că n-are şansă, gestul e important e pentru tine, pentru moralul tău.

  4. Dragă Costică H., după umila mea părere votul politic la locale e o greşeală, pentru că e puţin probabil ca indivizii care-şi spun că sunt de dreapta sau de stînga să ştie ce vorbesc. Nici nu cred că-i interesează. Nu au de unde să aibă tradiţii liberale sau social-democrate moştenite, după ce peste jumătate de secol am fost, cu mici excepţii, striviţi de comunism.
    Cred că sunt şi oameni oneşti printre ei, nu se poate să nu fie, dar să nu-mi spună farmacistul din colţ că e liberal, şi cînd îl întreb ce înseamnă asta, să se bîlbîie şi să se roşească precum o fată mare în noaptea nunţii. Am văzut ţigani cu cazier puşi pe listele „roşiilor”, la loc de cinste (eligibil, adică), numai pentru că bulibaşa ăla aduce voturi. Asta cînd ştie toată lumea că mai toţi din comunitatea lor nu contribuie cu nimic la bugetul de stat, evaziunea fiscală fiind termenul blînd cu care definesc aici hoţia de masă.
    În alt tîrg de-al meu :), primarul care candidează pentru a mia oară şi, probabil, va fi din nou ales, o pupa pe Elena Udrea în primăvară, în timpul unei vizite de lucru, mai peste tot: pe obraz, pe mînă, pe cot, în fine, pe unde nimerea. Nu ştiu cîte panarame din astea sunt în alte părţi, dar pe ale mele le ştiu.
    E atîta minciună în jur, că mi se face rău.

  5. Duh producător de roade

    Duh producator de roade,veseleste-mi inima
    Toarna-n mine tot mai multe ,roade din iubirea Ta
    Pace, bucuri rabdare, orice dar dumnezeiesc
    Bogatiile nenumarate doar la Tine le gasesc.

    Ref:
    Bucuros, eu merg in lupata
    Imbracat cu-a Ta iubire
    Lupt far de sovaire

    Ratacit-am in pacate, pana cand Tu mai chemat
    Inima mea azi tresalta, de iertarea ce i-ai dat
    Ma ajuta ca pe altii, eu de-acum sa-i mantuiesc
    Sa-i conduc la Tine Doamne, Fiule Dumnezesc

    Da-mi din rodul bucuriei, ce preface noaptea-n zi
    Ca prin el sa cant eu Doamne,in furtuni si-n vijeli
    Cand indurerat ma aflu, prieteni de m-or lasa
    Toarna-n mine tot mai multe, roade din iubirea Ta

    [cu parere de rau ca n-am gasit si inregistrata melodia]

    Condu-ma Tu
    Autor: Costache Ioanid | (prelucrare dupa C.H.Purday)

    DOAMNE, TU stii, TU vezi oricare drum –
    Condu-ma TU!
    Cum as putea eu singur sa ma-ndrum?
    Condu -ma TU!
    Da-mi povata blandului TAU glas,
    condu-ma TU la fiecare pas!

    DOAMNE, TU stii cararea pentru crini-
    Condu-ma TU!
    Nu ma lasa sa-ntarzii prin straini!
    Condu-ma TU!
    Nu vreau zadarnic pasii sa-mi opreasc;
    Condu-ma TU, PASTORUL meu ceresc!

    DOAMNE, TU stii, TU vezi orice ungher-
    Condu-ma TU!
    Vreau sa ma-nalt cu TINE catre cer;
    condu=ma TU!
    TU-mi dai seninul florilor de mai,
    iubirea TA e calea catre RAI.

  6. Păcat că în America nu sunt birouri electorale pentru locale.
    Dar poate că e mai bine aşa.
    Decât să se voteze ca în Duminica Orbului, sau cum spunea un fost belişan din Apuseni „Aşa s-a nimerit”, mai bine deloc.
    Oricum, vă ţin pumnii!
    Chiar dacă-s goi,şi nu cu dolăroi! 🙂

  7. Poezia este o cantare foarte frumoasa din timpurile de demult…Doamne ,salvaza Romania !

Lasă un răspuns

