Taifunul şi bărcuţa

Aşa cum nu-mi place globalizarea, nu-mi place nici Metanoia. Poate greşesc considerînd-o un simptom al globalizării cultural-religioase.

Că-mi place sau nu, globalizarea este un fenomen căruia nu i te poţi opune, iar Metanoia merge în siajul vremurilor ca bărcuţa după transatlantic.

Transplanetare nu sunt numai corporaţiile, nu doar economia, finanţele şi politica. Impactul globalizării a fost atît de profund, încît a produs mutaţii semnificative în cultură, a estompat pînă la dispariţie diferenţele dintre est şi vest şi a lăsat în uitare teoriile unui Huntington referitoare la ciocnirea civilizaţiilor.

Sunt de înţeles, pe de altă parte, strigătele de protest ale celor care vor să păstreze neîntinate obiceiuri ce aparţin trecutului (apostolic şi imediat) şi ambientul cultural moştenit din strămoşi. Ei se simt frustraţi ori de cîte ori un nou val, un trend plecat de peste ocean, tinde să inunde bărcuţa neamului, care oricum ia apă prin toate crăpăturile.

Sunt oameni care înţeleg perfect cum merg lucrurile (şi nu cred că e momentul să intrăm acum în prezentări sociologice pretenţioase şi plictisitoare) şi se pliază vremurilor, în timp ce alţii refuză cu obstinaţie orice transfer cultural din alt spaţiu geografic decît cel aflat, eventual şi cel mult, la cinci străzi distanţă de fălcoasa (şi colţoasa) lor biserică autonomă.

Personal mă feresc să dau sentinţe asupra credinţei sau necredinţei unora sau altora. Din punctul meu de vedere, detest orice modă adusă din lume în biserică, preferînd să mă delectez cultural în afara ei, dar asta e altă poveste.

Fenomenul Metanoia mi s-a părut interesant nu atît pe plan religios, cît sociologic, nu prin ceea ce spune sau face, ci prin ambiguităţi, prin ceea ce ascunde, cît şi prin tupeul liderului.

În acest context, am fost uimit să aflu, dintr-un comentariu făcut de Doru Radu la o postare mai veche de-a mea,  că unul din sponsorii oficiali ai lui Cristian Barbosu din prima etapă a pregătirii sale teologice a fost nimeni altul decît pastorul Daniel Chiu, un om recunoscut ca impenetrabil la orice fel de mode şi la populism, fie el ieftin sau scump.

Am dorit atunci să ştiu ce-ar spune acesta despre evoluţia pupilului său, după mai bine de douăzeci de ani de la lansarea bărcuţei pe marea cu păcătoşi.

Drept răspuns, domnia sa mi-a trimis un material foarte interesant, pe care îl voi prezenta în trei părţi, dată fiind mărimea sa. Din fericire, Daniel Chiu are har, scrie cu subiect şi predicat şi ceea ce pune în pagină se citeşte cu uşurinţă.

Nu este o persoană iubită de toată lumea, dimpotrivă, aşa încît mă aştept la reacţii virulente. Dar, decît o tăcere vinovată şi complice, e mai bine să ascultăm o voce care îşi asumă cu demnitate afirmaţiile şi intuieşte consecinţele.

Sper ca în curînd să pot posta prima şi a doua parte a textului despre Cristian Barbosu, iar mîine finalul. Vă spun din capul locului că e palpitant. Luaţi această introducere ca pe o prezentare generală la cele trei părţi.

3 gânduri despre &8222;Taifunul şi bărcuţa&8221;

  1. D-le Rasvan C. ar fi ideal o dezbatere fara patimi despre fenomenul Mentanoia. Din nefericire, parerea mea, nu stim sa dezbatem lucrurile calm, fara patima si anateme.Insa ma tem ca nu e posibil.

  2. Asta rămîne de văzut, John M. Eu sper ca dezbaterile, aici sau oriunde în altă parte, să fie civilizate şi argumentate, oricît de ireconciliabile par să fie părţile implicate în conflict (mai mult sau mai puţin deschis).
    Nu pot decît să promit că voi găzdui toate punctele de vedere, în măsura în care nu vor fi atacuri la persoană sau şi mai rău.
    Acum aranjez prima parte a materialului şi mă pretind a fi neutru, cu rezerva menţionată în postare, legată de gust, nu de credinţă.

Lasă un răspuns

