Cum e să ebuci sănătos şi ieftin

Nu-mi place să amestec termenii din altă limbă cu cuvinte româneşti, dar uneori n-am încotro. Avea răposatul George Pruteanu cîteva idei în sensul ăsta (Doamne, cum se mai duc oamenii! parcă ieri se băteau televiziunile pentru emisiunea lui de gramatică!), dar a ieşit ceva caraghios, ca şi Şcoala ardeleană, pe vremuri, care voia să elimine din limbă tot ce nu era de „ginte latină”. Rezultatele se cunosc, iar Caragiale a prins foarte fin ideea. De altfel, era un om extrem de serios: vorbea cumpătat despre biserică, armată şi monarhie. Nu lua totul în băşcălie, cum am fi tentaţi s-o facem unii dintre noi.

Aşadar, termenul pe care nu-l pot ocoli este eBook Reader, jucăria extraplată, fără gust şi fără miros,  cu care poţi citi biblioteci întregi, băgîndu-le, nu pe mînecă, ci în buzunarul de la piept.  O floare la butonieră e floare la ureche.

Oricum, gadget nu e, adică nu intră în clasa tabletelor, IPod-urilor sau a  SmartPhon-urilor. Nici preţul nu e nimicitor, dar nici touchscreen nu are, adică nu merge pe pipăite. Iar pipăitul a devenit simţul tehnologic de bază, cum ar spune Aristotel, care îl considera drept un marker esenţial al fiinţei: nu eşti viu dacă nu pipăi. Butonatu-i pentru fraieri.

Avantajul faţă de tabletă, în afară de preţ, e că nu are lumină pe ecran care să-ţi facă ochii fluturi. Funcţionează ca o foaie de hîrtie cu cerneală simpatică în dosul ei.

Partea proastă la Kindle e că nu citeşte cărţi făcute „în casă” decît în format PDF. Şi ca să ajungi la formatul ăla, trebuie să transpiri o vreme. Dacă iei o carte de gata din România (eventual una nepiratată), scrisul e prea mic, oricum ai suci pagina.

Sunt unele cărţi tipărite în duşmănie, cum e „Arhipelagul Gulag” în ediţia Cotidianul, adică aia pe care o am eu. Cînd am citit-o, am simţit că-mi curge sînge din ochi: litere puchinoase, rînduri înghesuite, pagină fără margini…

Salvarea părea să vină de la Kindle. Dar, Doamne! Gutenberg a fost boier! copiştii din mănăstirile medievale erau mici copii! Scanează, prelucrează în doc, alege caracter şi mărime de literă, aranjează în pagină, transformă totul în pdf şi toarnă conţinutul în maţele lui Kindle.

Ce-i drept, acum literele plutesc ca pesmeţii  într-o supă de creveţi şi din 300 de pagini de volum am făcut peste o mie două sute.  Cu alte cuvinte, am un Soljeniţîn nu numai mitic, ci şi foarte mare.

ERATĂ  În urmă cu cîteva clipe (ora 21.35) am primit un mail de la un cititor care a dorit să rămînă anonim. Domnia sa mi-a atras atenţia că editura cărţii tipărite nu era Contemporanul, ci Cotidianul. Îi mulţumesc cu recunoştinţă. Din păcate, greşelile pe care le fac sunt tot mai frecvente, semn că am îmbătrînit.

24 de gânduri despre &8222;Cum e să ebuci sănătos şi ieftin&8221;

  1. Salut neicule. Care ebook? care educatie? Educatia se face doar prin sacrificiu. Domnul Hristos a murit pe cruce pentru a ne educa. Uite, eu cunosc pe unul, un neica nimeni, care de dragul fiului sau a renuntat la tot: marire omeneasca, glorie, prietenii zanganitoare… si a ajuns o scarba inaintea inteleptilor lumii acesteia, insa el trage nadejde ca Dumnezeu il va mai ajuta macar cativa ani, sa-si duca la capat menirea de tata. Iar ebook? o minune ptr crezul lenesilor ca se vor invrednici vreodat sa fie oameni de toata isprava. trist, asa-i? Te sarut neica ursule.

  2. Salut, Daniel! 🙂
    Domnul să-l ajute pe tatăl acela care s-a sacrificat pentru copilul lui, să-şi poarte crucea cu bucurie pînă la capăt!
    Da, eBook e o iluzie că poţi duce cu tine mai mult decît poţi duce 🙂
    Am să-ţi scriu ceva despre asta mai încolo.
    Cu mare drag.

  3. Deocamdata eu nu am „ebuc” caci nu imi permit, dar cand imi voi reincepe bunul obicei al zilelor de salar (Slava Tie Doamne!!! sa fie cat mai repede) fac un sacrificiu si imi iau.
    Cuiva i-a lasat gura apa, la propriu, dupa o carte buna pentru oameni mari????????? Ei bine, eu sunt in pofte de ceva vreme. Problema este ca stau in Franta si nu reusesc sa ajung la librariile cu miros de hartie, de cerneala, cu un pic de praf pe ici pe colo, cu liniste, in care fosnetul foiii intoarse e deja un sacrilegiu. Ce sa mai spun de plimbatul prin biblioteca, mmmmm, dulci amintiri. Iar ca sa citesc in franceza nu prea mai pot, caci deja citesc povesti fetitelor mele, iar rasfatul nu mai exista daca pentru mine nu este o carte in romana.
    Zoe Dumitrescu Busulenga spunea odata ca ea face parte din constelatia Gutenberg. Superba constelatie!
    Sper ca pana va sosi momentul sa ma fac stapana peste un asemenea obiect, totusi sa le mai butoneze pe ici pe colo si sa scap de calvarul descris in postare. Daca nu, atunci voi investi puternic intr-o imprimanta laser si multaaaaa hartie A4! 🙂

  4. Acum pedefeul se poate coace și în case, adică în casele online de internet, deci nu ar mai fi nici asta un problem. Prezentul ne scapă de atâtea probleme, încât riscăm să rămânem fără sau cu altele mai ciudate. 🙂

    Însă, una peste alta (sau una lângă alta, că tot adunăm idei laolaltă), eu zic că e bine dacă omul citește, indiferent cum. Unii nu vor putea fi convinși să încerce noile tehnologii din cauza sofisticățeniei, altii nu vor putea fi motivați să citească DECÂT cu noile tehnologii ca să nu aibă impresia că rămân în urmă cu ceva. Cel mai dorit dintre toate posibilitățile rămâne să se citească! Pe lemn, pe sticlă, pe plastic, cum a fi să fie și pentru noi ceva. Educația nu are cum să fie furată de fereastra prin care ne uităm la cultură și istorie!

  5. Dragă Camix, ştiu că se poate. Există şi progrămele care transformă doc. în PDF la un singur clik, şi sunt open source. Dacă lucrezi în Linux chiar nu mai e nicio problemă (KDE, Ubuntu, Mint- nu contează).
    Alta e chestia: trebuie să măreşti litera. Eu folosesc Calibri 22. Cînd transform textul, iese vraişte şi trebuie rearanjat, pagină cu pagină. Abia după aceea îl transform în PDF şi se poate citi fără probleme. Altfel, literele sunt prea mici.
    Am avut cîteva cărţi electronice de la Polirom: arată extrem de elegant dar sunt scrise prea mic pentru ochii mei. E adevărat, le pot mări litera, dar pagina nu mai încape pe un singur ecran, iar cititul, din plăcere, devine nebunie. Nu ştiu, asta e la kindle. Cărţile din afară, luate de pe Amazon, de ex., nu au nicio problemă: se văd brici.
    Ai dreptate, orice format ca să te instruieşti e bun. Se spune că eBook Reader dă dependenţă. Unde n-ar fi aşa!
    La mine mai e o chestie: sunt la vîrsta la care dacă pierd pasul cu noutăţile, îmbătrînesc, fac reumatic la creier 🙂
    Dar rămîn fidel cărţilor de hîrtie. Dacă pierd eBookReader-ul cu o mie de volume în el, nu-mi pare rău decît de bani. Dacă rătăcesc o carte de hîrtie la care ţin şi costă cîţiva bani, mă ia cu slăbăminţi 🙂

  6. Dragă Raluca, dacă eşti în Franţa nu ai probleme: cumperi de la Amazon sau altă editură cărţi electronice şi totul e perfect. Cu cele româneşti e mai nasol. Cred că depinde şi de aparat. Ăsta al meu e mai ieftin. Există şi variante mai scumpe. Oricum, în afară sunt mai ieftine decît aici, unde pun tot soiul de taxe şi aproape dublează preţul.
    Imprimanta laser poate să coste aparent ieftin, totul e cît te costă după aia să schimbi tunerul. Uneori ajunge la jumătate de preţ din cît ai dat pe imprimantă. Cel din plecare tipăreşte, la un Canon obişnuit, să zicem, cam 2000 de pagini. Cînd îl înlocuieşti, tipăreşte, în medie, cu 200 de pagini mai puţin. 🙂

  7. Draga Rasvan, eu am descoperit ebook reader de mai bine de 3 ani, am avut un sony prs 650 era foarte bun pentru epub și pdf, acum am un Nook touch glowlight pot sa spun ca e cel mai bun citește pdf fără probleme, chiar am fost plăcut surprins de calitate.
    Am încercat și kobo și cybook, pentru pdf nu sunt practice deloc, Kindle am avut și după o săptămână l-am revandut, nu mi-a plăcut deloc.
    Nook se vinde doar în USA din păcate, și mie mi l-a adus un prieten.
    Bateria tine foarte mult și poți citi și seara fără să ai nevoie de lampa de citit.
    Dacă ai nevoie de cărți în franceza în epub sau pdf și chiar în romana, je suis la 😉
    Cu readerul am citit cărți pe care altfel nu le-aș fi citit niciodată, eu găsesc ca e o găselniță foarte practica.
    Multe binecuvântari.

  8. Pt Raluca, merita sa ai un ebook reader, marii clasici sunt gratuite acum, eu am cumpărat săptămâna trecută un kobo cu 60 de euro de ocazie dar cu cutie ca nou și l-am umplut cu vreo 500 de cărți epub, în franceza pentru o persoana care nu este deloc obișnuită cu informatica, voia sa aibă ce citi pe metrou

  9. Rasvan cu calibru lucrez și eu, transform word în pdf și apoi pdf în epub sau format Kindle.
    O sa caut un program care generează o lista cu ce am eu și ti-o trimit? Am mai bine de 2000 în franceza, și ceva în romana, nu toate merita citite dar câteva sute da.

  10. Din graba am făcut câteva greșeli și alte cucufunii, virgule unde nu trebuie, scuze supraveghetorilor 🙂

  11. Dragă Corneliu, există un Nook la PC Garage, de la care l-am cumpărat pe Kindle, dar cel despre care probabil vorbeşti tu e indisponibil aici, ai dreptate. Oricum, costă dublu. Cu calibru lucrez în ubuntu.
    Ieri am făcut un soi de test: am citit mai mult din eBook. Merge, nu mă ustură ochii, e uşor de ţinut în mînă… Sigur că vreau lista!

  12. Ar fi bine să folosiți totuși și o lampă de citit, pentru contralumină, eu simt nevoia și la telefon de ea, că altfel obosesc ochii prea mult.

    Răsvane, minunăția ta nu citește și .txt? Pe un dispozitiv de-al meu, acela avea literele cele mai mari și mai.. citibile.

  13. Rasvan si Corneliu va multumesc pentru sfaturi. Am sa vorbesc cu Mos Craciun, poate gaseste ceva maruntis si pentru mine :)).
    Corneliu, ideea este daca pot cumpara in Franta carti electronice in limba romana? Nu m-am interesat niciodata nici de reader nici de carti, caci daca nu am niciun sfantz in buzunar, la ce bun?! 🙂 Si pana acum nici nu prea am avut timp, caci am mai facut cate un copil, am mai dat cate un examen si am avut ce citi literatura de specialitate. Dar de o vreme simt nevoia si de altceva.

  14. Draga Rasvan, imi amintesc cu placere de emisiunile lui Pruteanu, creau un contrast intre cantitatea nelimitata de emisiuni inepte si dorinta de educare a lui George. Incerca sa educe o natiune care inghitea doar prostia de birt si asa zisa voie buna din jurul unei manele analfabete si a unui pahar de palinca. Probabil ca analfabetismul si palinca tare fac echipa buna, (dez)infectandu-se reciproc.

    Tehnologia moderna ne urmareste cu multa dibacie si are toate sansele sa ne cucereasca, poate si pe cei mai inversunati impotrivitori. Totul ni se trage de la descoperirea curentului electric, ceea ce vedem noi pe tarabe azi sunt doar derivate ale marii descoperiri.

    Apartin si eu epocii Gutenberg – cum spui tu „a fost boier!”. Prefer o carte tiparita sa simt mirosul de cerneala proaspata si sa aud fosnetul de hartie la intoarcerea paginii, in schimb din rationamente pragmatice m-am trezit cu o basculanta doua de carti pe care din pacate nu am putut-o purta cu mine pentru ca mi-ar fi ocupat vreo doua caravane ca cea a lui Mircea Radu cand facea munca de teren(cartile mele nu erau din dragoste). Asa ca am apelat la formate electronice si astfel pot incarca totul pe un laptop cu un hardisk mai binevoitor.

    La noi in tara inca nu e moda de viata de caravana, dar occidentul ofera sansa perfecta vietii de melc in care jobul te poarta dintr-un oras in altul, dintr-o tara in alta. Mai demult mi se parea o idee incredibila ca un american sa faca naveta chiar si cu avionul pana la job si retur, ei acum nu mi se mai pare – ma bucur ca inca nu trebuie sa fac check-in-ul de 2 ori pe zi 🙂 . Astfel sa duci cu tine toata caravana de carti e destul de nepractic si extrem de costisitor. Tot ce se poate face e sa te rezumi la carti electronice. Tocmai a trebuit sa arunc o valiza de carti dupa care mi-a plans sufletul, dar ma bucur ca cel putin mi-au ramas in suflet si minte. Nu m-am putut abtine sa nu citesc de pe hartie.

    Cartile electronice gen Kindle se pot citi si pe laptop daca se descarca Kindle for PC, programelul duce si fisiere pdf si are multe optiuni utile cum ar fi – semn de carte automat la inchiderea lui, sincronizare cu Kidle de pe un telefon android sau o tableta [nu de raceala 🙂 ]. Astfel chiar mi se pare util sa citesc o carte si pe laptop si pe telefon, la deschiderea documentului se face o sincronizare online si nu mai am nevoie sa imi amintesc unde am ramas cu cititul pe dispozitiv.

    Lumea occidentala a transformat mersul cu trenul, metroul in adevarate sali de auditie muzicala, sau biblioteci mobile, astfel la o aruncare de privire toti ba sunt conectati la casti ba un ochii pe cartile kindle. Ne gandeam noi odata ca va fi posibil sa ai sala de lectura pe metrou? 😀 Dar de obicei ce se intampla in occident acum, in 20 de ani se va intampla si in Romania, deci inca putin si ….. 🙂

  15. Dragă Romuluss, ce mi-aş fi dorit şi eu o viaţă „de caravană” 🙂
    În ceea ce priveşte PC-ul, nu pot citi pe el prea mult timp, pentru că-mi obosesc ochii. Din cauza asta eBook Reader-ul mi se pare o soluţie preferabilă. Una din ele, evident. Aşa cum ai spus şi tu atît de frumos în comentariu, farmecul cărţilor tipărite nu poate să dispară. O spune şi Umberto Eco (voi reveni la asta).
    Să dea Dumnezeu să fie şi în România cum ai spus tu, chiar şi peste 20 de ani. Mi-e teamă, însă, că nici noi, nici lumea largă, nu mergem în direcţia cea bună.

  16. Draga Rasvan, micul dezavantaj al vietii „de caravana” e ca tot timpul ca trebuie sa fii ca soldatul Svejk – pusca, ranita si incarcatoarele. Prea multe bagaje la purtator inseamna cheltuieli mai ridicate si grad redus de mobilitate. Avantajul e ca vezi oameni, culturi diferite si nu te mai minunezi de orice ciudatenie ca si Adam de marul Evei.

    Uite incerc de o vreme sa reconstitui scena in care Eva i-a oferit marul lui Adam. Banuiesc ca a ales un cadru mai romantic si l-a invitat sa guste din mar cu mult sarm feminin, sau sa fi fost un gest de pase de handbal? Care sa fi fost expresia si replica lui Adam? 🙂 Intotdeauna am crezut si convingerea mi s-a intarit pe parcurs ca Dumnezeu are un umor foarte fin 🙂

  17. Am o nelamurire. Dacă tot ați făcut efortul de a trece o întregă carte în format doc (scanare și prelucrare de recunoaștere a caracterelor, presupun), cum de nu ați ales formatul .mobi sau .prc, care se citesc nativ pe kindle și permit redimensionarea fontului? Eu am pregatit o anumita traducere a Bibliei pentru kindle și munca a fost de a pune totul în format .doc, de acolo pînă pe Kindle au fost cîțiva pași simpli. Nu am ales pdf, formatul .mobi e mult mai bun pentru kindle.

  18. Îmi permit să mai detaliez că am transformat fisierul .doc în .html (direct din Word) si apoi am folosit MobiPocket Creator (soft gratuit) pentru a genera un fisier .prc sau .mobi folosing fișierul .html obținut anterior. De altfel, dacă îmi trimiteți o mostră de .doc pe adresa de mail cu care mă semnez aici, pot să vă trimit înapoi rezultatul în format kindle.

  19. Dragă Adi, îţi mulţumesc şi cînd am puţin timp liber şi sunt acasă voi abuza de bunăvoinţa ta.
    Micuţul kindle îţi trimite complimente: i-am luat şi o învelitoare cu led. După nici două zile, i-a căzut clăpiţa de la led şi a rămas în „întuneric”. I-am pus clăpiţa, dar nu-i mai merge led-ul. Ştiu, pentru asta nu există decît MasterCard 🙂
    Îmi vine să spun ceva patriotic, dar mă abţin 🙂

  20. Am uitat de încă o metodă pe care o folosesc frecvent: odată cu înregistrarea kindle-ului, amazon creează automat o adresă de mail de genul xxxxxxx@free.kindle.com. Orice document trimis ca atasament la aceasta adresa printr-un e-mail avînd subiectul ”convert” e convertit automat de amazon si trimis direct pe kindle data viitoare cînd se face o sincronizare. Am folosit metoda asta de zeci de ori cu documente word.
    Condoleanțe pentru lampă, eu am o învelitoare standard și o lampă separată pentru citit de care mă folosesc și pentru kindle și pentru cărți tipărite.

Lasă un răspuns

