Cronici mondene (87) Dramoletă

S-a născut o dispută (s-o numesc dispută? parcă e prea mult…) între cîţiva creştini evanghelici pe o temă fierbinte: Israelul. Din moment ce niciunul din cei pe care i-am citit nu pare să se ocupe de vînzarea de armament, cred că pacea ţării în cauză este pe mîini bune. Oricum, se pare că, în mod tradiţional, ruşii înarmează ţările arabe, iar americanii, Israelul. Echilibrul este bazat pe tehnologie, iar americanii par să deţină secretul locului întîi. Secret care are, la rîndul lui, conotaţii etnice: majoritatea capetelor luminate din lumea asta e formată, nu din arabi, ci din evrei. Iar evreii nu trebuie să locuiască în Israel ca să „ţină” cu cei aflaţi pe teritoriul dat lor de Dumnezeu (la Canaan mă refer…), ci să nu uite că fac parte dintr-o lungă istorie care s-a dovedit, de-a lungul a două milenii, mai vitregă cu ei decît cu alţii. De acord cu Teofil Stanciu, nu poţi să susţii necondiţionat politica unei ţări străine, indiferent că e vorba de Israel sau Ţara de Turtă Dulce. Personal, am mari rezerve să fiu de acord cu ce se întîmplă în ţara mea, de pe la 1940 încoace, aşa încît mi-e teamă să o însoţesc pe Alice în Ţara Minunilor, orice nume ar purta aceea. Citind şi părerea lui Cristian Ionescu, mi-am amintit de o veche vorbă din popor: fereşte-mă, Doamne, de prieteni, că de duşmani mă apăr singur. Calea spre inima poporului ales de Dumnezeu din vechime e pavată cu străchini şi intenţii bune. Parcurgerea distanţei dintre vechiul şi noul legămînt ţine de un echilibru între a călca în unele sau în celelalte. În fond, şi noi, evanghelicii, şi evreii, avem un punct comun: suntem deopotrivă tăiaţi împrejur, unii în inimă, alţii în altă parte.

7 gânduri despre &8222;Cronici mondene (87) Dramoletă&8221;

  1. De fapt, cred că disputa e doar urmarea (mai puțin nașterea, dar nu e așa important) unor luări de poziții, susțineri necondiționate care umblau prin blogosferă la un moment dat.
    E greșit pusă problema în comentariile de la Cristian Ionescu cum că e vorba și de unii care ar fi împotriva Israelului. Pusă sau înțeleasă din start, mă rog. Dacă e doar prost înțeleasă din start, e încă bine, mai sunt speranțe de bună intenție (sau măcar de intenție neutră) la citirea unui text. Dar tocmai aceea era semnalat în articol, cum că e inoportun să fii pro/contra unui popor/ stat…

  2. Dragă Răsvan, că tot aţi adus vorba de „disputa” „pro-Israel” şi pe-aci, vă împărtăşesc o anumită experienţă: lângă Cişmigiu s-au reîntors susţinătorii cauzei palestiniene (a „dreptului de întoarcere acasă”), răspândind flyere cu evoluţia dimensiunii evreieşti a statului odinioară numit „Palestina” [cum ar fi ajuns predominantă, începând din 1948, posesiunea evreiască asupra teritoriului, crescând progresiv], şi „Raportul şefilor misiunilor UE din Ierusalim (2012)”. În mare parte, în raport se sugerează o situaţie care a fost sintetizată în sintagma „iudaizarea oraşului sfânt”, adică evreii şi-ar creşte din ce în ce mai mult controlul asupra Ierusalimului (ar accentua „caracterul evreiesc” al oraşului), făcând imposibil ca acest oraş să devină „o capitală viitoare a două state, Israel şi Palestina” (lucru care, conform autorilor raportului, „trebuie” făcut).
    Nu am găsit raportul din 2012 on-line (publicat, se pare, în ianuarie 2013), ci doar cel din 2011: http://www.scribd.com/doc/106809553/Opriţi-IUDAIZAREA-Oraşului-Sfant
    Cele două documente (în preluarea lor pentru „cauza palestiniană”) au un fel de prezentare foarte asemănător (aceaşi copertă, acelaşi logo pe colţul din dreapta paginii), doar conţinutul este – din ce am observat fugitiv – diferit.
    Documentul original, în engleză, aici: http://www.scribd.com/doc/127547392/eu-heads-of-mission-jerusalem-report. Traducerea în română în broşura pe care am primit-o a fost realizată de Marina Tabacitu.

    Eu am citit broşura şi n-am prea înţeles la ce foloseşte răspândirea unui document care, până la urmă, este testul de tehnic. Raportul MCV pe Justiţie nu l-a răspândit nimeni pe stradă, deşi era vorba, totuşi, de România. Poate că n-au găsit sponsori 🙂
    Cât priveşte broşura primită, pe coperta din faţă şi spate scrie: „Campania Europeană de Solidaritate cu Cauza Poporului Palestinian”.

    Vă doresc un Sabat cu tihă!

  3. Să fii pentru Israel nu înseamnă să fi de acord cu tot ce face Israelul! Citiți ziarele evreiești și veți vedea câtă critică din interior există. Citiți mai ales profețiile și veți vedea câte acuze le aduce Dumnezeu. Cine a spus că trebuie să fim de acord cu tot ce fac evreii?

  4. Care tată este de acord cu tot ce fac copiii săi? Csre soț este de acord cu tot ce face soția lui? (Asta ca să nu pun întrebarea și invers!). Asta nu înseamnă totuși că nu ținem unii la alții.

  5. Acceptarea nu este o problemă de lipsă de discernământ, ci una de relație. Care este relația dintre Dumnezeu și Israel? Care este relația dintre mine și copiii mei? Care este relația dintre mine și femeia de lângă mine? Care este relația dintre Biserică și Israel? Care este relația dintre Domnul Isus și Israel? Care este relația dintre mine și Israel?

  6. Daniel Costache, îmi pare tare rău că nu am avut acces la calculator în cele cîteva ore în care au apărut comentariile tale, pe care le-am şters acum şi-mi cer iertare celor care au fost jigniţi de limbajul impardonabil pe care l-ai ales ca să te adresezi lui Daniel Brânzei şi nu numai.
    În al doilea rând, cazul pe care l-ai prezentat: avea legătură cu subiectul? Sunt eu omul să mă intereseze astfel de lucruri? Şi dacă nu sunt decît calomnii? Chiar adevărate să fie, au ele vreo relevanţă pentru mine sau cei care citesc blogul?
    Nu fac discriminare între un creştin catolic, ortodox, penticostal sau baptist (categorii spre care bătea comentariul tău). Mă bucur să văd că semenul meu crede în Hristos şi o afirmă răspicat şi încerc să învăţ din experienţa lui.

Lasă un răspuns

