Comunism

Bunule domn, nu ştiţi…? Nu, nu ştia, şi chiar dacă ar fi ştiut, nu mi-ar fi spus. Ce rost ar mai avea? şi i-a licărit în ochi, un moment, o privire ca de plastelină. Lipicioasă, grasă, care păta hîrtia nopţii, în care şi-a împachetat tăcerea ce aluneca, cu teamă, pe pardoseala timpului. Moştenitorul, spuse el, a luat casa şi de atunci nu ştie ce să facă cu ea.

Păcat, i-am spus, pentru că în cofetăria de acolo au mîncat generaţii de oameni de plastelină. Îmi plăcea să mă aşez, seara, în faţa unei cupe de îngheţată de ciocolată, de fistic şi de vanilie şi a unui pahar de apă cu un cub de gheaţă care se topea văzînd cu ochii, pînă cînd nu mai rămînea decît o aşchie, care plutea între ape şi părea că nu se va risipi niciodată, care se lipea de buze şi înţepa ca un ac, înmugurind o picătură de regret cu gust tulbure. Da, e păcat, suspină omul, şi dădu plictisit la o parte cîteva   zeci de ani. Poate că va fi din nou cum a fost, am gîndit, cu ruşinea şi egoismul clasei muncitorilor de plastelină, care se bucurau din plin, în mintea mea, şi rîdeau, şi se foiau pe scaunele largi, de răchită, aşezate în jurul meselor rotunde şi grele, cu plăci de marmură pe care se scurgeau, de pe pahare, răcoarea condensată a fluviului toropit de căldură şi mulţumirea lipicioasă că tot ce e mai bun e al nostru, al clasei oamenilor de ispravă. Şi atunci, am urît capitalismul care lua cofetăriile de la gura oamenilor care ştiau că nimic nu e mai bun decît o îngheţată de ciocolată, de fistic şi de vanilie, în serile în care, dinspre fluviu, încreţea briza cu miros de salcîm, de gudron şi de parîmă. 

IMG_1859

Lasă un răspuns

