Purici

I. Dle. Cristian Pascu, nu vreau să intru în polemică cu dvs., cu atît mai mult cu cît am spus mai sus că nu insist să conving pe nimeni de ceva. Afirm unele lucruri, fără să fac parte din cercul lui Marius Cruceru. Coincidenţă sau nu, împărtăşim anumite idei şi preţuim aceleaşi valori, atîta tot, şi nu întotdeauna.


Nu era vorba de o etichetă lipită pe Dan Puric. Actorul a afirmat, în perioada debutului literar şi la primele conferinţe cu public că este un discipol al părintelui Iustin Pârvu, la aniversarea căruia măicuţele i-au cîntat cîntece legionare, pe care le puteţi viziona pe You Tube. Ulterior, între cei doi a intervenit ruptura, din cauza proiectului memorialului de la Aiud. Puric a fost acuzat că face jocul masonilor de către un alt extremist, dl. Roncea. În ultima perioadă, fiind necesar să susţină un duhovnic la înaintare, locul lui Iustin Pârvu a fost luat de mult mai moderatul părinte Arsenie Papacioc.
Dacă analizaţi ideile pe care le tot agită în spaţiul public dl. Dan Puric, poate că veţi recunoaşte că, în esenţă, unele din ele nu sunt mult diferite de mai vechile teorii ale lui Nae Ionescu , Nichifor Crainic sau Radu Gyr, e adevărat, îndulcite de vremuri şi fermecate de talentul de actor, de limbajul corpului cu care a fost hăruit dl. Puric.
Cînd am scris că mi-e silă de ideile naţionalist-ortodoxe la acest gen de probleme mă refeream. Dacă aveţi vreodată amabilitatea să citiţi cîteva rînduri de pe blogul meu, veţi găsi mai multe articole de mare preţuire pentru credinţa ortodoxă decît în toate blogurile evanghelice. Îi preţuiesc şi am mulţi prieteni şi rude ortodoxe, chiar şi pe stareţul unei mănăstiri din apropiere. Aşa încît, acuzaţiile dvs. mi se par nedrepte.
Îmi cer scuze lui Dyo pentru că am abuzat de spaţiul său şi de răbdarea sa.

 

II. Şi tot pentru dl. Cristian Pascu: aţi afirmat următoarele: “Ortodoxia este profund naționalistă. Asta o face universală, fiindcă fiecare persoană din Univers aparține unei națiuni.”
Fie că aţi ştiut, fie că nu, ideile de mai sus se numesc “năisme”, adică sunt exact pe calapodul lui Nae Ionescu. Cînd v-am citit pe dvs., parcă l-am recitit pe el. În acelaşi sens au venit, în vremea aceea, şi Dumitru Stăniloae şi Petre Ţuţea, ambii cu simpatii legionare recunoscute. Mă rog, erau alte vremuri, nu avusese loc holocaustul, nu aveau de unde să ştie că exacerbarea naţionalismului poate conduce la nenorociri de neimaginat, inexplicabile pentru fiinţa umană. Nu-i poţi condamna, de exemplu, pe Mircea Eliade sau pe Cioran că, tineri fiind, au susţinut mişcarea legionară. Mai trist mi se pare, însă, că ideile acestea revin cu obstinaţie şi nu oricînd, ci în momentele de criză mondială.

III.   Dle. Cristian Pascu, citez un fragment din a-IV-a conferinţă ţinută de Nae Ionescu legionarilor, în 1938, în lagărul de la Miercurea Ciuc:

Cel mai mare cerc colectiv din care face parte omul este naţiunea.
Biserica şi naţiunea la noi, ortodocşii, se suprapun. Pentru individ, deci, adică în istorie, naţiunea este un absolut.
Dumnezeu a făcut neamuri, toate cu o singură datorie, de a realiza legea firească pe care Dumnezeu a pus-o în ele.”

Nu vi se pare că seamănă cu cele afirmate de dvs.?
Acelaşi lucru şi cu Dan Puric: nimic original în gîndirea sa. Nu v-am trimis să-i citiţi cărţile. Mi-am imaginat că aţi făcut-o deja. Altfel, ce rost ar mai avea?

4 gânduri despre &8222;Purici&8221;

  1. Nu, problema nu e doar Dan Puric, ci şi Cristian Pascu şi alţii ca el care pretind, după tot ce s-a întîmplat în secolul groazei, că se pot hrăni din substanţa băloasă a naţionalismelor muiate într-o religie dubios interpretată… Orice le-ai spune, oricîte argumente ai aduce, indiferent de citate, de bibliografie, nimic nu-i clinteşte din sloganurile patriotarde…

  2. … şi m-am oprit în faţa unei porţi ciudate, singura rămasă, în mijlocul pădurii, marcînd o proprietate a unor oameni care nu mai sunt, care au stăpînit peste teama, peste frigul şi foamea din noi, o poartă fără gard, dar cu un număr, numarul “lor”, pentru că “unu” erau mereu ei.

Lasă un răspuns

