De ce?

Sîmbătă seara am butonat telecomanda. Încerc un canal românesc. Politică, la nivelul pe care îl ştiu. Multe programe, toate imposibile. Mă întreb la ce-mi foloseşte cablul.

Ajung la TV5. Nu l-am mai urmărit demult. Era o vreme cînd, imediat după revoluţie, se prindeau doar Soti, cu Andreea Esca în rol de debutantă, şi TV5. Fascinantele “Questions pour un champion”, cu un prezentator la fel de carismatic, Julien Lepers.

Apoi, TF1, preluat de TV5, seară de seară, canalul principal de ştiri, cu Patrick Poivre D’Arvor. Impecabil, dicţie formidabilă. Nu am văzut vreun prezentator de ştiri care să-mi fi plăcut atît de mult. Pentru mine, inegalabil şi azi. A fost. La ei, la noi.

Sîmbătă, deşi tîrziu, la o oră şi o zi neobişnuite pentru “Questions…”, m-am bucurat să-l revăd pe Julien. M-a mustrat conşiinţa că l-am părăsit atîţia ani. Franceza: o limbă minunată, dar mai ales cînd e vorbită de unul ca el. M-am afundat mai comod în fotoliu şi mi-am întis picioarele pe gresie. Carmen a scos, şi ea, mixerul din vinete. 

Apoi, jurnalul de ştiri, preluat de pe TF2, cu Obama care o scălda cu programul american de spionare a universului, urmat de un documentar de mare clasă despre Picasso. Imagini cu pictorul spaniol, din timpul vieţii. O lume, iar el o figură ciudată.

Mi-am amintit de muzeul Van Gogh, de la Amsterdam, pe care nu l-am văzut pentru că n-am fost niciodată acolo. O arhitectură elegantă, interior echilibrat, cu gust. Nepotul pictorului moştenise o avere colosală, evaluată la miliarde de euro. Sute de lucrări, donate statului, ca să evite rătăcirea lor în urma dezbaterilor dintre nepoţi. Patriotism. 

Picasso nu şi-a recunoscut nici măcar copiii, făcuţi cu mai multe femei. După ce termina cu una, sigila atelierul, cu tot ce era în el, inclusiv lucrări în curs sau terminate. Ca pe un soi de Cernobîl. Omul, fără caracter, a murit adorat de tout-Paris.

Van Gogh s-a sinucis. Nu ştiu dacă vînduse mai mult de zece lucrări în toată viaţa lui. Teo, frate-său, care l-a iubit atît de mult, s-a sfîrşit la numai doi ani după el, doborît de tristeţe. Soţia lui, cumnata lui Vincent, a căutat prin corespondenţa celor doi, ca să-şi regăsească soţul. În schimb, l-a descoperit pe pictor. Acolo a început totul.

Pe Picasso l-a aflat Gertrude Stein (de revăzut fermecătorul Midnight în Paris a lui Woody Allen, chiar şi numai pentru Gertrude Stein), şi din acel moment, viaţa de lipsuri a lui Pablo a luat sfîrşit. Olandezul a avut parte de sărăcie, alcool, sifilis şi nebunie. Pe el l-au descoperit prea tîrziu.

Duminică, răsfoiesc un volum din Enciclopedia Universală Britanică. M-am întrebat, de multe ori, de ce am cumpărat metrul acela de volume, din moment ce nu le citesc şi cînd am nevoie de ceva, nu le pot folosi. Nu le pot căra după mine.

M-am hotărît: le voi citi ca pe o carte oarecare, volum după volum. M-am molipsit de la emisiunea lui Lepers? Am realizat cîtă franceză am uitat şi cîte lucruri importante nu ştiu. La ce-mi folosesc? Poate doar să vorbesc cu voi fără să mă ascund sub tastatură de ruşine.

Litera A. Angelico, Fra. Miraculoase, frescele lui, pictate în chiliile fraţilor de la San Marco din Florenţa. Citesc (şi citez, pag. 181):

Chiliile, iniţial ascunse vederii publicului datorită jurămintelor monastice de izolare, dezvăluie bucuria secretă a pictorului-călugăr de a crea personaje pure care să-i îndrume pe ceilalţi călugări către meditaţie şi rugăciune. Imaginile din aceste picturi sunt expresii lirice ale pictorului care era şi stareţ al călugărilor.”

Pictor şi călugăr, amestec de dragoste, credinţă şi morală. Şi geniu. Deci se poate. E drept, rar, doar foarte rar. 

E luni. Picturile lui Fra Angelico mă urmăresc în minte. Le proiectez pe zidul alb din faţa mea, una cîte una. Sunt în carnea mea şi mă întreb, peiorativ: de ce?

      

4 gânduri despre &8222;De ce?&8221;

Lasă un răspuns

