Domn, Domn să-nălţăm…

Cuvintul” Domn” pentru mine este ceva sfint si cum de multe ori celui ce ar trebui sa-i spun Domnul, ii spun pe nume, mi-e greu sa-l spun celor croiti din pamint ca mine, ca sa nu-L supar. …

LIDIE

28 de gânduri despre &8222;Domn, Domn să-nălţăm…&8221;

  1. Acum ai inteles de ce-ti vorbesc tie cu tu? 🙂 Ce ne facem insa in viata de zi cu zi? Cred ca o solutie ar fi ca sa evitam folosirea sa… exista forme: „Buna ziua, nu va suparati, va cauta nea cutare!” sau „M-a trimis seful sa va chem la dansul pentru nu stiu ce socoteala!” dar daca nu e sef ci e director sau o persoana cu vaza? de buna seama ca s-ar otari daca ar afla ca vorbim asa: „M-a trimis HR Patapievici sa-i dati un kil de rahat pentru ca ii place tare mult!” Cum adica? Dar daca si mi si as spune: „M-a trimis el, Daniel, ca sa va inmanez aceasta invitatie la un degraba sinod!”? Cred ca folosirea acestei forme de politete, prin apelarea la cuvantul domn, este dovada vie ca suntem urmasii Romei, niste rai si niste fameni! Acolo Imparatul era dumnezeu, aici la noi, toti suntem imparati: vorbim excatedra si terminaram cu ierarhiile care mai exista doar pe hartie sau doar la slujba. In rest, in viata sociala, spirituala, culturala, poltica si economica am devenit niste „domni” care mai de care mai plini de infumurare. Si nu orice fel de domni ci din aceia nascuti pe taramul poeziei, iata un exemplu:
    „Foaie verde lemn de nuc
    eu de doruri ma usuc
    la Barrosso cand ma duc
    il ascult ca pe un cuc
    si apoi cand ma intorc
    la ai mei incep sa torc
    directive de guvide
    si alte paleative… ”
    Dar daca am rosti cuvantul domn, atunci cand e uzitat pentru un muritor, nu ar fi mai bine sa luam cuvintele respective din limbile acelor tari care ne incalecara? Vezi Germania, Portocalia, Frantia si etcetera? Iar pe „domnii” nostri autohtoni sa-i numim asa: „Subdomnul” si „Subdoamna”?. Si sa intelegem pana la urma ca trebuie sa vietuim doar sub Domnul Dumnezeu, sub voia sa, si sa lasam deoparte frica de asupritori!

  2. Sa nu fiu inteleasa gresit, am tot respectul pentru proprietarul acestui blog, unde am intrat si comentat fara sa-mi cer permisiunea. Nu am vrut nicidecum sa-l supar si imi cer iertare daca am facut-o. O zi binecuvintata tuturor!

  3. EL E DOMN

    1.El e Domn,El e Domn,
    El din morti a inviat si este Domn!
    Toti se vor pleca,vor marturisi:
    Isus Hristos e Domn!

    2.El e Domn,El e Domn,
    El la cer S-a inaltat si este Domn!
    Toti se vor pleca,vor marturisi:
    Isus Hristos e Domn!

    3.El e Domn,El e Domn,
    El cu slava va veni si este Domn!
    Toti se vor pleca ,vor marturisi:
    Isus Hristos e Domn!

  4. Dragă Lidie, nu am nici cea mai mică intenţie să te supăr. Am inaugurat o rubrică de citate din comentarii de pe blogul meu care îmi plac şi mă amuză, în acelaşi timp.
    Trebuie să ştii un lucru: cu mine e mai dificil, dar nu imposibil. 🙂

  5. Acum, ce să mă fac cu tine, dragă Daniel, că tot comentariul tău e o adevărată perlă şi carte de învăţătură? 🙂
    Doamne! am (şi ai) ameţit-o pe Lidie! E bine că Mitică a mai liniştit-o puţin cu postarea lui, pentru care am să-i mulţumesc într-un comentariu separat. 🙂

  6. Vreau sa va anunt ca sint foarte linistita, si nici „ametita” nu sint, ca la noi este putin dupa ora amiezii. 🙂 Cit despre Daniel pot sa spun doar atit „unde dai si unde crapa”. se potriveste chiar foarte bine, insa departe de mine sa vreau sa-l supar. Sper sa ma intelegeti.
    Cit despre suparare, este important ca proprietarul acestui blog sa nu-mi blocheze usa.

  7. Lidie, ai dreptate si nu am de ce sa ma supar… decat ca, sa ma explic, e vorba despre o prelungire a gandurilor mele. Inca de pe la varsta de 20 de ani (acum am 43) am inceput a ma intreba despre chestiunea aceasta, rdiciata de Rasvan; oare de ce? sa fim si noi „domni”? din cauza limbii doar, si atat?
    Iarta-ma Lidie daca ti-am parut neserios – mai ales ca si eu cred asta -, dar la fel de neserioasa mi se pare mie limba romana in aceasta chestiune! Sau sa nu zic limba, ci nefericita inspiratie… Oare cat costa inspiratia aceasta, care este pretul ei?

  8. Rasvane, apreciez mult faptul ca esti generos cu mine, desi nu o merit; intr-un fel am invatat ceva de la tine… ingaduinta fara hotar (pana acum!)
    Respect!

  9. Doar o părere …
    Biblia nu rezervă termenul/titlu ,,Domn“ pentru divinitate! În cartea Geneza, mai apropiată de intențiile inițiale ale lui Dumnezeu, Avraam este numit ,,domn“ (Ge. 23:6). Tot cu ,,domnule“ li se adresează frații lui Iosif demnitarilor din Egipr (Gen. 43:2044:7). Iosua folosește ,,domnule“ ca apelativ pentru Moise (,Domnule Moise, opreşte -i.„ – Num. 11:28; 36:2). În Noul Testament, Grecii vorbesc așa cu Filip (Ioan 12:21), iar Magdalena îl numește pe grădinarul din Ghețimane ,,Domnule“ (Ioan 20:15).
    Revenind la Avraam (,,Ascultă-ne, domnule! Tu eşti ca un domnitor al lui Dumnezeu în mijlocul nostru; îngroapă-ţi moarta în cel mai bun din mormintele noastre! Niciunul din noi nu te va opri să-ţi îngropi moarta în mormîntul lui.„) trebuie să înțelegem că omul purtător de chip dumnezeiesc a fost rânduit ca ,,domn“ peste toată creația. Nu ar fi rău să alegem să trăim la înâlțimea unei asemenea poziții. Deci, ,,domnilor și doamnelor“ nu evitați să spuneți unui bărbat ,,domn“ pentru că altfel v-ați interzice singuri să-i ziceți unei femei: ,,doamnă“.

    Și o glumă: Se zice că parcă prin Franța, la un tribunal, un bărbat a fost amendat pentru că i-a zis unei doamne ,,girafo!“. Omul s-a conformat, dar a vrut o lămurire: Dar unei girafe pot să-i spun ,,doamnă“. Bineînțeles, a zis judecătorul. ,,Atunci, ,,doamnă“, la revedere!“

  10. Ehei, la câţi „domni” există azi care n-au nimic de-a face cu noţiunea… 😀
    Anecdota asta de la sfârşit mă va face să zâmbesc de fiecare dată când mă voi adresa unor „anumite” doamne cu apelativul ăsta 😀 Sper să nu greşesc şi să inversez… 😀

  11. Remarca asta îmi aminteşte două lucruri:
    1. Daniel Blaj, baritonul „evanghelic” :D, este vărul meu primar şi susţine că avem sânge evreiesc! 😀 Nu ştiu cum se face o astfel de analiză, aşa că… 😀
    2. Fratele Wurmbrand, spunea că el e supus soţie lui, fiindcă aşa scrie în Efeseni 5:22. La sprâncenele ridicate a mirare a celor din preajmă, a explicat foarte senin că el, fiind evreu, citeşte de la dreapta la stânga! 😀

  12. Am fost inteleasa gresit. N-am spus nimanui ca ar fi bine sau nu sa se exprime cu domn sau doamna, ci am spus, ca mie imi este greu s-o fac, din moment ce de multe ori Domnului Isus ii spun doar Isus, iar Domnului Dumnezeu ii spun doar Dumnezeu. Este foarte adevarat ca mie nu-mi place sa mi se spuna doamna, pentru ca nu sint (inca nu am certificatul). Am un nume si ma multumesc cu atit. Se pare ca sint un speciment mai rar. 😀 Domnindu-ne prea mult s-ar putea sa ne faca mai mult rau decit bine. Apreciez analiza lui Daniel Brinzei, este binevenita, si daca intr-adevar vrem sa ni se spuna domn sau doamna, sa traim pe masura titlului. Dumnezeu sa ne ajute tuturor!

  13. Am spus-o și mă repet: Oricine stă suficient timp prin bisericile noastre (cu atâtea nunți și încuscriri !) n-are decât două șanse: să fie sau dintre ,,neamuri“ sau dintre evrei !

  14. Dragă ,,lidie“
    În cazul tău, modestia te califică! În ochii noștri ești o doamnă, chiar dacă nu vrei să recunoști.
    În sensul acesta, o femeie necăjită îi poate spune soțului ei: ,,Măi omule!“ mai ales atrăgându-i atenția că în momentele acelea … nu este om. Spunând cuiva ,,domnule“ îi atragi cumva atenția la ceea ce se așteaptă de la el.

    Noblesse oblige is a French phrase literally meaning „nobility obliges”.
    The Dictionnaire de l’Académie française defines it thus:
    Whoever claims to be noble must conduct himself nobly.
    (Figuratively) One must act in a fashion that conforms to one’s position, and with the reputation that one has earned.

  15. Va multumesc mult frate Daniel Brinzei si ma bucur sa fiu apreciata, dar prefer sa nu stiu calitatile mele bune si nici sa-mi fie spuse, ci mai degraba sa-mi fie amintite defectele, ca sa nu uit ca sint doar un rob netrebnic.

  16. Răsvan dragă, de ce intri în detalii şi complici lucrurile? Există unul scurt şi pentru… doamne! Fă! Probabil în logica lui Bă cu B de la bărbat şi Fă cu f de la femeie! Vezi ce simplu e? 😀

  17. Gospodin s-ar nimeri din plin pentru barbatul gospodina.
    Herr pentru aia cu fler ca germanii: nemtii l-au luat pe Hitler de la austrieci.
    Mister pentru aia carora le place sa aiba succes la muieri aplicand strateghia ceasta a misterului total.
    Monsieur pentru aia care „…. zicem cum scriem”, adica vizati de Caragiale!
    Don pentru aia de la Craiova cu „poponet” lat si buzunar pe la DNA demascat.
    Bey alora de te imping ca sa bei spre a-ti vedea goliciunea si a se amuza de dansa, cam in felul in care se amuza turcii.

    Cine vrea sa stie cum arata un domn in Olanda sa treaca pe acolo si pazindu-si spatele de … lalele!

  18. 😀 O sa ma bucur si eu cu voi, daca imi dati voie. De fapt nici nu aveti ce face, doar eu v-am provocat bucuria. Glumele pe seama celor cu „d”, imi fac bine. 😀

Comentariile nu sunt permise.