Avancronică după Ureche

Am hotărît să scriu o avancronică a meciului de astă seară cu turcii, după ce un prieten drag inimii mele mi-a amintit de bătălia de la Călugăreni.

Duşmanii noştri au fost, veacuri de-a rîndul, turcii şi ungurii. De ruşi nu mai vorbesc, pentru că ei au fost şi sunt duşmanii tuturor

Din nefericire, ca să păstrăm grila tîmpită sub care s-au desfăşurat ostilităţile de săptămîna trecută, atît pe teren cît şi în afara lui, meciul cu ungurii a fost meciul unei naţiuni.

De-a lungul timpului, am recuperat Transilvania şi i-am bătut pe unguri cu 3-0, pe… Naţional, evident!

Dacă m-aţi fi întrebat, înainte de meciul de săptămîna trecută, de ce Ungaria a fost aleasă, dintre toate ţările, să împartă felia de imperiu cu Austria, v-aş fi răspuns cu un citat din Neagu Djuvara: pentru că erau o ţară plină de nobili.

Acum, după ce am văzut cum s-au desfăşurat lucrurile, am ajuns la concluzia că nu mai au nici ei din ăia.

Fatalitatea istoriei nu se opreşte însă aici. Sorţii ne-au rezevat o altă bătălie, un alt meci, la fel de naţional, cu turcii.

În tur i-am bătut, pe un teren gloduros din Istambul, care semăna mai curînd cu cel de la Rovine.

Astăzi, meciul unei naţiuni se va muta în Capitala Maidanezilor, la Bucureşti.

Iată ce scria A.D. Xenopol despre chestia asta, citînd dintr-o scrisoare de-a lui Ştefan cel Mare, trimisă “Coroanei Ungariei şi tuturor ţărilor cărora le va veni această scrisoare”:

…mulţumită spadei sale şi a lui Dumnezeu, a răpus marea armată a lui Soliman paşa şi a călcat-o în picioare…”.

Aşadar, dragilor, prin simpla înlocuire a numelui, dacă în loc de Soliman paşa, citim Fatih Terim, avem, deseară, speranţa unei naţiuni.

Şi, ca să vă ţin la curent cu toate datele problemei, trebuie să vă spun că am ajuns, pentru prietenul meu din celălalt capăt al ţării, într-o zonă încărcată de istoria unei alte bătălii: cea de la Valea Albă, numită, astăzi, Războieni.

Dar să vedem ce scria tot A. D. Xenopol despre asta:

Ochiul său genial descoperi însă în curînd un loc potrivit scopului: anume el se închise într-o mare poiană din pădurea de la Valea Albă, în ţinutul Neamţului.”

Acolo a săpat tranşee de apărare, exact cum o să facă şi Chiricheş deseară. Puhoiul turcesc era de peste zece ori mai mare decît armata moldovenilor lui Ştefan.

Ce a urmat, se ştie. Iată cronica lui Grigore Ureche, de la faţa locului:

A rămas izbînda la turci… Moldovenii, obosiţi şi neivindu-se ajutor nici dintr-o parte, au picat, nu fieştecum, ci pînă la moarte se apărau, nici biruiţi de arme, ci stropşiţi de mulţimea turcilor.”

Cum, pe terenul de fotbal, numărul jucătorilor este acelaşi în ambele tabere, dacă, Doamne fereşte! nu ne dă arbitrul vreunul afară cu cartonaş roşu, eu zic că avem şanse reale de victorie.

Iar dacă o fi să pierdem, cum ni s-a întîmplat de atîtea ori în istorie, să facem ca Ştefan cel Mare, care la 20 de ani după aceea, a ridicat o frumoasă biserică, pe care am s-o dau la noapte, după meci. Cu alte cuvinte, să construiască şi Mircea Sandu stadion de fotbal de nasturi, că de mai mult ţara nu are.

IMG_2828

ÎN FOTOGRAFIE: O măicuţă de la mănăstirea Războieni, adunînd într-o viaţă, cam cît cheltuieşte un fotbalist la o masă cu gagica.

15 gânduri despre &8222;Avancronică după Ureche&8221;

  1. Daca cindva, va hotariti sa scrieti o carte, sau mai multe, sint deja la rind sa o am in biblioteca mea nensemnata si saraca. Sper sa nu ma scoateti din rind. 😀

  2. Răsvan, ca să nu fim „acuzaţi” iar că ajungem de la una la alta, am să spun că asta e o avancronică de care s-ar bucura şi Chirilă, regretatul! Dar tot nu mă pot abţine să spun că la o avancronică după Ureche, sper să nu joace ai noştri tot… după ureche, că nu-i mai spală nci Neajlovul, săracu*… 😀

  3. Si pentru ca stapinul de aici sa nu se supere, il rog tot pe El sa-i rasplateasca pentru rabdare si intelegere.

  4. Eu vreau cartea in faza de manuscris, proiect, etc,…nu am rabdare pina se tipareste.
    Se stie deja cine a cistigat?

  5. Dragă Mia, ne-au bătut turcii. Erau îmbrăcaţi în roşu. Roşia Otomană a bătut pe Roşia Montană.
    Antrenorul nostru ar trebui închis în Turnul Goliei, să facă anul ăla de condamnare cu suspendare acolo unde merită.

  6. Ehei, uite-aşa am avut o cronică după Ureche şi, cum (mai bine nu) spuneam, şi un joc „după ureche”. Acu’ cine-l trage pe cartoforul antrenor de… ureche?

  7. Draga Rasvan …nu fii suparat . Cronica e buna . Problema e la echipa -la antrenor. Dupa euforia de saptamana trecuta zicea asa ca un om sigur pe ce va urma.

    -Pe noi ne avantajeaza si un egal.
    Ei bine, cand pleci la batalie cu o asa strategie …
    ASA CEVA STEFAN SI RAZESII LUI NICIODATA N-AU FACUT !

  8. Ba, ai să te miri, dragă coane Mitică, dacă ţi-oi spune că de la răzeşii ăia i s-a tras lui Ştefan înfrîngerea. Aflînd că au intrat tătarii în ţară, au cerut învoire de la domn să meargă acasă, să-şi adăpostească familiile.
    Ştefan le-a dat învoire 2 săptămîni, dar răzeşii matale nu s-au mai întors.
    Ştefan a rămas cu 10.000 de oameni, în mare parte boieri, în timp de turcii aveau 150.000 de necredincioşi.
    Dar înfrîngerea, după cum bine ştii, s-a transformat în victorie, pentru că a dat după aceea ciuma în osmanlîi şi foametea, că Ştefan dăduse foc la toată Moldova şi oamenii fugiseră în ţările din jur.
    Aşa aşteptăm şi noi să ne ajute Olanda, să-i bată pe turci şi pe unguri ca ciuma, nu alta. 🙂

  9. Dragă Marinel, boierul Piţurcă e bun de tras în furcă. 🙂
    Să ştii că nu a fost întotdeauna cartofor. Marea şi prima lui dragoste a fost barbutul. Se rugau ăia să-l lase, să se ia de cărţi, că e prea primitiv pentru un ditamai şef de armată să dea unu unu. 🙂

  10. Daca o fi voia Lui, se va scrie, dar sa stiti noi ne-am pus la rind si sintem in asteptare. Pina acum rindul este ordonat si se pare ca sint oameni serioasi in rind. Chiar dau prioritate vaselor mai slabe. 😀

Lasă un răspuns

