Cronici mondene (97) „The Most Visibil”, Alin Cristea

În fotbal există un personaj cu totul aparte. El se numeşte Jose Murinho. Don Jose este antrenor şi e supranumit, pentru calităţile sale şi, îndeosebi, pentru carisma sa, “The Special One”. Evident, nu el şi-a ales porecla.

În lumea evanghelică românească, atît de veselă şi de colorată, există un personaj asupra căruia nu voiam să mai insist. El se numeşte Alin Cristea şi de azi e supranumit „The Most Vizibil”.

E şi ăsta un fel de antrenor, dacă luăm blogurile ca mingi şi dăm cu şutul în ele, ca la fotbal.

Omul suferă, în mod indiscutabil, de un delir de grandoare, dar cu asta ne-am obişnuit. Unii din noi, nu toţi. Nu vă spun nimic nou cu asta.

Pentru cine nu e familiarizat cu mistica colectivă, amintesc că există un soi de concentrare a blogurilor pe criterii religioase.

E greu de definit, acum, ce înseamnă termenul de evanghelic şi cum se poate aplica el acestei mase de pe net. Oricum, ea e extrem de eteroclită şi în continuă mişcare.

Ceea ce, pînă la urmă, nu e rău.

Una din ideile fundamentale, care a stat la baza acestei adunături de nume, a fost şi de bun simţ: în grup trăim mai bine.

A fost (şi cred că este) o problemă de promovare, de vizibilitate. Ideea bisericii vii tradusă în bloguri.

De aici încolo, însă, biserica aceasta devine balamuc. Cei cărora le plac filmele (şi cărţile), îşi amintesc, desigur, de celebrul (şi celebra, dacă vorbim de carte) “Zbor deasupra unui cuib de cuci”. Ei, bine, cu cucii stăm bine.

De fiecare dată cînd există o adunare ce pare spontană, se ridică din mijlocul ei, în timp, unul mai moţat, care pare să domine mulţimea. Ştiţi, deşi Mioriţa are o distribuţie larg balcanică şi e, de fapt, la origine, un soi de descîntec, la noi a devenit baladă filozofico-esoterică, în care cel mai ortoman are oi mai multe, mîndre şi cornute.

Criteriile, în ceea ce ne priveşte, ţin de diverse aspecte. Există lideri neîncoronaţi (cum a fost şi este Marius Cruceru, singurul pe care îl accept, deocamdată :)) sau cu coroniţă. Din fericire, el nu clasifică. Sau, dacă o face, nu dă pe goarnă. 

Din categoria „încoroniţilor”, strălucesc, prin prezenţă, două personalităţi diametral opuse, ca temperament, limbaj, educaţie şi cultură. Unul este Daniel Brânzei, de o parte a oceanului (de apă), celălalt e Alin Cristea, de cealaltă parte a oceanului (de şi din păcate).

Fiecare dintre ei şi-a alcătuit o listă, ca la un scaun de judecată al blogurilor. Era să spun pecetluit, dar la ei peceţile se rup mai ceva ca în Apocalipsă.

Fiecare a stabilit nişte criterii, în funcţie de ce i-a trăznit prin cap în momentul respectiv. În general, a primat ciocul mic.

În timp ce Daniel Brânzei este un nume la auzul căruia o mare masă de cetăţeni credincioşi de pe planetă este gata să cadă în poponeţ de admiraţie, la auzul numelui lui Alin Cristea o masă (nu neapărat aceeaşi) de credincioşi este gata să sară în sus de acelaşi poponeţ, fie de excitare, fie de revoltă, curiozitate sau dispreţ.

Spre deosebire de antrenorul portughez de care vă vorbeam la început, aceştia doi nu au un supranume. Ei se bat, deocamdată, pe renume.

Primul care s-a trezit la viaţă a fost Alin Cristea.

Omul are un blog intitulat, într-un mod, zic eu, de-a dreptul pervers, “România Evanghelică”, deşi e greu să-ţi dai seama dacă individul face parte, efectiv, dintr-o biserică locală sau doar din cea generică şi universală. Dar, măgarul de dar nu se caută la dinţi. 

Ultima păţanie, care mi-a dat prilejul să mă apropii de acest personaj de roman, a fost scrisoarea deschisă pe care a adresat-o “Federaţiei baptiştilor europeni”.

Eu am dat cu ochii de ea, citindu-mi facebook-ul. Un domn pe nume John Popp făcea trimitere la documentul respectiv, pe care voi, probabil, l-aţi savurat deja.

Bun, dincolo de substanţa textului, există acolo o expresie de-a dreptul hazlie. Iată ce scria omul ăsta despre sine, în cv-ul ad-hoc pe care şi-l făcea la sfîrşitul fîsului cu pricina:

The most visibil romanian evangelical on Internet”.

Acest “The Most Visibil”(sic!) ar suna, în sfîrşit, ca un supranume, ceva în genul lui “The Special One” a lui Murinho.

Simt ceva, ca-n Moartea căprioarei, bucuria aia înlăcrimată a copilului, care nu văzuse jimblă în viaţa lui, şi după ce tatăl a omorît animalul, nu s-a putut opri să exclame: Avem carne! 🙂 

-despre fondul problemei, cu Ţon şi tot balamucul european, într-o postare viitoare-   

11 gânduri despre &8222;Cronici mondene (97) „The Most Visibil”, Alin Cristea&8221;

  1. Preferai „vicevercea”, vorba lui Cargiale? 🙂
    Oricum, cazul tău e de analizat. 🙂

    Acum, spune-mi, te rog, ca un foarte bun cunoscător al limbii engleze ce te afli: VISIBIL ăla, al Cristescului, nu e tot un soi de furculision din franceză? 🙂

  2. Ah, nenea Iancu acesta! Că bine le zicea nenicul! 😀
    Cazul nu e de analizat, e doar de constatat! Analizele se impun în altă parte! 😉
    Cât priveşte acel „visibil”… bănuiesc că e o „chestie” de preţiozitate ce ţine de cultura frangleză! 😀

  3. Se pare că pe acest blog sugestiv intitulat „vindecătorul” se practică o proprie vindecare prin flagelarea celor din jur, care nu sunt pe placul „vindecătorului”, ceva în gelul Antena 3. Bine că avem un Dumnezeu milos și nu face la fel cu noi, toți păcătoșii. Vorba unui frate, ” unii zici că-s botezați în oțet, nu în dragoste fața de Cristos”

  4. Da, şi o postare în stilul lui ar suna cam aşa:

    „Bă, nepocăitule! Scrie corect în frangleză!”

    De fapt, marii miştocari ai literaturii pe tema fragleziţilor noştri au fost Alecsandri, cu voioasa şi tonica lui Conă Chiriţă, care s-a văzut… farmazoancă (povestea termenului o detaliază cu mult umor Neagu Djuvara) şi Păstorel Teodoreanu, cu a sa Marghioliţă „en chaleur”. 🙂

    Ce să ne mai mirăm: pe vremuri, franceza era limba vorbită a Europei culte. Acum e engleza la putere. Noi venim cu Goe, Guliţă şi Alin. Şi Luluţa, să nu zică lumea că suntem misogini de „jinti” latină. 🙂

  5. Dragă Răsvan,

    Nu știu nici măcar cine e John Popp, așa că afirmația lui cel puțin nu mă lămurește în vreun fel sau altul. Cât despre Alin Cristea, pe care l-am supărat în trecut cu niște anume vorbe nelalocul lor, trebuie să spun că îmi pare rău. Însă nici dânsul nu poate continua la sfârșit în a se preface că nu pricepe ceva: felul de vorbire al domniei sale este neserios, nu aduce rod pentru Hristos. De acest fel de vorbire caut și eu să mă dezbar fiindcă cine sunt eu ca să tulbur ”apele”, sau și mai și, Via lui Hristos. Mă lupt să mă îndrept fiindcă am primit nădejde în Hristos. Sunt atât de multe de reparat în vorbirea noastră, limba, acel mic mădular care aprinde un foc atât de mare…
    Așadar nimic din ceea ce spunem să nu fie nefolositor, fiindcă judecata va începe cu biserica! Biserica va sta în primul rând al judecății și judecata ei va fi aspra pentru toți acei membri ai ei care într-un fel sau altul i-au smintit pe enoriași, pe frați, pe cunoscuți. Ce se poate spune în cazul lui Alin Cristea este că nu are o trăire de creștin și din câte bag seama nu dă semne că ar vrea să se îndrepte măcar. Eu însă sunt gata să-i întind o mână oricând o va cere el, și îi voi spune că am fost de o mie de ori mai rău decât el, însă că de acum eu nu mai vreau să fiu rău și-l invit și pe el la asta, și-l invit ca să ne întreacă pe toți în bunătate, și să mai știe dumnealui că din când în când mă mai gândesc și la el… chiar așa…
    Despre Țon cred că dacă e musai a se mai face vorbire, trebuie căutat cumva a se face în spiritul Cuvântului: ce mai predică dar și ce face!
    @Altele – azi pe la dentist îmi scoase o măsea, aoleu cât a durut! Mi-a făcut trei injecții și n-a amorțit decât pe sfert. Era o măsea care nu mai folosea la nimic. Mă gândeam, vezii dta așa, dacă o măsea mai mult deranjează chiar dacă arată ca o măsea, dar are și uroi la rădăcină, și te apasă când mesteci de stai numai cu gândul la ea, deranjat, până la urmă o dai afară, o azvârli.
    Ca expresie, ”l-a dat afară ca pe o măsea stricată”, trebuie spus că am întâlnit-o exlusiv într-un mediu exterior unei adunări în Cristos. Pe când în mediul lumesc, vorba e și acum la mare modă. Așadar, cine se dă bine pe lângă false mișcări creștine și pe lângă tot soiul de adunări ecumenice, din interesul unui job sau etc, trebuie să știe că va fi azvârlit după ce el, ”măseaua” se va fi fost folosit pentru mestecarea mâncării otrăvite a bisericii apostate până când se va strica sau se va toci, și apoi imediat va fi azvârlită afară! Toate lucrurile au vremea lor, iar lucrarea păcatului nu va ierta de cădere nimicitoare și tristă pe niciun păcătos.

    Cu drag,

  6. Nu ştiu nici eu cine e John Popp. 🙂
    El a făcut acolo o afirmaţie interesantă:
    „PROTEST FATA DE ALEGEREA SECURISTULUI BAPTIST, REV. OTNIEL BUNACIU, CA PRESEDINTE AL FEDERATIEI (CULTELOR) BAPTISTE EUROPENE”.
    apoi a făcut trimitere la scrisoarea deschisă a lui Alin Cristea. Evident că ăla nu sufla vreo vorbă despre securitate. Cristea are treabă cu frangleza, vorba lui Marinel. El e noul Guliţă Bîrzoi ot Bîrzoieni al evanghelicilor români. 🙂 Nici n-avea cum, pentru că, din cîte ştiu, despre Otniel Bunaciu-securist nu s-au adus niciun fel de dovezi. Ah, că a profitat de colaborarea tatălui său cu vechile structuri, e cu totul altceva.
    Mai mult, din cîte am văzut pe situl lor, ăia de la Federaţie l-au trecut vice-preşedinte pe Bunaciu. L-or fi făcut între timp şi preşedinte. Nu mai ştiu şi chiar nu mă interesează.
    Oricum, faptul că „lordul” John s-a luat la trîntă cu vînjosul Otniel… depinde cît e gardul de înalt şi uliţa de tare. Ştii cîntecul, nu? 🙂

    http://www.trilulilu.ro/video-muzica/mircea-vintila-lordul-john-5

  7. Cu siguranță nu voi mai lectura blogul acesta! Mi se pare că pe el se duce o luptă surdă cu morile de vânt, doar că morile nu sunt de vânt, ci sunt de gând. Cu siguranță v-ar folosi Dumnezeu mai bine în a propovădui evanghelia decât să dați „creier în creier” și astfel în sinea voastră să se nască invidia, ura, falsitatea etc. Cine sunt eu ca să judec ?.. scuzați-mi îndrăzneala, dar eu așa am văzut lucrurile…

Lasă un răspuns

