Secta din care mă trag (13)

Am auzit adeseori întrebarea: dacă ar fi să pleci pe o insulă pustie, ce lucruri ţi-ai lua? Evident, într-un bagaj restrîns.

Există şi varianta dură a chestiunii: care e singurul lucru pe care-l iei acolo? acest acolo putînd fi oriunde şi însemnînd orice. Acest orice presupune, totuşi, să ai un grad de libertate, dacă nu de mişcare, măcar de gîndire. Să fii stăpîn pe timpul şi pe trupul tău.

Dacă ar trebui să pleci la închisoare, în exil sau în lagăr, lucrurile ar sta, evident, cu totul altfel. Acolo preferinţele, alegerile de acasă, nu se mai potrivesc cu cele din sistemul concentraţionar.

După revoluţie, şi mai ales în ultimii ani, piaţa a fost inundată cu mărturii despre oameni încarceraţi pe motive politice în timpul comuniştilor. Se bucurau de o coajă de pîine la trei zile.

Eliade a adus cu el, în Portugalia, teama că invazia bolşevică va distruge ţara şi îi va ucide toate valorile, ceea ce s-a dovedit perfect adevărat.

Bunicii mei au fost nevoiţi să fugă, în cîteva ore, cu o mînă de lucruri, pentru a se pierde în mulţime, ca să scape de valurile de arestări din perioada stalinistă. Biblia familiei era printre lucruri. 

Cu alte cuvinte, cînd aud că cineva mă întreabă ce am adus cu mine, venind în viaţa de credinţă, mă strînge în spate. E o întrebare bolşevică.

Cu cîteva zile înainte de botez, nevastă-mea purta la gît un lăţişor fin de aur, fără cruciuliţă. O soră i-a spus că ar fi bine să renunţe la el. E o podoabă, a zis ea, iar la noi singura podoabă e credinţa. 

Dacă mă uit prin cărţile mele, constat că numărul celor pe teme religioase este foarte mic, comparativ cu restul. Nu mi-am schimbat preferinţele, deşi am cumpărat cîte ceva. Am adăugat două-trei nume noi şi atît. Am toate volumele lui Wurmbrand.

Am o foarte vagă idee despre statutul de funcţionare al unei biserici baptiste şi pot să fiu dat afară în deplină inocenţă. 

Am încercat să citesc regulamente dar, pe insula pustie unde am ajuns, scrisul s-a dizolvat în apă înainte de a ajunge cu ele la mal. Nimeni nu ştie ce a scris Domnul cu băţul pe pămînt.

Cu alte cuvinte, să nu aşteptaţi de la mine păreri despre construcţia unei biserici, că nu mă pricep. Unii spun că ştiu să demolez. Dar asta e altă poveste. 

-VA URMA-

Lasă un răspuns

