Predica de pe deal

Cred că e din ce în ce mai greu- dacă nu chiar imposibil- să te retragi într-un colţ de lume şi să vorbeşti de unul singur cu Dumnezeu.

Suntem atît de înghesuiţi unii în alţii, chiar şi la minte, încît plecarea în pustie a devenit o metaforă bună de speriat babele firoscoase cărora li se întorc nepoţii în Italia şi nu mai ştiu să vorbească româneşte.

Dacă nu scriu nimic despre Crimeea, e pentru că nu aş face decît să repet ce am auzit sau citit în alte părţi.

Aş putea să vorbesc, ca un papagal, sau să trec informaţia prin gîndirea mea, şi aşa suficient de obosită, îmbogăţind totul cu noţiuni citite demult şi alterate de conjunctura actuală, aşa încît nimeni să nu mai ştie cum de-am devenit aşa de mare analist politic.

Duminică, mergînd spre biserică, m-a pus firea să mă sfădesc cu Dumnezeu.

Monologul n-a durat mult, pentru că de acasă pînă la locaşul respectiv e loc de două cîrciumi şi o biserică majoritară, după care dai colţul pe la grădina de vară, cu bere rece şi urci, gîfîind, o pantă scurtă, cu muntele în faţă, care, în ziua cu pricina, nu se prea vedea din cauza negurii, atît de frumos alintată, pe vremuri, de Mihail Sadoveanu, în ţara de dincolo de ea.

Doamne, ziceam, de ce ai dat Tu atîta bogăţie de muzică şi de cuvînt în Ardeal şi în Banat, iar pe noi, cei din Moldova, ne-ai uitat?

Nu vreau să vă spun ce mi-a răspuns Dumnezeu şi ce lecţie am căpătat.

Răspunsul a fost scurt. O orchestră mică, venită în vizită, care descifra, din mers, cum se taie muzica pe burtă şi cum se umple cu note începătoare, ca raţa cu portocale la chinezi.

Pastorul, musafir, ne-a servit metafore la micul dejun. Credinciosul, spunea el, e ca o coardă fixată din două direcţii. Dacă nu te acordează Dumnezeu de la grif, nu sună cum trebuie.

Lemnul de rezonanţă nu intra în imaginea sa, aşa încît am rămas cu impresia că instrumentul de care vorbea era un fierăstrău şi că, între a tăia lemne cu el şi a cînta bine la credinţă, e nevoie de cel puţin doi şi de ceva muncă din partea amîndurora.

Tot atunci am luat contact cu campania electorală pentru europarlamentare. Au apărut frăţiorii electorali, sfinţii noştri, cu mult mai buni decît ai lor.

Trebuie să am mare grijă, pe viitor, ce-i cer lui Dumnezeu cînd merg pe cale. Am fugit de politică pe blog, ca să dau de ea în sfînta biserică.

 

10 gânduri despre &8222;Predica de pe deal&8221;

  1. Ah, Răsvane, cum le mai zici tu! Numai vezi, că invidia e păcat, şi păcateul se pedepseşte! 😀 Ia încearcă să priveşti şi pe verso (sau… perverso, cum îmi tot zicea un prieten din tinereţe :D) moneda asta! Uite, eu dacă vreau linişte trebuie să fug din Ardeal şi Banat, deşi vorba ta, oriunde fugi dai de… campanii „creştine” pentru europarlamentare. Au încercat şi la noi. I-am oprit în holul bisericii. Nu că ar fi rău să mai ajungă pe acolo şi creştini, numai de-ar rămâne aşa după ce dau de… varza de Bruxelles! 😉

  2. A te „sfadii” cu Dumnezeu nu este un lucru tocmai bun, insa citeodata, ne este ingaduit sa o facem ca sa ni se mai deschida ochii si sa-L vedem mai deslusit pe Creatorul. Bine ar fi sa putem multumi Lui pentru toate lucrurile, chiar si pentru acelea pe care nu le intelegem.
    Nu este nimic la voia intimplari, ci toate se desfasoara dupa un plan bine intocmit de Maiestrul universului. Daca nu este „bogatie de muzica si cuvint” inseamna ca nu este nevoie. Bogatia nu aduce fericire, ci mai degraba saracia. Sa nu uitam pe cine fericeste Domnul Isus in predica de pe munte, cu alte cuvinte, ferice de cine nu este ferice. Doresc ca Dumnezeu sa te calauzeasca si sa te lumineze in tot Adevarul. Sa aveti o zi binecuvintata!

  3. Draga Marinel, eu am fost abordat afara. La un moment dat, in timpul predicii, un tip chelios se ridica din banca, iese afara si revine cu un brat de manifeste electorale. Se aseaza si susoteste cu un tip de linga el. Incep sa circule hirtiile. Habar nu aveam despre ce e vorba. Mi-a spus cheliosul afara, unde s-a repezit la mine sa ma lamureasca. Daca nu ma tragea Carmen la timp, cine stie ce iesea. El o dadea cu Moise, eu incercam sa- i amintesc de Hristos, templu si bici. 🙂

  4. Draga Lidie, eu ii spuneam cele din postare lui Carmen. Eram in plina strada, era dimineata si cred ca se auzea pe ulita. Cred ca m-a auzit si Dumnezeu. 🙂

  5. De pe acuma vremea s-a scurtat foarte mult;
    cei ce vor in politica euro parlamentara sau parlamentara de pe la noi, au mari sanse…
    sa faca accident vascular sau sau atac de inima… exemplele le avem deja in istoria foarte recenta.
    La noi in adunare am votat sa nu permitem nici unui politician sa ia cuvnatul,
    nu are ce cauta…Amin!

  6. Cu siguranta Dumnezeu aude chiar daca uneori ni se pare ca e foarte departe. Si nu numai ca aude, dar intelege exact ce am vrea noi sa spunem. Eu cred ca ai un motiv in plus sa-I multumesti Lui. Este mare lucru ca sa primesti in aceiasi zi raspuns la „de ce?”. Cit despre politica, este bine sa nu uitam ca stapinul acestei lumi vrea sa prinda in cursa lui chiar si pe cei alesi, iar pentru aceasta se foloseste de cauze drepte.
    Iar pentru a sfirsi comentariul cu veselie.. vezi cit de repede raspunde Dumnezeu cind impartasesti cu jumatatea deceurile? 😀

  7. Ce-ar fi dacă ai scrie câte-o predică de pe deal în fiecare duminică, așa, ca un foileton(?)(.)(!)
    Noi luăm foile, tu rămâi cu tonul.
    (Fără toane. Și fără plutoane electorale prin biserică.)

  8. Nu, Rob, predicarea e un lucru serios. Amvonul nu e pentru mine. Nu mai spun că, pentru a ieşi în faţa mulţimii, oricît de mică ar fi ea, trebuie să ai o viaţă fără cusur. Or, a mea are destule.
    Cu lucrurile astea nu se glumeşte. Poate doar te ispiteşte.

Lasă un răspuns

