Stomacelul si molanul

Credinciosii, practicanti sau nu, au avut de Bunavestire dezlegare la peste. S-au vindut toti chiticii, toti crapii chinezesti, toate congelaturile si rascongelaturile, numai sa miroasa a peste in curtea  crestinului sau pe scara blocului.

Cuconite simandicoase,  cu colecistul dat la-ntors, se vaitau a doua zi ca tot raul le-a venit de la mujdeiul de usturoi prin care au tavalit pestele. Era incriminata pina si mamaliguta, care parca li s-a lipit de „stomacel” (cucoanele nu au niciodata stomac, este vulgar sa ai organul mare, indiferent unde-ar fi plasat acesta).

Barbatii, la rindul lor, care trec prin acelasi ritual digestiv, nu se pling de peste si de usturoi, ci de paharul de molan, care le-a cazut greu, din cauza virozei si a primaverii capricioase.

In lipsa unor simboluri in care sa creada cu adevarat, crestinii nostri, practicanti sau nu, simt nevoia,de fiecare data cind se apropie cite o sarbatoare mai mare, sa socializeze, sa se simta uniti, ca intr-un fel de cantina a saraciei spirituale.

Daca frigi pestele a doua zi dupa Bunavestire, cei din jur spun despre tine ca esti sau evreu sau faci parte dintr-o secta periculoasa (in general greu de definit, stiti voi, secta aia…).

Dupa ani de comunism, dupa invazia de credinte extrem-orientale si obiceiuri americane de prost gust, importate democratic si deavalma de peste ocean, credinta a luat forma religiozitatii.

„Este mult mai probabil ca revenirea la religiozitate sa se petreaca intr-o forma mai benigna si descentralizata, in care credinta religioasa nu este atit expresia dogmei, cit a normelor existente in comunitate si a dorintei de ordine. „, scria Francis Fukuyama in cartea sa „Marea ruptura”, aparuta cu mai bine de zece ani in urma la Humanitas.

Si tot el scria, mai departe, ca „oamenii nu se vor intoarce la traditia religioasa neaparat pentru ca accepta adevarul revelatiei, ci findca absenta comunitatii si caracterul efemer al legaturilor sociale din lumea laica ii fac sa tinjeasca dupa ritualuri si traditie culturala”.

Oamenii de pe la noi si de pretutindeni nu se mai gindesc daca rugaciunea cutare, transmisa intr-o forma fixa, sau obiceiul mincatului de peste, in cazul nostru, vin de la Dumnezeu, mingiindu-se cu iluzia unirii prin ritual.

Spre deosebire de ceea ce se intimpla in Grecia antica, la care toata lumea buna face referire cind vine vorba de credinta, traditie si crestinism, unde libertatea de gindire s-a manifestat prin asimilarea constienta a valorilor sau, cum scria E. R. Dodds in lucrarea sa fundamentala pentru cunoasterea acelei perioade, „Dialectica spiritulii grec”, (aparuta la noi, in urma cu treizeci de ani, la editura Meridiane si prefatata de marele nostru Petru Cretia):

„Individul a inceput sa foloseasca traditia in mod constient, in loc sa fie folosit de ea.”

Nu stiu daca molanul, usturoiul si pestele prajit degaja mirosul potrivit jerfei pe care o asteapta Dumnezeu de la noi, dar, la vreme de criza, ar putea sa fie si El mai intelegator cind vine voba de stomacelul cucoanelor si sa le mai schimbe popilor meniul.

 

1. Francis Fukuyama, Marea ruptura, ed. Humanitas, 2011, pag. 318-319.

2. E. R. Dodds, Teama de libertate, in Dialectica spiritului grec, ed. Meridiane, Bucuresti, 1983, pag. 266.

 

 

Anunțuri

Un gând despre &8222;Stomacelul si molanul&8221;

  1. Daca popii schimba doar meniul credinciosilor, s-ar putea sa fie si mai multi bolnavi de stomac. Cred ca este mai necesar sa-si schimbe meniul lor mai intii, sa-l tina o perioada si sa vada daca nu le ataca stomacul, iar dupa ce l-au testat pe propria piele, sa-l dea mai departe. E mai bine pentru societate cit si pentru medic, sa se imbolnaveasca o singura persoana, fie ea chiar popa. 😀

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s