Catedrala neputinţei neamului

 

La sfîrşitul lunii trecute au apărut, după o perioadă de tăcere, ştiri despre construcţia catedralei mântuirii neamului de la bucureşti (am ales să le scriu fără majuscule, pentru că, din punctul meu de vedere, atît ctitoria, cît şi capitala sunt la fel de anonime pe harta bunului simţ şi al bunului gust).

Subiectul a revenit pentru că suntem în săptămînile de post dinaintea Paştelui şi dă bine la popor.

Într-un articol din ziarul “Gândul”, am găsit cîteva cifre interesante, printre care sumele cu care contribuie Guvernul României la construirea acestei clădiri odioase din toate punctele de vedere.

S-a avansat cifra de 13 milioane de euro, fără a se preciza din ce fonduri alocă guvernul banii respectivi. Eu sper că nu şi din ai mei.

 

33 de gânduri despre &8222;Catedrala neputinţei neamului&8221;

  1. Răsvan dragă, dă-mi voie să te corectez: e „catedrala mântuirii BANILOR neamului”!
    Cât priveşte speranţa ta… e deşartă! E ŞI din banii tăi! 😀

  2. Daca aflati ca acolo sunt si banii dumneavoastra, o sa vi-i dau personal inapoi. Nu sunt bineprimiti!

  3. Vorbiţi serios, stimate domnule Alexandru? Dacă da, îi vreau şi eu înapoi. 🙂

  4. Alexandru dragă, ai citit articolul? Sper că ai glumit! De unde crezi că dă guvernul bani? De unde îi colectează? Nu de la noi, cetăţenii, din (supra)taxe şi (supra)impozite?
    Să nu te superi pe mine, dar chestia cu „nu sunt bine primiţi” ar trebui s-o verifici la forurile superioare! Te asigur că sunt FOARTE BINE primiţi! 😀

  5. Domnule Alexandru, n-am cum să aflu. Dacă aş şti că din impozitul meu este luat un singur bănuţ pentru clădirea aia, l-aş cere înapoi, simbolic vorbind.
    De cine să fie bine primit bănuţul? De casta preoţescă din vîrful ierarhiei BOR? Sper că nu la Dumnezeu vă gîndiţi! Măcar baptiştii nu-şi fac biserici pe banii contribuabililor.

  6. Dragă Marinel, eu tot mai sper că e vorba despre acei 2% pe care îi poţi direcţiona unde vrei tu. Atunci n-ar fi nicio problemă. N-au decît să facă ce vor cu ei. Dar fără ştirea mea? Nu ştiu cum stă treaba, altfel n-aş spune.

  7. Răsvan dragă, socoteala e cât se poate de simplă. Banii pe care îi gestionează guvernul sunt în cea mai mare parte din taxele şi impozitele pe care le plătim noi, contribuabilii sau firmele. Guvernul, în afară de prostie, nu produce nimic şi mă îndoiesc că din vânzarea de gogoşi cu care ne intoxică zi de zi scaote ceva bani! 😀
    Drept urmare… citez din clasici: „Aici sunt banii dumneavoastră!” 😀

  8. Eu zic sa fiti si voi ereticii multumiti ca, contribuiti la lucrarea lui Dumnezeu pe pamant fie si cu putini bani din ce aveti voi..ma rog..cu toate ca ii da statul in locul vostru..dar hai sa zicem ca vi se considera si voua jumate de fapta buna….

  9. De ce sunt eu eretic, Colecţionarule? 🙂

    Statul este un hoţ: eu sunt un bun platnic, îmi plătesc impozitele, iar el nu mă reprezintă în niciun fel. Nu educaţie, nu asistenţă medicală de calitate, nu cultură. În schimb, dă bani să siluiască mediul, arhitectonic şi spiritual, cu un asemenea de gigant de megalomanie şi prost gust.

  10. Domnule „Colecţionar”, în primul rând nu mi-am permis niciodată să numesc pe cineva de o altă denominaţie creştină „eretic”! Ceea ce faceţi dumneavoastră este o dovadă a intoleranţei, care nu este deloc creştină! Apoi, îngăduiţi-ne, vă rog, să decidem noi, în baza învăţăturilor Bibliei, care este lucrarea lui Dumnezeu!
    Pe de altă parte, îmi permit să vă atenţionez că în Împărăţie nu se intră cu „jumătăţi de fapte bune” (regret dacă aşa aţi fost învăţat!).
    Citez din Biblia ortodoxă: „Arderile de tot ale voastre nu le voiesc şi jertfele voastre Îmi sunt neplăcute” (Ieremia 6:20). Şi ar mai fi… Citiţi Osea 4:6-9. Şi eventual Matei 23:14…

  11. Cel mai dur imi pare(dicolo de bani..) LOCUL pe care se construieste (unde s-au distrus cartiere, unde auu murit oameni…) si numele Casa poporului, Catedrala neamului. Hm…chiar a vrut poporul, chiar vrea neamul?

  12. Liliana, megalomania n-are limite şi nici „pardon”! Eu mă întreb, nu sunt din neamul acesta? Că nu e catedrala mea? Cine le permite să ne includă pe noi, cei care considerăm apartenenţa la neam după cu totul alte criterii? În plus, tare aş vrea să mi se demonstreze susţinerea denumirii, respectiv unde se găseşte vreun text care să spună că o construcţie poate reprezenta, oferi sau garanta mântuirea!
    Mă rog… întreb şi eu aşa, că genul acesta de „interlocutori” apar, zic şi ei ceva şi apoi…

  13. Sint de acord cu Marinel Blaj: e „catedrala mantuirii BANILOR neamului” 🙂

    Orisice mirean ghiceste
    Rostul astei Catedrale:
    Prin ea BOR-ul mantuieste
    Neamul nostru de… parale!

  14. Alexandru dragă, a pus Ponta şi pentru mine… 😀
    În rest, gândurile mele despre această construcţie neegalată decât de casa poporului, le cunoşti din rândurile de mai sus. Am tot respectul faţă de adevăraţii credincioşi ai ortodoxiei, mulţi adevărate comori ale acestui neam, dar treaba asta e o ofensă adusă sărăciei şi smereniei. Fără supărare, asta e!

  15. Alexandru, Colecţionarul mi-a zis că sunt eretic. Încă nu mi-a explicat de ce. Ideile sunt ca fierul-beton: cele eretice cedează la torsiune. 🙂

  16. Dragă Marinel, ceea ce se petrece la Bucureşti are un corespondent şi la mănăstiri. Grandomania i-a lovit crunt după revoluţie.
    De exemplu, la Sihăstria au „trîntit” o biserică enormă, ca o plombă între munţi. Are şi Daniel icoană, în pronaos.
    La Icoana, în pustietăţi, la peste 7 km de Mrea Neamţ, au clădit o altă biserică, diformă, supradimensionată raportat la dealurile din jur.
    Nu mai spun că acolo sunt doar cîţiva călugări, dar în toată zona se defrişează „la greu”.
    Nu mai vorbesc de Durău… De Ceahlău… Cred că suntem singura ţară din Europa lovită în asemenea hal cu leuca.

  17. Domnule Alexandru, nu vreau să intru în polemică cu dvs. Dacă biserica ar fi exclusiv din „sărăcia” dvs., adică a ortodocşilor, n-ar fi nicio problemă. Dar, din moment ce Guvernul, care mă reprezintă şi pe mine, contribuie cu bani la construirea catedralei, mă revolt, pentru că nu mi se pare corect.
    Din punct de vedere arhitectonic, Bucureştiul nu avea nevoie de încă o construcţie faraonică. Şi asta n-o spun numai eu, ci oameni din societatea civilă, care poate că au alte credinţe sau nu cred în nimic şi e dreptul lor să dorească sau nu un asemenea edificiu de prost gust.
    Lăsaţi baptiştii în pace, zic eu, pentru că deviaţi discuţia într-o zonă care n-are nimic de-a face cu postarea mea.
    Cînd o să vă ceară Guvernul un singur leuţ ca să costruiască o biserică baptistă, vă invit să protestaţi. Pînă atunci, lăsaţi propaganda religioasă deoparte şi căutaţi să înţelegeţi ce a m vrut să spun.
    Nu vă vorbesc ca un eretic sau ca un sectar, ci ca un cetăţean cu drepturi egale al acestei ţări.

  18. Alexandru, aş putea spune că… „dubito, ergo sum”, însă e dreptul tău să te îndoieşti. N-am să-mi explic respectul, dar te asigur că e selectiv. Pe motive bine întemeiate. Ceea ce e bine e că lipsa respectului nu înseamnă ură, ci eventual ignorare. Nu pot respecta prostiRea (atenţie, nu prostia, ca să nu mă acuzi sau să te îndoieşti iarăşi!).
    Deşi sumele spre care faci trimitere sunt infime faţă de cele din „curtea” ortodoxă, e bine să ştii două lucruri:
    – în cadrul cultului s-a hotărât, în baza atitudinii dintotdeauna a baptiştilor, să nu se apeleze la ajutorul de stat (că unii au făcut-o, e o problemă personală a lor, dar nu e atitudinea unei denominaţii!). De altfel, suntem o denominaţie care ne plătim singuri pastorii, avem sistemul propriu de pensii al slujitorilor duhovniceşti şi nu depindem financiar de stat (din câte ştiu, singura!). Compară şi gândeşte înainte de a arunca astfel de acuzaţii ridicole, mai ales prin prisma proporţiilor.
    – există situaţii în care reabilitarea presupune o politică administrativă, un concept unitar arhitectonic etc, ceea ce duce la o altfel de abordare financiară.
    Şi ar mai fi de spus multe, dar… respectul…

  19. Răsvan dragă, eu mă bucur cât se poate de sincer pentru construcţia fiecărei biserici şi am să fiu cel mai fericit când numărul bisericilor va depăşi numărul birturilor (evident, utopie, deci n-am să fiu „preafericit” vreodată 😀 ).
    Problema stă însă în kitsch-ul care ni se bagă pe gât, culmea, pe banii noştri!
    Că unii duc discuţia spre alte subiecte, era de aşteptat. Ţi-am povestit treaba cu „fierul ca fierul, dar să vedeţi plumbul…” 😀

  20. Da, dar bisericile alea se fac cu bani, dragă Marinel. Mă întreb: cîte păduri a primit BOR-ul după revoluţie şi cît lemn au tăiat de acolo, ca să construiască ce? Le pasă lor de mediu? De generaţiile care vor veni? Pe tot ce pun mîna, mutilează, asta fac.
    Au ridicat schit pe vîrful Ceahlăului. Cică e muntele sfînt! Au pus mîna pe Durău şi-şi plimbă bucile în maşini forţoase. Proştii ţin la propagandă! La cîţi fraieri are neamul ăsta, nu mă mai miră nimic.
    Alexandru face gargară naţionalist-ortodoxă. A mai trecut ţara prin asta, prin anii ’30 ai secolului trecut.
    Fierul s-a terminat demult, Marinel, aşa e! 🙂
    Citeam că într-un oraş al ţării ţiganii au furat tot fierul unui fost combinat chimic. Au trecut peste 20 de ani de cînd tot fură. Acum s-a terminat. Au ras tot. Nu te întrebi ce va urma? De unde vor fura?

  21. Combinatul chimic Arad. Am lucrat acolo…
    De unde o să mai fure fier vechi? Păi, poate nu ştii, au ajuns să fure de la depozitele de fier vechi şi să le vândă tot lor… 😀
    Cât despre porpagandă, eu m-am obişnuit; noi, românii, suntem creştini de dinainte de Cristos!

  22. Dragul meu, s-a întâmplat ŞI la Arad. Şi tot o firmă din Arad, specializată, a „demontat” şi mare parte din combinatul Hunedoara, care arată ca…
    Barbosu e cu alte cele… mall-uri creştine… Şi te rog corectează: el e cu ALTchimia! 😀
    Gata, mă abţin… mă duc la emisiune! Har să aveţi!

  23. Sper sa nu te superi fratele meu drag daca eu am numit aceasta cladire „catedrala pacalirii neamului” pentru ca se potriveste perfect cu postarea dar si cu destinatia pentru care este construita.In rest sa auzim numai de bine.Nu-mi scapa nici o postare asa ca te incurajez:tine-o tot asa.

  24. Deşi sunt ortodox, în ceea ce priveşte conţinutul acestui articol, îmi e cam greu să vă contrazic.
    Ştiţi, e o istorisire în Pateric, care spune cam aşa:
    “Un frate l-a întrebat pe avva Serapion: “Spune-mi un cuvînt”. Bătrînul îi zice: “Ce să-ţi spun? Uite, ai luat de la gura văduvelor şi a orfanilor şi ai pus pe pervazul ferestrei”. Căci îl văzuse plin de cărţi.”
    (Patericul sau Apoftegmele Părinţilor din pustiu, Ed. Polirom, Iaşi, 2003, pag. 344)

    Noi acuma suntem plini de ziduri pe „pervazul ferestrei”.

Comentariile nu sunt permise.