Liniştea ca un linţoliu

În Vinerea Mare, de cînd mă ştiu, în casa noastră nu s-a auzit muzica, indiferent de ce gen ar fi fost ea.

Marinel Blaj duce o luptă împotriva ideii preconcepute că există muzică creştină şi necreştină, el susţinînd că sintagma este greşită şi că muzica este  bună sau ne-bună.

Muzica simfonică şi, mai ales, cea de cameră au primit, de-a lungul timpului şi pe măsură ce ritmurile au devenit mai uşoare şi mai săltăreţe, o conotaţie îndoliată. Mă refer la cei care nu prizează acest gen de muzică.

De fiecare dată cînd murea cîte un conducător de stat, din fruntea ierarhiei de partid, şi se decreta doliu naţional, pe posturile de radio şi la televiziune nu auzeai decît muzică simfonică. Cvartetele erau la mare preţ. Muzica era definită, conform gustului majoritar, ca fiind de mort, de jale, de îngropăciune.

Aşa era atunci şi mă îndoiesc ca lucrurile să se fi schimbat în vreun fel, cu trecerea anilor şi cîştigarea libertăţii la manele.

Am fost educat, de mic, că muzica bună, în adevăratul sens al cuvîntului, este cea clasică.  Am beneficiat de discuri, de înregistrări şi de audiţii care m-au format într-un anume sens.

Esenţial este că acest gen de muzică, pe care majoritatea îl consideră de doliu, a fost, pentru mine şi de cînd mă ştiu, o muzică de sărbătoare, o expresie a bucuriei, a plutirii, a visului indus prin sunete.

Din acestă cauză,  în Vinerea Mare, prilej de doliu absolut, în casa noastră nu se auzea niciun fel de muzică. 

Cînd  te deconectezi de la toate aparatele şi se aşterne împrejurul tău liniştea cea mai deplină, abia atunci îţi dai seama că ceva s-a schimbat în tine: îţi auzi bătăile inimii, foşnetul gîndurilor, impulsul ispitelor. Şi bocetul. Muzica mea de doliu e liniştea.

E Sîmbătă şi suntem, încă, în Săptămîna Mare.  

Lasă un răspuns

