Forma exactă a minciunii

Amăgirea e o formă a minciunii. Una foarte exactă, care dă detalii de-a dreptul fotografice. Iată cum o ilustrează, cu mult talent, scriitorul german Gunter Grass, laureat al Premiului Nobel pentru literatură:

„…atunci cînd nu adia nicio boare de vînt, acoperişul din carton gudronat al şopronului din fundul curţii casei noastre mirosea a bomboane de malţ..”

Zilele trecute, mă întreba un prieten, pe blog, de ce descoperim noi, aproape de fiecare dată prea tîrziu, omul cu buba. Era vorba despre Pustan, dar regula era valabilă în majoritatea cazurilor de flagrant, începînd cu turnătorii şi terminînd cu impostorii.

N-am ştiu ce să-i răspund, pînă astăzi, cînd mi-au căzut ochii pe cartea de memorii a scriitorului german, „Decojind ceapa”. 

El şi-a asumat  integral vina: de a fi pactizat cu Hitler, de a fi defilat cu drapelul în frunte şi cu cîntece patriotice pe buze, de a fi fost convins că Germania nu este ţara agresoare, ci ţara agresată,  şi că trebuie, în consecinţă, să se apere.

Dar, spunea el, e o amăgire să crezi că ne-au minţit cu forţa. De fapt, adevărul e că ne-am lăsat minţiţi.  N-am întrebat cum stau lucrurile, de teamă să nu primim un răspuns.

Aşa s-au amăgit şi baptiştii cu Barbosu, pînă cînd au văzut că li se golesc bisericile; aşa au întîrziat să are cu plugul prin ograda cu securişti plantaţi din vechiul regim, păstrîndu-i, în continuare, în funcţii de conducere, prin  institutele  teologice sau pe la amvon; aşa s-au răcit bisericile; aşa a devenit endemic nepotismul. Dacă pui  cruce pe o grămadă de bălegar, asta nu înseamnă că ai plantat o biserică.  

A doua problemă e asumarea individuală a greşelilor. Nu turma, ci eu. Revin la Gunter Grass şi la lecţia sa de o sinceritate exemplară, care a declanşat un enorm scandal în vest:

„Dar povara, eticheta şi stigmatul le pot furniza eu însumi. Ca membru în Tineretul Hitlerist, am fost, desigur, un tînăr nazist. Credincios pînă la capăt. Nu tocmai din cale afară de fanatic, dar cu privirea aţintită neabătut, în mod refelex, asupra drapelului despre care se spunea că ar fi ‚mai tare ca moartea’, rămîneam în formaţie, mărşăluind cu pas cadenţat.”

Noi nu suntem nici hitlerişti, nici nazişti, dar tot ne loveşte bîlbîiala cînd vine vorba să dăm nume sau să ne asumăm greşelile, mărşăluind, în schimb, cadenţat şi triumfal, printre versete.  N-avem nici măcar curajul să ne asumăm scandalul. 

13 gânduri despre &8222;Forma exactă a minciunii&8221;

  1. Şi cui îi spui toate astea, Răsvan? Cei ce ar trebui să audă refuză să asculte, iar cei ce ascultă se împart în două categorii: cei care dau, aprobator, din cap, gen „ţţţţţ” şi cei care ştiu toate aceste lucruri şi se întristează şi mai tare, căci ei sunt „carnea de tun”… 😦

  2. Foarte bun articol , si oare citi crestini sunt in aceasta situatie ? Dumnezeu sa binecuvinteze bisericile ca satan sa nu aiba cistig

  3. Mi le-am spus în primul rînd mie, deşi nu exclusiv. 🙂
    Dacă ar fi să-mi analizez şi să-mi asum toate laşităţile, nu mi-ar ajunge blogul şi postările. 🙂
    În primul rînd, comunismul în care am trăit şi, parţial, l-am trăit. N-am crezut în el, dar nici nu i-am dat cu tifla în văzul lumii.
    Pe mine atitudinea lui Gunter Grass m-a şocat, să-ţi spun drept. Încă sunt cu volumul lui în mînă, am revăzut şi filmul (remarcabil!) după cartea lui Toba de tinichea… La noi n-a fost aşa. ÎN România n-a fost aşa.

  4. Din puterea fricii si a lasitatii ,cei mai multi generalizeaza subiectele .Iar cand comentariile apar cu nume ,fapte ,pagini de accesare pentru dovezi ,ajungi blocat,denigrat si izolat . Oricum in timp multe pacate,faradelegi ies la lumina ,insa sa nu uitam de proverbul romanesc;”..Pina ajungi la Dumnezeu ,te papa si te incoltesc (asa zisii si pretinsi) „sfinti”. Si este foarte adevarat .Acum depinde si printre cine nimeresti si pe ce cai calatoresti in viata!!

  5. De multe ori cei care au curajul sa spuna lucrurilor pe nume sunt vazuti ca si „iubitori de scandal”, „lipsiti de dragoste frateasca” sau „sunt stapaniti de un duh de cearta”. Ca sa nu fie acuzati de aceste lucruri multi vorbesc la modul general si le este frica sa dea nume si prenume.
    Mai sunt 2 saptamani pana la conferinta „Un Drum Nou” din Arad unde cei de la „Catch the Fire” viseaza o trezire gen „Toronto blessing”. Cati evanghelici au oare curajul sa atraga atentia cu privire la ce se ascunde in spatele acestor evenimente si sa afirme ca cei care se prezinta drept crestini sunt de fapt niste impostori?

    http://vegheaza.com/2014/04/24/cazul-adoram-arad-si-catch-the-fire5/

  6. Multumesc pentru informatiile prezentate. Multe dintre intrebarile dumneavoastra sunt si ale mele. Cu siguranta lucrurile sunt mult mai ample si mai complexe, dar incerc si eu sa le inteleg si sa le intelegem impreuna. Orice informatie care poate fi verificata si care ne ajuta la intelegerea fenomenului e binevenita. Ma bucur sa vad ca mai sunt si altii care pe langa faptul ca isi pun intrebari mai si reactioneaza public. E mult tineret(si nu numai) implicat in acest tip de miscari si consider ca trebuie sa-i atentionam la timp pana nu e prea tarziu.

  7. Ai dreptate, Paul. Mă doare sufletul să constat că tineretul e principala ţintă şi victimă! Ceea ce e şi mai periculos (am aflat asta recent, de la un prieten care a discutat cu cineva din ierarhia ortodoxă – sper să nu se supere că fac publică informaţia!) e că de fapt conducerea ortodoxă e foarte încântată de mişcările acestea, fiindcă pot să arate cu degetul şi să spună: „ei, vedeţi de ce sunt în stare pocăiţii ăştia?”
    M-am străduit de multă vreme să atrag atenţia asupra „fenomenului Metanoia” (se poate vedea pe blog) şi m-am ales cu… n-are rost să spun aici! Şi totuşi, eu am de gând să vorbesc în continuare, căci nu vreau să ajungă să vorbească pietrele!

  8. Nu sunt toate astea oare rezultatul faptului ca am tacut prea mult si am inchis ochii la orice doar ca sa fie „pace si dulceata” in lumea evanghelica? „Lasa frate, nu judeca ce nu cunosti. Nu te-a pus nimeni judecator peste altii. Mai bine vezi barna din ochiul tau, lasa paiul din ochiul altuia” samd. Am plecat capul si am tacut… Iar acum toti samanii si vrajitorii „crestini” au aparut ca ciupercile dupa ploaie. E si normal sa fim aratati cu degetul pentru ca ne-o meritam din plin. Doamne ai mila si ajuta-ne sa facem o curatenie de primavara sanatoasa!

  9. Azi cei mai multi ajung usor indusi in eroare fiindca lucreaza mult ,nu au acces si timp la informatie .Si chiar daca deschid ochii si obsearva ce se intimpla ,sint pusi la tacere prin metode cu multul mai complexe decat al securistilor din sistemul trecut .Si cu zimbetul pe fata ,te face sa ajungi la tacere ….Cei mai multi sint inconjurati in comitetele ce le formeaza de persoane loiale si cu multa influienta in sistemul social si afacersit .Si cei care ajung sa le desconspire afacerile mai putin crestinesti prin care se obtine ceea ce putem sa vedem cu ochii nostrii ,ajung faultati si criticati dur .Avem noroc ca prin simple accesari azi putem sa descoperim multe si puterea de comunicare este rapida indiferent in ce colt al lumii ne gasim .Doar trebuie profesionalism si putere de a lupta pentru apararea „adevarului ,pozitiilor sfinte care normal ar trebui sa duca Bisericile la sfintenie ,neprihanire si desavirsire fiindcaa este scris ;”…28. Luati seama, dar, la voi insiva si la toata turma peste care v-a pus Duhul Sfant episcopi, ca sa pastoriti Biserica Domnului, pe care a castigat-o cu insusi sangele Sau.
    29. Stiu bine ca, dupa plecarea mea, se vor vari intre voi lupi rapitori, care nu vor cruta turma;…”
    Asadar….”…8. Paziti-va bine sa nu pierdeti rodul muncii voastre, ci sa primiti o rasplata deplina….7. Caci in lume s-au raspandit multi amagitori….”

Comentariile nu sunt permise.