Un caz de lepădare

Elisei este un rebel. Există rebeli fără cauză, dar el are una: îl frămîntă Dumnezeu. Cine a văzut filmele anilor ’60 din secolul trecut, îşi aminteşte, desigur, de un actor celebru care a sfîrşit rău, pe numele James Dean. Spre deosebire de rebelul acela, care trăia în lume, bucurîndu-se de toate păcatele ei, căutînd răspunsuri la întrebările esenţiale ale vieţii în alcool, femei şi maşini de curse, Elisei Îl caută pe Dumnezeu în biserica vie, cu sîrguinţă şi luciditate. Este foarte interesantă mărturia lui în acest sens. Este ca un  glas într-un cor de muţi. Ascultaţi-l, pentru că eu cred că merită:

„Am un văr care a fost în state, în vizită la rude, de fapt la fratele lui în San Francisco. Am și eu viză luată din 2006 dar nu am călcat încă pe pămînt american.

La revenirea în țară, varul îmi spune: Elisei, eu îmi fac biserică în Brașov! Acolo locuia, de fapt în Ghimbav.

M-am bucurat pentru el, băiat deștept, cu facultate și institut teologic absolvit. În adolescență, mergeam și eu la ei, la Ghimbav, vară de vară, și citeam multă teologie, tatăl lui fiind responsabil de librărie creștină.

Librăria era fix în curtea casei săsești în care locuiau. Nu era televizor, deci stăteam și citeam literatură creștină, cu biblia lîngă noi, răsfoind-o ca să înțelegem trimiterile la textele din cărți. Aşa îmi cunoșteam eu vărul, un om cu disciplină spirituală.

Cînd ne-am văzut față în față, am rămas șocat de motivul pentru care voia să își facă biserică.

Mi-a spus așa: „EU VĂD BISERICA CA PE O AFACERE”.

Am întrebat: de unde ideea asta?

Mi-a spus că asta a văzut el, pe unde a fost, în America, mai ales cînd a vizitat Saddleback, biserica lui Rick Warren.

L-am întrebat: și cu oamenii cum rămîne, cu învățătura biblică, cu păcatul?.

Mi-a răspuns: oamenii nu trebuie să știe prea multe, trebuie să le dai chestii pozitive, să îi asiguri că totul e bine, de fapt programul trebuie să fie ca o terapie de la care lumea să plece fericită. Iar despre păcat trebuie vorbit cît mai puțin. Oricum, „Dumnezeu este dragoste”.

Am rămas uimit. Mă gîndeam că sunt învechit. Asta se petrecea prin 2006, în toamnă. Aveam 26 de ani.

Dar nu a apucat să facă biserică. A venit boomul imobiliar și a intrat în afaceri și i-a mers bine. De fapt, s-a îmbogățit, posedă sute de hectare de teren și aproximativ un milion de euro în bancă.

Într-o zi, m-a sunat spunîndu-mi că a căzut de la credință, că divorțează și că a evoluat, că nu mai este omul pe care îl cunoșteam eu. Simte că are o putere și mi-a recomandat o listă de cărți pe care să le citesc. Cărțile erau toate New Age.

Trist. Maică-sa, sora tatălui meu, face terapie cu îngeri. De la „biserica afacere”, s-a ajuns la New Age.”

 

