Copacabana (8) Fotbal bun de dat la mîţe

Eram în deltă, cu mulţi ani în urmă. Locuiam la un hahol. Era muncitor pe un remorcher. Aducea lotcile cu peşte de la gura Dunării. Le remorca pînă la cherhana. Acolo, lipovenii descărcau peştele. În restul timpului, omul făcea copii şi bea pe rupte.

În deltă, oamenii au viaţă scurtă. Îi doboară alcoolul, munca grea şi clima aspră. Unii se îneacă. O parte orbesc: de la  luciul sclipitor al apei, de la briza sărată a mării şi de la nisipul de sub pleoape. 

Eram bun amic cu marinarul meu. Sîngele apă nu se face. O rupeam pe ruseşte.  E o vorbă:  peştele nu înoată în apă decît cînd e viu. Cumpăram bere cu căldarea. Evident, n-o beam numai noi.  O căram, plină ochi, legănînd-o prin nisipul fierbinte şi fin de pe uliţă.  Rădeam şi eram tineri. 

În restul timpului, pescuiam. Puiet şi albitură. La masă, haholul aducea peşte de soi: şalău, somn, anghilă, calcan, crap, ştiucă şi, uneori, cîte o cegă sau păstrugă. L-am rugat să mă lase să prăjesc plevuşca pe plită, afară.

Ce vrei să faci cu ea? Să o mănînc dimineaţă, la micul dejun, i-am răspuns. Măi, zice, tu nu eşti sătul de peşte? Dacă nu-ţi ajunge,  îţi  mai aduc! Aproape că-i venea să plîngă. Se simţea umilit. Ştii, mi-a spus, noi nu mîncăm din ăsta mic. Ăsta e pentru găini şi mîţe… 

Aşa e şi cu fotbalul de la mondiale. Toată luna viaţa are gust de fotbal.  Dar, în afară de peştii cei mari, de Italia, Anglia, Germania, Spania, Franţa, Olanda sau Brazilia,  mai apare şi cîte un chitic Iran-Nigeria.  Parafrazînd pe Chima, omul meu, haholul, care poate că e mort demult, îmi zic:  fotbal din ăsta mărunt nu-i de mîncat!  E bun de dat la mîţe.

17 gânduri despre &8222;Copacabana (8) Fotbal bun de dat la mîţe&8221;

  1. Aveam ambiţia să văd, ca la fiecare turneu final, toate meciurile! O dată la patru ani, merge sacrificiul, mi-am zis de fiecare dată… Eh, acum, după „chiticul” ăsta Iran-Nigeria, mi-a trecut. Voi privi selectiv. Foarte selectiv. Viaţa-i scurtă şi uite, din cauza „chiticului” am descoperit că mai poate fi „lungitgă” cu câteva ore! 😀

  2. Da, un meci ca ăla are carne puţină şi oase multe. 🙂
    Nu mai spun că am nişte pungi la ochi ca plasele cu care venea mama de la piaţă cînd eram copil. 🙂

  3. Tocmai voiam să te întreb dacă „lungitgă” nu e vreo vorbă de pe la voi, din Banat. 🙂
    M-am gîntit că de-aia ai pus-o între ghilimele, ce s-o mai lungitgăm. 🙂

  4. Bine, aşa şi eu am carne puţină şi oase multe, dar nu cred că am plictisit vreodată chiar în aşa hal ! 😀
    Păi, cu pungile alea, ia şi tu măsuri şi renunţă, ca să fie ca plasele cu care vin acum multe mame de la piaţă!

  5. Şi oi fi având eu coloană vertebrală, dar e cârnă şi aia rău de tot, cam ca un semn de întrebare peste întrebările lumii! Eh, mă mai supăr şi eu, că mă doare… coloana! 😉

  6. Da, nu te-ai dat după vremuri! Uite, calcanul, de exemplu. s-a făcut plat, s-a dat la fund şi rezistă la presiune. Unde mai pui că a renunţat la un ochi, vede numai ce-i convine. 🙂

  7. Incepe sa-mi placa ,,dialogarea ” voastra”.
    [urmaresc zilnic fiecare postare]
    Adica imi place partea asta in care v-ati hotarat sa fiti selectivi. Zic si eu asa , e o hotarare inteleapta . Pastrati-va energie pentru ultimele meciuri .

    [footbalul de la urma – ca vinul bun…]

    Sunt zile cu vreme mohorata .
    Daca mai pierdeam cateva ore din somnul ala mai dulce asi fi de nerecunoscut.

  8. Nu ne-am hotărît, dragă Mitică: ne-au zdrobit, efectiv! 🙂
    Dar „microbul” lucrează. Nu se ştie niciodată cînd se va scula românul să vadă Rusia-Corea de Sud. 🙂

  9. Răsvan, aşa, repede, înainte să înceapă meciul brazilienilor (sau mexicanilor?), dacă îmi spui cine e „calcanul” despre care scriai mai sus am să spun la toată lumea că eşti cel mai tare! 😀 😉

  10. Nu e nici Merkel, nici Obama! 😦 E unul Jung Hong, da’ nu cred că-i prim ministrul lor chiar în teren, că asta se întâmplă doar la baschet, în România :D, aşa că… trecem pe „selectiv” şi ne păstrăm pentru Spania-Chile, deşi n-ar fi de neglijat nici ce se va întâmpla în grupa Braziliei. Un egal între Camerun şi Croaţia ar face foarte interesante Camerun-Brazilia şi mai ales Mexic-Croaţia! Aşa că… bună dimineaţa, Răsvan, că noapte bună nu-mi vine să mai spun! 🙂

  11. Dacă Iran-Nigeria e pește de dat la mîțe, ce să mai spun de peștele românesc, așa mărunțel că nici nu a reușit să îl tragă la țărm plasa mondialului. S-a strecurat printre ochiuri…

Comentariile nu sunt permise.