Cronici mondene (135) Crislamistul

Pe 18 noiembrie 2007 a fost dată publicităţii, în revista  New York Times, o listă cu semnături pe un document intitulat:  „A Christian Response to A common Word between Us and You”.  Iniţiativa a aparţinut unor domni, printre care şi Miroslav Volf. În oglindă, poate fi citit un document cu intenţii similare, emis de partea musulmană. Unii spun că a fost actul de naştere al crislamismului. Termenul a deranjat. În introducere, înainte de a le strînge mîna musulmanilor, partea creştină a cerut iertare acestora pentru crimele comise de creştini în cruciade. (1)

Unul din semnatarii acelui document a fost şi Dănuţ Mănăstireanu. (2)

Fost baptist, devenit anglican, Dănuţ Mănăstireanu susţine în mod făţiş mişcarea ecumenică. A declarat, negru pe alb, că doreşte să facă prozeliţi. În jurul lui gravitează, deja, mai mulţi tineri, care sunt fascinaţi de ideile sale.

Întrebare: e corect ca acest om să fie invitat să ia cuvîntul într-o biserică baptistă? 

NOTE

(1)  “Muslims and Christians have not always shaken hands in friendship; their relations have sometimes been tense, even characterized by outright hostility. Since Jesus Christ says, “First take the log out your own eye, and then you will see clearly to take the speck out of your neighbor’s eye” (Matthew 7:5), we want to begin by acknowledging that in the past (e.g. in the Crusades) and in the present (e.g. in excesses of the “war on terror”) many Christians have been guilty of sinning against our Muslim neighbors. Before we “shake your hand” in responding to your letter, we ask forgiveness of the All-Merciful One and of the Muslim community around the world.”     

(2)  Danut Manastireanu, Director for Faith & Development, Middle East & East Europe Region, World Vision International, Iasi, Romania.

Anunțuri

20 de gânduri despre &8222;Cronici mondene (135) Crislamistul&8221;

  1. sau intr-un seminar penticostal? raspunsul este: mda! conform „noii tolerante religioase”
    Josh McDowell & Bob Hostetler are o carte pe teama asta http://goo.gl/8xWUl1

    „De peste ocean se conturează tot mai clar o nouă ideologie, care ne invadează taman pe mult cântata axă Washington-Londra-Bucureşti, respectiv US, UE şi RO. Pe scurt, această ideologie, pe care o numim noua toleranţă, ne propune să acceptăm că toate afirmaţiile presupus adevărate sunt egale. Cu alte cuvinte, toate valorile, convingerile şi afirmaţiile cu pretenţie de adevăr sunt la fel de legitime. Singura virtute universală care mai poate exista este toleranţa. Păcatul capital e sinonim cu a fi intolerant. Ai păreri ferme şi îndrăzneşti să ţi le susţii? Eşti un pericol.
    În virtutea acestei toleranţe de tip nou, Uniunea Europeană, spre care alergăm îmbujoraţi şi cu respiraţia întretăiată de emoţie, şi-a măturat deja sub covor o grămadă de valori, printre care şi întreaga ei moştenire creştină. Concepţia despre lume caracterizată de faptul că binele şi răul sunt categorii absolute, comunicate de către un Dumnezeu Atotputernic a devenit semn de fundamentalism, dacă nu chiar de scrânteală.
    În lumea fără repere a noii toleranţe, nimeni nu mai poate decide dacă politeţea e mai bună decât obrăznicia, curajul mai lăudabil decât laşitatea, sau adevărul mai preţios decât minciuna. În această vastă puşcărie fără haine vărgate şi ziduri toţi au dreptate, toţi zâmbesc tâmp şi mai ales, toţi sunt liberi.”

  2. Răsvan, la întrebarea ta din final nu pot să-ţi răspund decât ardeleneşte: mare prăpădit eşti! 😀
    Notă: ardelenii folosesc termenul cu sens de „şmecher, care face prostii, care se ţine de şotii” (cel puţin în zona noastră!) 😀

  3. Acum citiva ani am intrat pe blogul lui DM dar am fost „azvirlit” afara destul de curind ca si „persona non grata”, Sint crestin iar filosofia mea de viata reflecta aceasta ( USA republican, anticomunist, antiislamist, gun owner, conservator, cessationist, etc) Raspunsurile lui DM la postarile mele au fost atit de pline de ura si dispret incit chiar si unii din fanii lui au fost surprinsi. Aceasta mi-a confirmat inca odata ca convingerile mele sint corecte. Cum spunea Evan Sayet, un scriitor de comedie american: The Modern Liberal (leftist) will invariably side with evil over good, wrong over right, and the behaviors that lead to failure over those that lead to success. Multumesc DM.

  4. Cred că iertare ar trebui să li se ceară și evreilor, fiindcă unul dintre valurile de cruciați a făcut prăpăd în rândurile evreilor din Mainz. Această comunitate (foarte largă) aproape a fost ștersă de pe fața pământului de mulțimile furioase care „au luat crucea” (de pânză, pe haine) în drum spre Țara Sfântă.

    Ca un bun și redutabil baptist, negreșit sunteți un mare fan al papei Urban al II-lea, promotorul primei cruciade, și al practicilor religioase asociate cu ea (indulgențe plenare date celor plecați în curciada-pelerinaj declanșată în 1095). Nu mai spun de respectul pe care baptiștii (și penticostalii) îl au în ultima vreme față de relicvele aduse de cruciați: păr smuls din capul Fecioarei (când jelea la cruce), un fir de păr din barba lui Hristos, fragmente din lancea care i-a străpuns coasta, bucăți din cruce etc. Pentru toate aceste, desigur, cruciații merită un adânc respect. Iar ravagiile făcute la Constantinopol, în 1204, merită toată aprecierea. Sunt pedeapsa lui Dumnezeu peste ortodocși, care ne-au dat cu crucea în cap nouă prin perioada interbelică.

    Am pe masă vol. IV din New Cambridge Medieval History (ed. D. Luscombe și J. Riley-Smith) și mă minunez cât de „crislamistă” și de rău-voitoare a ajuns istoriografia modernă. Nimic despre faptul că prin cruciade America a fost salvată de islam!

  5. Încep să învăţ limbi străine. Dacă nu mi-a mers cu copta lui dom’ Conţac, sper să învăţ măcar ardeleneşte. 🙂
    În sud, lucrurile stăteau un pic altfel. Cînd îi spuneam cîinelui meu „Măi, prăpăditule!”, nu ştiu ce înţelegea el, dar se întrista şi se ascundea sub pat şi nu mai ieşea de acolo jumătate de zi. 🙂

    Referitor la întrebare, care nu a fost deloc peiorativă şi deloc întîmplătoare, 🙂 vin cu o completare: pe acest stimabil domn, un soi de jupîn Trahanache, l-am văzut, de curînd, pe blogul lui Teofil Stanciu, hlizindu-se la ITPB, cu Volf şi nea rectorul, ăla care a semnat, la rîndul lui, documentul de la Yale. Pozele erau făcute de România Evanghelică, proaspăt scăpat(ă) de la balamuc. 🙂
    Dacă îl mai vezi pe venerabilul, pe stimabilul jupîn Mănăstirache şi prin alte locuri, te rog să mă anunţi.
    Asta ţi-o spun ca un prăpădit ce mă aflu. 🙂

    Vorba lui dom’ Conţac, care zicea că altă realitate decît universitatea americană pe unde umblă acum el nu cunoaşte, pot spune că nici eu nu ştiu alta în afara tîrgului meu prăpădit. 🙂

  6. Draga Rasvan, se pare ca la footbal e mai simplu in comparatie cu disputele acestea teologice… . In curand vor parasi competitia ,rand pe rand , echipele care au luat bataie fregvent si vor ramane cele de pe podium.
    Ma intreb cand se va sfarsi lupta asta starnita de,, Volf si prietenii”..

  7. Ar fi foarte simplu daca am trece totul printr-un test . Ce urmaresc de fapt acesti oameni ?
    Daca e sa ne invete cum sa-i castigam pe cei din lumea islamica pentru Cristos -n-ar fi nimic rau in asta. Noua generatie de studenti de la ITP ar fi si ei echipati si Imparatia lui dumnezeu s-ar largii prin lucrarea lor. Daca nu acesta este scopul ci e un fel de curtoazie asa cum a fost vizita lui Pustan la acea biserica unde toti in frunte cu preotul se topeu de atata plans nu stiu cati au fost acolo castigati. Cel putin preotul am auzit ca e la fel de dornic sa-si arate talentul in muzica populara…
    1Co 9:20 Cu Iudeii, m’am făcut ca un Iudeu, ca să cîştig pe Iudei; cu ceice sînt supt Lege, m’am făcut ca şi cînd aş fi fost supt Lege (măcar că nu sînt supt Lege), ca să cîştig pe ceice sînt supt Lege;
    cu ceice sînt fără Lege, m’am făcut ca şi cum aş fi fost fără lege (măcar că nu sînt fără o lege a lui Dumnezeu, ci sînt supt legea lui Hristos), ca să cîştig pe cei fără lege.
    Am fost slab cu cei slabi, ca să cîştig pe cei slabi. M’am făcut tuturor totul, ca, oricum, să mîntuiesc pe unii din ei.
    Daca ar fi trait Pavel in generatia noastra cum i-ar trata el pe musulmani ?
    { Nu stiu exact cine a spus ca daca vreun crestin s-ar fi gasit in apropierea acelui tanar visator cu numele de Mahomed sa-i spuna despre Cristos in asa fel sa fie castigat ,alta ar fi fost istoria de atunci . Ce faceau atunci crestinii ?- tot dispute teologioce…]

  8. „Ce urmaresc de fapt acesti oameni ?”

    Dragă Mitică, eu cred că îşi urmăresc planul. Nu mai avem mult şi ne vom strînge rîndurile în echivalentul catacombelor romane.
    Ştiu, şi cu fotbalul ai dreptate. Ies cei mari. Au obosit. Li s-a urît. E tot mai trist la „mondiale”.

  9. Pt. Vaişamar:

    Ce să spun? V-aş fi recunoscător dacă aţi răspunde la întrebarea din final. Dacă nu vă priveşte ce fac baptiştii în adunările lor, vă întreb dacă aţi fi de acord ca Mănăstireanu să aibă cuvînt în slujba de duminică dimineaţă dintr-o biserică penticostală. Dacă întrebarea vi se pare impertinentă, nu trebuie să-mi răspundeţi. Nu voi interpreta tăcerea în niciun fel.
    Cred că aţi observat că am scris postarea cît am putut de neutru. Nu despre cruciade am scris. Dar e interesant punctul dvs. de vedere.
    Vă mulţumesc pentru comentariu.

  10. Chestia cu cererea de iertare pt cruciade e si neserioasa si nesincera, De ce?
    Acum citiva ani am incercat, prosteste, pe acest blog sa-i conving pe unii dintre protagonistii acestei discutii sa-si ceara iertare pt ofensarea altora. Au refuzat hotarit: nu se simteau vinovati. De ce s-ar simti aceeasi oameni vinovati de cruciade.? Apoi, e mai usor sa-ti ceri iertare pt pacatele altora decit pt ale tale. Grav mi se pare ca crestinii semnatari ai documentului n-au cerut musulmanilor semnatari sa-si ceara iertare pt exterminarea si expulzarea crestinilor din zone mari (precum Irac) sau despre genocidul din Armenia “care nici macar n-a existat” desi exista documente, marturii mult mai numereoase decit despre cruciade. Ce vor fi gindit acei oameni (alungatii din Irac sau urmasii armenilor?) auzind ca liderii crestini si-au cerut iertare si in numele lor pt cruciade? Miscator pt ei, nu? Primim lectii cum ca nu stim istoria. O stim! Urasc cruciadele si inchizitia pt ca asa m-au invatt comunisii. Comuniztii le iubeau si ni le scoteau pe ochii; erau temele lor preferate vs. “biserica”… Nu stiu cine sta mai rau cu istoria…. Pastorul meu mi-a cerut sa nu mai insist pt pocainta oamenilor ca e nevoie de Duhul Sfint pt a-l convinge pe pacatos de vinovatie. Daca Duhul Sfint i-a cercetat pe respectivii domni cine sunt eu sa ii opresc a-si cere iertare pt cruciade? Doar ma indoiesc de asta. Tot Duhul Sfint e vinovat si pt ca crestinii informatori n-au simtit vreo vinovatie si pt alte pacate actuale pt care nu ne simtim vinovati… E-o chestie in cel mai bun caz neseriasa. Sunt pacate actuale ignorate pt ca sa se poata justifica o astfel de chestie.

  11. Vindecatoru:
    Cred ca ar fi bine sa publicati si alte puncte de vedere fereritoare la „a common word”. La repezeala, am gasit reactia Aliantei Mondiale Baptiste. Mi-aduc insa aminte c-a fost un punct de vedere bine scris de catre lideri evanghelici care n-au fost de-accord cu decalaratia de la Yale. Nu-l pot gasi. Cred insa -in principie- ca nu putem sa ne marginim tot timpul la a critica; mai trebuie sa si promovam ceva.

  12. „Cred insa -in principiu- ca nu putem sa ne marginim tot timpul la a critica; mai trebuie sa si promovam ceva.”

    Tot în principiu, sunt de acord: putem! 🙂

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s