Fascinaţia minciunii

Ziua de ieri. Am prezentat o informaţie. O realitate brutală. O întîmplare dintr-un lung şir de altele asemănătoare. De data asta am reuşit să iau cîteva imagini. Oricum, la faţa locului nu există nicio cameră de supraveghere. N-au avut bani sau n-au avut interes să le pună. E mai simplu să spui: n-am ştiut! 

La fiecare magazin mai răsărit, unde se vînd ţoale şi parfumuri ieftine sau se schimbă leii în valută stă scris pe geam: e păzit, e supravegheat, e securizat. Anunţul are menirea să intimideze pe cei slabi de înger. Noi n-avem nici măcar atît.

Nu mă plîng. Se vorbeşte despre conflicte sociale. Unde există aşa ceva, trebuie să fie şi linia întîi. Dacă eşti soldat prost, acolo ajungi. La noi e linişte. O linişte dinaintea furtunii.

Cineva scria ieri că aşteaptă să vină un cutremur şi să ne strivească pe toţi. Eventual să murim, sub ruinele unor spitale, pentru ca peste noi să se poată clădi viitorul luminos al ţării. Şi scria de Eliade, de Ţuţea şi de Radu Gyr.

Mesajul era clar. Orice imbecil care s-a hrănit cu maculatura de pe blogurile extremiste a învăţat lecţia. Lupta ideologică între vechi şi nou, plasată între cele două războaie mondiale.

Ai scris despre rromi? Eşti rasist. Sau eşti de-al nostru, mai ştii?. Spre seară, apare alt ciudat. Îl ştiu din postările pe care le face pe blog. Comentarii stil căpuşă. Nu apar decît pe blogurile vii, cele care se citesc sau au o poziţie relativ înaltă într-un clasament iluzoriu, de moment.

Injectează ideea. Simte că trebuie să afle lumea despre el, de părerea lui. Uneori vine cu teoria conspiraţiei. Apocalipsa, tema favorită. Dar, pînă la apocalipsă, sunt duşmanii din umbră: masonii, illuminati, papa. Guzganii istoriei.

Din rasist, devin parte dintr-un conflict mondial. Şi obsedanta întrebare: cu cine ţii? Pînă să afle, îmi face dosar. Îmi spune: te am în vedere. Îmi ia linkul şi-l duce pe un blog. La sfîrşitul zilei revine rînjind: uite ce-a spus Ion Coja despre tine!

Nu ştiu: cine este Ion Coja? Ce mă interesează pe mine Ion Coja?  E tîrziu. A trecut şi ultimul meci al zilei. O porcărie. Mi-e deja greaţă de fotbal. Caut pe internet. Citesc îngrozit. Coja e unul care a negat holocaustul. Cum am ajuns aici?

A transformat Mişu Croitor informaţia într-un jeton de ruletă. L-a pus pe o culoare care cîştigă mereu. A transformat realitatea în ficţiune, a speculat adevărul. A manipulat un fapt.

Produsul final nu mai seamănă cu nimic din materia şi intenţia iniţiale. Au apărut: ura rasială, simbolurile legionare, ameninţarea cu dosarele şi cu lista gri.

De la prima oră a dimineţii, cînd am pus postarea, pînă seara, cînd am închis calculatorul, ideile s-au răsucit, s-au contorsionat şi au devenit de nerecunoscut. De aici încolo, se naşte minciuna. Şi fascinaţia ei. 

8 gânduri despre &8222;Fascinaţia minciunii&8221;

  1. Domnule Rasvan ,am citit si acest articol(…inteleg ca a aparut inainte de a discuta si clarifica,noi doi, la celalalt articol.Acesta il citesc de abia acum).Mi-a placut si am dat like(asta pentru faptul ca v-ati exprimat sincer fata de mine)…Dar lasam discutia pe altadata(tocmai a intervenit ceva..”cel rau nu doarme”).Nu uitati chestiunea cu „dosarul”.Am facut-o cu permisiunea dvs.,m-ati lasat sa scriu chiar si „pe coperta…”(va rog,fiti mai atent cand va dati acceptul la ceva,sunt serios in ceea ce fac). Nu vorbesc in numele nationalistilor(si o sa fiu mai atent cu link-urile),ci doar in dreptul meu..dar cand scrieti pe internet de ei,de problema lor..vreau sa vad ,ce stiti ?…Daca stiti cum s-ar putea vindeca problema lor(extremismul).V-am intrebat de doua ori si nu mi-ati raspuns. 🙂

  2. Mă întrebaţi pe mine cum se vindecă extremismul? M-am angajat eu să vă răspund la o asemenea întrebare?! Cred că m-am îmbătat cu apă plată! 🙂
    Domnule Mişu, dvs. aţi folosit cuvîntul „dosar”. Nu ştiu ce cuprinde aşa ceva şi nici că aveţi şi coperţi la el. Cît despre seriozitatea dvs., sunt absolut convins: toţi spun la fel, mai ales cînd nu-i întreabă nimeni. 🙂
    Multe am văzut de cînd scriu pe net. Dumnevostră sunteţi o apariţie inedită şi uşor exotică, cel puţin pentru mine.
    Îmi pare rău, dar am impresia că vă frămîntă ceva. Nu căutaţi rezolvarea la mine: nu sunt de specialitate. 🙂

  3. RRomii vor fi si mai multi decit acum in multe parti ale tarii, vor fi poate la fel de nescolarizati ca si acum desi si printre ei sint unii oameni deosebiti…In tara unde se prezinta obsesiv probleme genul Bercea mondialul- Basescu fratele si Guta- ce copii mai are, nu ca as urmari dar ma lovesc cind ..butonez pentru niste filme sau documentare…Nationalismul este gresit? Pe mine m-a reclamat o tiganca consider eu ca pe nedrept..dar pentru ca ea era de prin Italia si venea cu banii in Romania cerea daune de la mine 150 000 de euro…Eu i-as fi dat singele si capul meu la picoarele ei si blestemele asupar ei si intregului neam…de aceea nu de turma aia de romi pe care ai filmat-o sa te feresti ci te cei pe care incerci sa-i ajuti si ei incearca sa se foloseasca de tine ca doar esti medic chirurg si cistigi..mai mult decit ei…Nu taranii romani nu cocalarii romani de prin cartiere marginase…ci chiar romii aia cu sau fara asigurare care au mai fost si prin tari straine la muncit sau la furat aia sint periculosi…Cum incearca sa-ti dea bani si apoi zic ca ti-au dat milioane si te tot bat la cap si poate te reclama… astia sint tiganii-dar poate la spital numai ii privesti si-i filmezi, nu si vorbesti cu tiganii . Raspunsul meu in aceasta tara disfunctionala in care pina si tiganii isi bat joc de mine si de profesia mea medicala este asemanator a ceea ce ziceam: nu poti sa cladesti un palat intr-o mlastina decit dupa ce ai asanat mlastina…asta care este. Si afla ca pot sa spun ca stiu sa vorbesc romaneste si am invatat sa vorbesc urit de la tembelii cere vin valuri, valuri:DOMNISOARA DUMNEAVOASTRA SINTETI DOMNUL DOCTOR? -Neicusorule,dar pe cine cauti?- Pe doctorul de la ecograf.-Nu sint eu…VIN TIGANII LA MINE SI DACA NU SINT RESPECTUOSI SI DE BUNA CREDINTA CI UMBLA CU SMECHERII ,POT SA-I SI INJUR SI LE SPUN CA NU MA CUMPARA EI PE MINE SI AZI SA MOR SI NU-MI PARE RAU, ASA CA DIN NOU NU SINT MILOAGA SI NICI PROASTA LOR SA-SI CAUTE ALT MEDIC. EXISTA TIGANI CU CARE M-AM INTELES INSA BINE SI AU FOST RESPECTUOSI. Din pacate nici romanii nu sint mai breji,insa, colega de la spital, afla ca din puct de vedere statistic reclamatiile de la politie impotriva medicilor sint facute de tigani nu de romani ,si nu din cauza medicilor…Cum te simti cind muncesti periculos si stii ca poate orice parsiv sa te reclame si sa te dea in judecata chiar pe nedrept?adica eu imi fac datoria si multi alti colegi au facut ce trebuia si tocmai aia au fost reclamati..dintre jigodiile medicale adevarate mai putin, aia au scapat ca poate au un dumnezeu al lor ca betivii…si atunci nu am familie nu am copii ca sa nu ma santajeze nimeni sa pot sa le zic daca nu sint de acord cu masurile sefilor ,sa nu-mi fie frica de tigani ca-mi taie copiii in Cetatea Banului, nici de politisti ca-mi iau carentul de conducere asa ca n-am…cum sa fiu santajata,iar zilele sint ultimul lucru de care m-am atasat… Eu in spitalul in care nu am avut cui sa spun ca nu sint de acord cu faptul ca se operau 2-3 pacienti cu aceeasi trusa si asa se mai face si acum de niste colegi…am spus si eu pe la directori ,porfesorii de la Bucuresti, am zis in slaa de operatie(raspuns: Stim dar nu avem ce sa facem)dar colegul in cauza mi-a zis ca pot sa-mi dau si foc in fata primariei pentru ca nu ma va asculta nimeni in orice problema ….bai avea dreptate in tara asta…L-am vazut pe Sobaru care daca avea o bomba la el rezolva ceva cind a sarit el in PARLAMENT ,in schimb,asa golas ca Batman din reclama parodie, a folosit ca exemplu negativ -sa nu faci ca el ca nu rezolvi nimic…Asa ca iti doresc multa umilinta in continuare si sa stai acasa sa gindesti frumos, la spital sa te miri dar sa nu reactionezi decit pe blog.
    Si daca citesi numai si nu postezi este chiar mai bine ca-ti va folosi vreodata mai tirziu,chiar daca acum iti pare ceva rau intentionat. Daca traiesti suficient de mult pot sa cred ca iti vei aduce aminte peste 20-30 de ani intr-un moment de liniste si aduceri aminte..si judeci tot la fel ca acum sau nu…

  4. Dragă Denisa Gavrilă, înţeleg din comentariu că suntem confraţi. L-am citit cu atenţie şi vă mulţumesc pentru sfaturi. Numai un nebun le-ar nesocoti, mai ales că sunt scrise cu atîta căldură, de un om păţit.
    Trebuie să fac cîteva precizări.
    În primul rînd, nu cred că vă voi putea confirma previziunile peste 20-30 de ani. Pînă atunci trag nădejde să plec la Domnul! Am o vîrstă la care Îi mulţumesc Lui în fiecare dimineaţă că mi-a mai dat o nouă zi.
    În al doilea rînd, nu sunt medic chirurg, ci medic internist. Tot circul din cele două postări s-a petrecut la chirurgie. Ne întîlnim la raportul de gardă inter-disciplinar, de-asta am lăsat impresia că aş avea bisturiul la rever. Nu, eu sunt tipul cu stetoscopul. 🙂
    Asta nu schimbă, însă, datele problemei.
    Aşa cum aţi spus, chestia nu ţine doar de rromi, ci şi de români: nici ei nu am asigurare de sănătate, nici pentru ei nu a găsit statul soluţii viabile. Aşa încît, spitalele, mai ales cele mici, devin un soi de linia întîi a frontului.
    Rromii vin în grupuri mari, spre deosebire de români, care se limitează la aparţinători, la familia imediată.
    Am păţit o singură dată să fiu sechestrat în propriul cabinet de gardă, de patru tipi care nu erau de etnie rromă, ci români „de-ai noştri”, sub influenţa drogurilor şi a alcoolului şi numai Dumnezeu m-a scos viu din asta. Şi, vă rog să mă credeţi: sunt bine făcut (cît malul, cum se spune pe la noi! 🙂 ) şi nu mă pierd cu firea. Dar cînd vezi cuţitul în faţa ochilor, e oarecum mai dificil de dus tratative.
    Rromii au un comportament care ţine de obiceiurile etniei lor, nu ai ce să le faci: se sperie de boală şi moarte, devin agitaţi şi sar cu tot „tribul” să rezolve o bubuţă de doi bani.
    Nu te lasă să faci tratamentul, te înghesiue şi, dacă simt că te temi, te mai şi aruncă în cîte un dulap. 🙂
    Problema nu e a lor, ci a sistemului deplorabil de sănătate, pe de o parte, şi a factorilor politici locali, pe de altă parte.
    Concret, la noi nu avem poartă cu pază, nu avem nicio cameră de supraveghere, nu avem filtru de primire în secţie a indivizilor care ajung direct în unitatea de primire urgenţe.
    Nu sunt bani, nu avem personal, dar toată lumea doreşte produsul numit sănătate, să fie livrat la timp şi de bună calitate.
    Rromii acţionînd în grup mai mare şi fiind mai recalcitranţi, dau la iveală toată impotenţa şi minciuna unui sistem care a murit demult (vorbesc de cel medical, de cel politic o fac alţii mai bine decît mine!).
    Încă o dată, vă mulţumesc pentru comentariu şi vă doresc o viaţă personală şi profesională de excepţie, binecuvîntată de Dumnezeu.
    Să ştiţi că, pe vremea vechiului regim, cînd eram medic la ţară, într-o comună din judeţul Neamţ, cînd comuniştii înnebuniseră, iar securitatea lucra la vedere (îşi spuneau numele şi gradul!), singurul meu balsam adevărat n-a venit de la Europa Liberă, oricît ar fi contat ea pentru moralul românilor, ci din lectura Psalmilor lui David.

  5. „Dosar”, în viziunea mea și a discuțiilor de aici, înseamnă de fapt, o idee pe care eu consider că merită să fie un pic pusă pe „masa de operație” , adică dezbătută, discutată..
    Spre exemplu ați adus în discuție ideea extremismului românesc etc., etc. Multe idei-unele năvalnice, altele extremiste- pot fi văzute pe blogul meu din cauză că nu cenzurez,nu moderez pe cei care comentează.Nu sînt de acord cu toate acele idei, va trebui să îmi fac minim de timp să vin cu argumente pt. a le contra sau demonta sau explica(câteodată mai au și extremiștii dreptate,zic eu…dar trebuie văzut unde și cum…)
    Opresc expunerea mea,deocamdată aici.Sper că m-am făcut înțeles.
    Mai precizez că dvs. v-ați auotodefinit ca fiind „filosemit exacerbat și intolerant”.Deci avem de a face DOUĂ extreme cu care noi românii ne confruntăm.Nu vorbesc de persoane, ci de un fenomen pe care îl cunosc: „extremismul evanghelic”. Am chiar un unchi (filosemit) care s-a lăsat de misiunea de a evangheliza pe alte meleaguri, și care s-a stabilit în Israel de câțiva ani buni și evanghelizează evrei, iar pe noi, când ne vizitează…ne „filosemitizează”!

Comentariile nu sunt permise.