Beligan

Cînd vreau să ridic o sumă de bani de pe card, din bancomat îmi apare figura jovială a lui Radu Beligan, care mă invită să cheltuiesc cît mai mult și să-mi realizez visul.

De fiecare dată am impresia că strivesc o țigară într-o scrumieră cu chipul Giocondei pe fund.

Beligan a fost un mare actor, dar caracterul său nu a fost la înălțimea talentului.

Se știa, înainte de 1989, că omul e robit puterii și că face jocurile ei. M-a surprins plăcut cînd l-am văzut pomenind de Dumnezeu.

Pentru unii e o pierdere să trăiască prea mult, așa cum pentru alții e o binecuvîntare, mai ales pentru cei din jur. Pentru mine, din ultima categorie face parte Neagu Djuvara, în timp ce pentru Ponta, alesul e Radu Beligan. Sunt oameni care dăruiesc și oameni care așteaptă mereu cîte ceva de la ceilalți.

Apoi, mai e și scleroza, la unii îmbrăcînd o formă simpatică, la alții una de-a dreptul respingătoare.

Alegerea politică a lui Radu Beligan nu mă surprinde. În schimb aș fi fost devastat dacă Neagu Djuvara m-ar fi îndemnat să-mi împlinesc visele, vorbindu-mi dintr-un bancomat.

2 gânduri despre &8222;Beligan&8221;

  1. Dragă Răsvan, ”Alegerea politică” spui dta! Dar oare nu orice alegere în afară de alegerea lui Hristos este o alegere greșită? Dacă nu-l avem pe Hristos, putem să alegem măcar un singur lucru bun, oricare ar fi acela? Îl putem intui? Sau o ținem tot pe arătură ca niște cai orbi?
    Ca actor, Radu Beligan este predestinat la imensitate. Vitalitatea și longevitatea sa mă duc cu gândul doar la regele Mihai I. Nu cunosc problemele de conștiință ale domnului Beligan, dar te asigur că și eu am și cred, că s-ar putea ca problemele mele de conștiință să fie mai mari: spun asta fiindcă mai am doar o singură consoloare, uneori, eu fusei acela care din dorința de a face binele toate le făcu pe dos, rău! Toate ieșirî în antiteză cu intenția! Așa cum zice și Pavel, cu ”răul lipit de mine.” De multe ori m-aș pedepsi cu pedeapsa maximă, dar există Dumnezeu și cine sunt eu să-L sfidez? Și uite așa, zi de zi, să văd roadele rele ale intențiilor mele bune…
    Acum, revenind la chestiunea dtale, am văzut că Pleșu cel degrabă de tineri și de popor batjocoritoriu, teologul păros al figurilor de stil malițioase, are și el o problemă cu ”onoarea” dlui Beligan… Și-l condamnă, țiganul de Pleșu (la propriu și la figurat) pe Beligan, pentru alegerea sa… Dar Beligan, oameni buni, este atât de în vârstă… e ca o surcea ce stă să fie luată în curând și purtată printr-un decor ca cel din filmele lui Kurosawa! Dacă Beligan nu-l are pe Hristos, atunci asta da tragedie… Dar și așa, noi îl avem pe Hristos? Sau cu toții, noi stirpea omenească, suntem ca acel clovn care semăna identic cu regele defunct, Kagemusha!?? Pleșu, cel cu păr în urechi, și care în anii de dictatură ceaușistă se oferea să supravegheze îndeaproape mișcarea transcedentală spre a raporta direct la eminența din Scornicești, el vorbește despre morală? De ce zic despre părul său din urechi precum și de cel, aproape primat, din zona frunții? Pentru a-i face un favor, am găsit așa cu cale să-l ”indic” la fel cum amicul său, cosmopolitele Mircea Martin, îl numea pe Eminescu ”Titi cel păros” precum și ”un poet siflitic și mediocru de secol 19”… Adică Pleșu egal Eminescu la capitolul pilozitate… Aiurea, măcar Eminescu avea părul moldav și nu de țigan dezis atât de abject de stirpea sa… frumoasă totuși și cu virtuțile ei! Când am văzut poziția țiganelui păros, față de Beligan, m-a răscolit și ”Mortul zilei” cu atacurile sale de la B1TV împotriva Simonei Halep… Băgați de seamă, clica ceasta de strigoi degrabă batjocoritori ai neamului românesc, tumnai ce găsiră o ușă, la inima neoprotestantă! Aferim! Și atunci, cu cine votăm? Cu nimeni nene… și cu bunul simț!
    Te-am pupat pe obrazul tău, ăla de rus!

  2. Dragă Daniel, ia și tu ce e bun de la oameni. 🙂
    Pleșu pare histrionic, e adevărat, dar are și momente bune. 🙂
    Firește că ăștia nu pot fi modele, dar, în pustiirea pe care a lăsat-o comunismul în urmă, Andrei Pleșu, cactusul păros, așa cum apare în comentariul tău, ține loc de puț și de fîntînă. 🙂 Chiar dacă nu te saturi, măcar nu mori de sete.

Comentariile nu sunt permise.