Cronici mondene (157) Profeţia combate măgăria. Războiul cozonacilor

Mi-a fost greu să găsesc textul convorbirii de pe facebook dintre Dănuţ Mănăstireanu şi Emanuel Conţac. Astăzi am intrat în posesia lui şi îl redau mai jos, fără modificări.

Emanuel Conţac este lector la un institut teologic penticostal din Bucureşti. S-a remarcat ca traducătorul cărţii lui C.S. Lewis, “Surprins de bucurie”, ed. Humanitas.

Dănuţ Mănăstireanu ocupă o poziţie importantă în World Vision. Fost baptist, actual anglican, şi-a menţinut treaz interesul pentru mediul evanghelic din care a provenit şi căruia i-a adus, de-a lungul timpului, critici din cele mai aspre. Este susţinător declarat al mişcării ecumenice.  

În cursul acestei veri, rectorul institutului penticostal şi-a dat demisia. Cauzele sunt greu de precizat. Se pare că simpatia pe care a manifestat-o faţă de croatul Miroslav Volf şi semnarea în trecut a unui act prin care recunoştea că Allah e totuna cu Dumnezeu i-au fost fatale.

Cît timp a fost rector, Emanuel Conţac l-a apărat pe acesta de atacurile pe care influentul pastor penticostal din Chicago, Cristian Ionescu, i le-a adus pe blogul personal. Strîns cu uşa, rectorul a afirmat că nu a dat mare importanţă documentului din 2007, prin care cerea iertare musulmanilor, alături de Mănăstireanu, pentru daunele aduse de creştini în cruciade.

Cristian Ionescu este o persoană de top a diasporei româneşti de peste ocean. Într-un interviu din anul 2000, premiantul Nobel pentru literatură, Saul Bellow, îi mărturisea lui Norman Manea că a hotărît să plece din Chicago şi pentru că locuitorii de acolo sunt, în mare parte, ţărani americani. Cristian Ionescu a rămas. În anul fierbinte a loviturii de stat Ponta-Antonescu, Cristian Ionescu a primit o importantă delegaţie de parlamentari români, în frunte cu perechea Ponta şi actualul ministru de externe, Titus Corlăţean. Cristian Ionescu neagă orice apetenţă pentru politică, singurul său obiectiv fiind predicarea Evangheliei la toate neamurile. Deşi nu face parte din dialog, umbra lui se întinde şi aici, ca şi în celebra poezie despre aceea a lui Mircea la Cozia.

În dialogul pe care-l redau mai jos, Emanuel Conţac acuză pe cei care au făcut o obsesie pentru Dănuţ Mănăstireanu. Tot el consideră că despre morală şi decenţă nu se poate voRbi pe facebook şi îl invită pe Mănăstireanu în spatele cortinei. Discuţia se pare că a avut loc şi rezultatul a fost cel exprimat de Mănăstireanu în final: sănătate şi virtute.

Toţi aceşti indivizi (cu excepţia lui Cristian Ionescu, evident) pledează pentru dialog şi urbanitate, citează din Pleşu-Liiceanu-Patapievici şi se consideră adversarii declaraţi ai fundamentalismului creştin.

Pe cînd erau amici, Emanuel Conţac şi Dănuţ Mănăstireanu au făcut o petiţie prin care solicitau semnături pentru crearea Statului Palestinian, pe care să o trimită la ONU. Acum, amîndoi au dat cu turbanele de pămînt şi au dezgropat iataganele războiului. În timp ce Conţac comite “măgării”, Mănăstireanu prezice că actualul rector va fi “un carierist de duzina, fara scrupule si avid de putere, ca mai toti liderii religiosi din Romania”.  

TEXTUL DE PE FACEBOOK

Danut Manastireanu Un lector pe post de rector este ca si cum ai pune un tractorist sa conduca avioane. dar se vede ca la penticostali merge si asa. Daca n-au pe altii.

Adrian Bunea Mie mi se pare mai important omul si ce are el in cap, nu neaparat titulatura postului. Valabil cam in orice domeniu.

Danut Manastireanu Domnule Bunea, aici nu vorbim de jucat bambilici pe marginea drumului sau de tinut predicute rasuflate prin biserici. Spatiul universitar are rigorile lui si ele trebuie respectate, daca vrem sa fim respectati. Daca nu, ne ocupam de frectii la picoare de lemn. Din alea orgolioase si pline de ambitii prezidentiale. A propos de astea, mai vorbim peste ani, cind o alta profetie a mea, legata de aceeasi persoana, se va implini.

Emanuel Contac Legea Educației Naționale nu precizează, cum făcea odinioară, că rectorul unei instituții trebuie să aibă un anumit grad universitar. Așa cum, prin abilitare, un lector poate ajunge să coordoneze doctorate, dacă întrunește criteriile CNATDCU.

Emanuel Contac Cât despre „cozonacul respectabilității academice”, cred că el urmează, logic, pâinii care asigură subzistența. Altminteri, nu costă nimic să visăm cozonaci respectabili când Titanicul se duce la fund sub picioarele noastre, dar nu știu dacă în final va mai fi cine să-i deguste.

Danut Manastireanu Manu, dear, nu tot ce e legal e si moral sau decent.

Vesa Vasile Teodor  Academic,  dar si spiritual vorbind, Nelu Brie e ok si totodata e o alegere potrivita, cred eu. Il cunosc bine pe Nelu Brie si e un om deosebit care are competenta necesara pentru o astfel de slujire i-as spune si nu neaparat pozitie sau functie. Cred, in dreptul lui,  vorbi si de moralitate,decenta dar si de loialitate si credinciosie. Cat despre principiile de credinta, spre deosebire de altii, si le-a pastrat ramanand in slujire si un evanghelic. Cunosc in detaliu situatia de la ITP Bucuresti si cred ca e o solutie buna. Cred, mai ales din partea celor care, intr-un fel sau altul, au avut sau au tangenta cu ITP-ul, ca ar fi nevoie de spijin in rugaciune mai ales, ca la critica ne pricepem asa de bine! Sa fie Domnul cu Nelu Brie!

Emanuel Contac Dănuț, despre morală și decență avem a vorbi multe, dar nu pe FB.

Danut Manastireanu Desigur, domnilor, opiniile sunt la liber. Chiar daca in unele cazuri ele sunt interesate. Eu mi le pastrez pe ale mele. Si atunci cind moralul si decentul Nelu Brie va candida pentru 4 (sau cel mult 8 ani) la presedintia cultului – mind my words, si nu pretrind ca sunt profet, doar stiu mersul acestui soi de indivizi, atunci veti vedea ca am dreptate si ca avem de-a face cu un cariestist de duzina, fara scrupule si avid de putere, ca mai poti liderii religiosi din Romania.

Danut Manastireanu Si inca ceva, domnule Vasa. Incercati sa faceti ceva sapaturi la ITP, si veti afla cu surpriza despre felul in care ‘moralul’ si ‘decentul’ dvs favorit s-a folost de studenti in plasmuirea unor memorii cu care a lovit in colegi. Dar, vorba cuiva, ‘cine sapa groapa altuia, va cadea el insusi in ea’.
Va rog frumos, nu ma faceti sa spun mai mult. Ajunge si atit. Ma duc sa-mi iau emetiral.

Emanuel Contac  Danut, nu văd unde e problema că cineva candidează pe funcțiile pe care e legitim să candidezi. Te-am auzit rostind de mult proverbul acela cu cei care mor de grija altora. Știu vreo câteva persoane în blogosferă care au o aversiune isterică față de tine și a căror minte e ocupată în mod obsesiv de persoana ta. Sper că nu vrei să ne dai impresia că și tu, obiectul fixațiilor unora, faci obsesii pentru anumite persoane sau instituții. Mai ales când legătura afectivă ori instituțională cu respectivele persoane/instituții este minimală sau inexistentă.

Danut Manastireanu Manu draga, eu zic sa ne oprim aici, cu obsesiile noastre cutot. Eforturile tale de a te pune bine cu noul sef prin comentarii aparent neutre nu-ti fac cinste. Asta e. Toti trebuie sa mincam o piine. Cum ziceam, Dumnezeu cu mila.

Bogdan Ionescu sa vina Comitetul Uniunii!

Emanuel Contac Danut, presupun că și tu trebuie să mănânci o pâine, nu doar eu. Când World Vision și-a schimbat temporar politica față de căsătoria între persoane de același sex (uite căsătoria, nu e căsătoria!), a făcut-o fiindcă toată organizația avea de mâncat o pâine! Nu știu dacă această manevră e morală sau decentă. Nu știu care sunt părerile personale față de aceste chestiuni, dar presupun că ai luat directiva ca atare fără comentarii. Nu comentez insinuarea ta că eu încerc să „mă pun bine cu noul șef prin comentarii aparent neutre”. Insinuarea nu-ți face cinste.

Emanuel Contac http://www.huffingtonpost.com/…/world-vision-same-sex…

Danut Manastireanu Draga Manu, Asa cum ti-am spus si in mesajul meu privat, relatia noastra se incheie aici. Nu am de gind sa accept asemenea magarii, din partea nimanui, si cu atit mai putin a ta. Chiar cind, asa cum se vede, am atins un punct negralgic, Ce am avut sa-ti spun, ti-am scris acolo. Pacat ca n-ai avut bunul simt de a ma intreba direct in legatura cu aceasta chestiune. Incolo, iti doresc sanatate si virtute.  Adio. Danut

Anunțuri

24 de gânduri despre &8222;Cronici mondene (157) Profeţia combate măgăria. Războiul cozonacilor&8221;

  1. ” Ş-a murit iubirea noastră –
    Floare-albastră! floare-albastră!…” Încheie superb. ” Adio. Danut”

  2. Aș dori, dle Răsvan, cu voia dtale, să fac niște observațiuni cu privire la asocierea dintre cele două cuvinte: fundamentalism și creștin! Arta manipulării prin folosirea de imagini care decurg din asocierile de cuvinte, și care imagini de multe ori nu au a face nimic cu cuvintele în sine, este o ”artă” specifică veacului de nihilism al distrugerii în care trăim! Felul acesta de a demonta creștinismul istoric, prin imagini rezultate din asocieri de cuvinte, și aflate în antiteză cu dragostea lui Hristos, care este împlinirea Legii, și mesajul Evangheliei totodată, a început cu acei psihanaliști care fac rușine neamului lui Israel și a continuat mai apoi cu tot felul de derbedei semidocți – școliți și umbriți de primii – care cu începere din anii 1960, au început a rescrie logica prin coabitoarea contradicțiilor, a redefini iubirea prin dumnezeirea firii pământești și a contesta în ultimă instanță jertfa salvatoare a lui Hristos prin plasarea acesteia la capitolul figuri de stil sau povestiri zen cu tâlc! Dar să revin la fundamentalismul creștin – înseamnă că există și destrăbălarea creștină sau zacusca creștină? Politica mondială și media și-au jucat bine rolurile, așa că, de acum, unele cuvinte poartă stigmatul, prin asociere, cu fapte dintre cele mai reprobabile! De acest lucru se putea deci să nu profite și adversarii creștinismului? Adică de ce, dacă spunem ”fundamental” trebuie musai să ne ducem până la Osama Ibn Laden? Adică, dacă termodinamica are acea ecuație fundamentală în care este tratată entropia, e ceva de anatema? E ceva legat de Jihad? Dacă mesajul fundamental al Evangheliei Lui Hristos, este ”Eu sunt Calea, Adevărul și Viața, nimeni nu vine la Tatăl decât prin mine!”, e ceva deranjant aici pentru artizanii asocierilor de cuvinte întru distrugerea înțelesului unor cuvinte? Sau, acel dicton fundamental prin importanța sa, ”La lege și la mărturie, căci dacă nu vor vorbi așa, cu niciun chip nu vor mai răsări zorile pentru poporul acesta!”, deranjează el ecumenismul sau ecumenicismul? Vezi nene cum e cu argumentul, circular, carevasăzică? Adică și de fapt creștinismul care nu are cum să fie ecumenic fiindcă nu este inclusivist, este iată, după mințile bolnave de ură pentru Hristos ale unora, fundamentalism? Ceea ce este grav este că o astfel de logică irațională nonargumentală și nu la urmă fundamenta misticoidă, transformațională și nu la urmă umanistă, începe a-și face loc, în numele iubirii, la masa luării deciziilor privind soarta IUBIRII! Te-am pupat!
    (PS în mai puțin de un an de zile, hackerii noii iubiri mi-au făcut zob două computere!)

  3. Pt. VAISAMAR: am corectat. Alta era cartea şi nu e singura tradusă de dvs. Nu m-am îndoit niciodată de capacităţile dvs. profesionale. Aşa cum sugera venerabilul, altceva vă strică pe dvs. Tupeul de a face morală pe blog, în aceste zile, dovedeşte, o dată în plus, că orgoliul nemăsurat vă întunecă mintea.
    În aceeaşi notă, vă sugerez să vă dregeţi „măgăriile” cu eventualii sponsori. Nu eraţi dvs. cel care ne trimiteaţi, vara trecută, să facem abonamente la biblioteci englezeşti serioase de pe net? Să „investim” şi noi, ca şi dvs., în ştiinţă? Asta în timp ce biletele de avion vi le cumpăra Mănăstireanu, aşa cum aţi declarat, recent, pe blog, conform, probabil „Codului bunelor maniere” al Aureliei Marinescu de care aveţi impertinenţa să pomeniţi în acest context şi să mă trimteţi pe mine să-l citesc…

    P.S. Pentru a satisface mîndria individului, redau mai jos marile sale opere de binefacere culturală:

    Volume (autor/traducător) ale lui Emanuel Conţac:
    1. C. S. Lewis, Meditații la Psalmi. Traducere din limba engleză şi note, Humanitas,
    Bucureşti, 2013, 168 pag.
    2. Dilemele fidelităţii. Condiţionări culturale şi teologice în traducerea Bibliei, Logos şi
    Risoprint, Cluj-Napoca, 2011, 320 pag.
    3. C. S. Lewis, Ferigi şi elefanţi. Traducere din limba engleză şi note, Humanitas,
    Bucureşti, 2011, 147 pag.
    4. John Christopher Thomas, Spălarea picioarelor în Ioan 13 şi în comunitatea ioanină.
    Traducere din limba engleză, Editura „Metanoia”, Oradea, 2011, 214 pag.
    5. C. S. Lewis, Surprins de bucurie. Traducere din limba engleză şi note, Humanitas,
    Bucureşti, 2008, 250 pag.
    6. Arthur G. Patzia şi Anthony J. Petrotta, Dicţionar de termeni biblici. Traducere din
    limba engleză. Logos, Cluj-Napoca, 2008, 156 pag.
    7. Gordon Fee, Exegeza Noului Testament. Manual pentru studenţi şi pastori. Traducere
    din limba engleză, Logos, Cluj-Napoca, 2006, 231 pag.
    8. Douglas Stuart, Exegeza Vechiului Testament. Manual pentru studenţi şi pastori.
    Traducere din limba engleză, Logos, Cluj-Napoca, 2006, 226 pag.
    9. Moisés Silva şi Walter Kaiser, Introducere în hermeneutica biblică. Traducere din
    limba engleză, Logos, Cluj-Napoca, 2006, 350 pag.
    10. Stanley J. Grenz, David Guretzki & Cherith Fee Nordling, Dicţionar de termeni
    teologici. Traducere din limba engleză, Logos, Cluj-Napoca, 2005, 140 pag.
    11. John Stott, Puterea predicării. Traducere din limba engleză, Logos, Cluj-Napoca,
    2004, 320 pag.
    12. David Wang şi Carl Lawrence, Triumful lui Hristos în ţara preşedintelui Mao.
    Traducere din limba engleză. Editura Colegiului Biblic Est-European, Oradea, 2002,
    220 pag

  4. „Adică și de fapt creștinismul care nu are cum să fie ecumenic fiindcă nu este inclusivist, este iată, după mințile bolnave de ură pentru Hristos ale unora, fundamentalism? Ceea ce este grav este că o astfel de logică irațională nonargumentală și nu la urmă fundamenta misticoidă, transformațională și nu la urmă umanistă, începe a-și face loc, în numele iubirii, la masa luării deciziilor privind soarta IUBIRII! Te-am pupat!”

    Dragă Daniel, în deplin acord, te îmbrăţişez.

  5. „Adio Danut ” suna c-am, Adio… dar raman cu tine! Teama mi-e ca vorba poporului se aplica aici „corb la corb nu-si scoate ochii”, chiar daca cei doi „iluminati” academic fac pe suparatii.
    Ar fi o binecuvintare ptr multi daca acest Adio ar ramane final cu adevarat. Atunci cu toata fiinta mea a-si adauga un AMIN tare de tot….

  6. Răsvan, ca să nu las loc la alte interpretări, acel 8 se referea la punctul 8 al discuţiei, respectiv:
    „Emanuel Contac: Dănuț, despre morală și decență avem a vorbi multe, dar nu pe FB.” Parcă încep să-l înţeleg mai bine pe bietul Moise când a spart tablele Legii ! 😀

  7. Adio înseamnă multe tăvi de cozonac duse pe apa sîmbetei. După părerea mea, Conţac a forţat nota. Mănăstireanu a observat foarte clar că acesta îl perie pe noul rector. Era vorba şi de orgoliul lui de lector: orice caporal poate ajunge mareşal. S-a simţit trădat. Riposta a fost de o obrăznicie fără seamăn: am luat bani de la tine, dar uite! am curaj şi spun. Din toată povestea, Mănăstireanu are de data asta tot dreptul să se supere. Se poate să-i treacă, dar omul nu uită. Preţul întoarcerii, dacă va fi vorba de aşa ceva, va fi mult mai mare. Depinde cît de mult e dispus să „plătească” Conţac împăcarea. Depinde cîte uşi îi trînteşte Mănăstireanu peste degete. Ai văzut „Naşul”, partea I? E o replică celebră acolo: eu nu banii tăi i-am vrut, ci respectul tău! Dacă va pupa mîna „naşului”, adio va deveni aşa cum spui, „rămîn cu tine”.

  8. Răsvan, mi-ai dat un răspuns de tip ”oglindă”… și m-ai lăsat fără grai! Promit că te mai deranjez doar o singură dată, e vorba despre un poem scris de mine tumnai acum: se chiamo ”A fi ecumenic”.
    A fi ecumenic înseamnă să fi
    acetilenic
    androgenic
    benzenic
    criogenic
    epigenic
    estrogenic
    eugenic
    euglenic
    hebefrenic
    irenic
    lichenic
    nenic
    neurastenic
    oxiacetilenic
    parafrenic
    patogenic
    perenic
    psihastenic
    scenic
    schizofrenic
    seismogenic
    splenic
    telegenic
    🙂

  9. Demonic era suficient si pe intelesul tuturor, dar cind vrei sa fii bine cu toti, faci poezii. 😀

  10. Stimate domn,

    Faptul că a trebuit să faceți un efort să ajungeți la această conversație e un semn că ea nu vi se adresează dvs. și publicului dvs. amator de cancanuri și tabloide.

    Ceea ce probabil nu știți este că acest schimb de mesaje a fost trimis ca „notă informativă” unui portal de știri de către un pastor din București cu năravuri neosecuriste, despre al cărui plagiat masiv am scris acum 4 ani pe blog! Atenția pe care mi-o acordă domnia sa acum nu mă miră. Și nici faptul că respectivul cere să i se publice doar inițialele, fiindcă „se teme de un scandal mediatic sau de alt fel”! Mă miră (dar poate n-ar trebui!) disponibilitatea dvs. de a vă face părtaș acestei manevre despre care cred că autoarea pomenită în primul comentariu n-ar avea o părere tocmai bună!

    Altminteri, nu înțelege de ce săriți cu atâta avânt peste cal. Am cerut să corectați informația prin care îi dezinformați pe cititori, nu să-mi publicați lista cărților traduse de mine.

  11. Am postat lista ca penitenta pentru greseala respectiva.
    Diversitatea de opinii nu cred ca va supara. Suntem de alta parere, atita tot. Faptul ca faceti aluzie, din nou, la cartea despre bunele maniere este o provocare ieftina la care nu vreau sa raspund. Astept un prilej mai serios.

  12. Mă iau fiori când vă aud vorbind de „penitență”. Sper că nu aveți de gând să faceți ceva necugetat în perioada următoare. Vreo trecere pe la vreun cult în care se practică penitența de-adevăratelea! Sau vreo implicare în alte cruciade decât cele pe care le aveți deja (cu masonii, ecumeniștii, crislamiștii etc.). La câte păcate v-ați făcut cu blogul, ar fi cam mult de ispășit. 🙂

  13. Aveti dreptate, iar pacatele mentionate de dvs. sunt cele mai mici pe care le am. Inclusiv blogul.
    Nu neg ca eu consider masoneria o uneltire a diavolului si ca este un pericol pentru crestinism. Dar nu inteleg ce conotatie dati dvs. cuvintului „cruciade”.
    Ecumenismul mai putin. Mai degraba sincretism. Iarasi, nu e vorba de o cruciada.
    Crislamismul? Hai sa fim seriosi! E o atitudine politic corecta si atita tot. Probabil aduce beneficii celor care sustin idei de acest gen. Pacaleala pentru prosti, de speriat Ionestii. As vrea sa stiu ce se ascunde in spatele asa-zisului crislamism.

  14. Eu, un simplu muritor de rind, ma intreb ce fel de ucenici or iesi din scoala unde un profesor „vaisamar” preda?…Nu ma intreb nicidecum de ce proprietarul acestui blog a ales sa publice mai departe convorbirea dintre doi asa zisi mari prelati. E foarte bine ca a facut-o, ca sa stie toti cei ce vor, cam cum se rezolva problemele chiar si in interiorul cultelor religioase. Trebuie sa invatati domnilor din fruntea cultelor ca lucrurile se fac la vedere intre oamenii care n-au ce ascunde, cu atit mai mult la cei ce se pretind oameni de frunte a unei comunitati crestine. Oricum, in fata Dumnezeului atotputernic totul este descoperit. Atunci de ce v-ati ascunde?… Cred ca a trecut vremea lucrurilor de sub pres si a venit acea a strigari de pe acoperis, ca sa se mai trezeasca cei ce sint scrisi in planul salvatilor prin har si nu s-au trezit inca. Bine ar fi sa va treziti si dvs. fruntea, ca s-ar putea sa ramineti pe dinafara. Vaisamar imi permit sa-ti dau un sfat, desi ma indoiesc ca-l vei lua in seama; ar fi bine inaite de a scrie ceva, sa te gindeste de doua ori cine este persoana la care te adresezi si daca nu poti numara perii albi, mai bine sa te abtii ca s-ar putea sa dai cu batu’n balta si sa-ti strici imaginea. Si nu uita cum este intelepciunea lumii inaintea Lui, oricit de mare ar fi ea.

Comentariile nu sunt permise.