S-a băgat lumină-n iad

Sunt un tip forestier. După criteriile lui Patapievici. Puneți-mă să vă spun ceva despre Dumnezeu și vă veți minuna ce limbă de lemn am.

Pe vremea când nu citeam Biblia, pe Spurgeon, Filocalia sau carnetele vreunui papă,  cum se petrec lucrurile acum, și pe mine mă enervau tipii care stăteau toată ziua cu versetele pe limbă.  Versetele se memorează la tinerețe.  Cu vârsta, e mai greu. Acum, însă,  pot să vă scriu, relaxat, despre o mulțime de lucruri.

Mă adresez prietenilor mei mai vechi, care mă cunosc de mulți ani, de pe blog. Facebook-ul e o mare varză,  să mă ierte Dumnezeu dacă supăr pe unii. Avantajul e că se consumă repede. Ştirea circulă.  Așa am aflat de emisiunea dedicată lui Andrei Scrima de la libraria Humanitas.

Mai întâi,  mi-a dat un prieten telefon. Ştia că sunt pasionat după tot ce avea legătură cu monahul respectiv. Că i-am citit carţile pe are le-au publicat cei de la Humanitas şi că mi-au plăcut.  Am vrut să recomand emisiunea prietenilor de pe facebook, dar nu știu de ce n-am făcut-o. Asta a fost o mare minune.

Patapievici s-a intrecut pe sine.  Anca Manolescu se uita cu teamă la Plesu, de câte ori o lua gura pe dinainte. A ieşit o imagine a lui Andrei Scrima de povestit la nepoți.  Frumusețe luciferică, ecumenist, arabist, monden, modern, monah ortodox plimbat prin lumea catolică și familiarizat cu scrierile hiduse, încheind dialogul cu un salut arab, admirat de Teoctist și susținut,  la vremea potrivită,  de patriarhul roșu,  Iustinian Marina.

Momentul de la Mănăstirea Antim, adică mişcarea Rugului Aprins, n-a scăpat de Patapievici. Astăzi noi suntem Antimul! a afirmat el, fără să precizeze ce intelege prin „noi”.

Nici Pleșu nu s-a dat bătut.  Eu i-am dat casă, la Palatul Elisabeta, în 1992, pe cand eram ministrul culturii. Adică pe vremea mineriadelor. Asta a uitat să spună.  Apoi, i-am dat un apartament, (prin Dorobanți sau Cotroceni), a continuat el. I-am pus pilă la doctori, când  a avut accident cerebral.

În sală era și un popă,  ca Pripici din Scrisoarea pierdută a lui Caragiale. Numai că ăsta nu juca cărți cu Caţavencu,  ca personajul piesei,  ci se holba la ele. Parintele Kaktus poate să confirme, zicea Patapievici, după ce cita un verset din Evanghelia apocrifă după Toma.

Nici momentul Cleopa n-a scăpat băieților cu carte. Întors in țară,  Andrei Scrima a dorit să-l vadă pe monahul orb şi mistic.  Se cunoscuseră la mănăstirea Slatina, in 1956, dar asta a uitat sa spună Patapievici. Cu ce prilej, adică. La mănăstirea Sihăstria, după 1990, era să iasă cu bucluc. Fiecare a ţinut-o pe a lui. I-a slavat rugăciunea. La propunerea lui Scrima, a subliniat Patapievici.

Intelectualii nu-l pot primi pe Dumnezeu de la oricine. Reiese că Andrei Scrima a fost omul lor. S-au purtat frumos cu el. I-au dat casă,  masă,  l-au făcut membru fondator al instituției lui Plesu, masona Noua Europă, şi l-au dus la doctor cand a făcut buba. Apoi, s-au plâns, ca de obicei,  de români, că sunt neamuri proaste și nu-și preţuiesc valorile. Vorbeau de Andrei Scrima, dar se gândeau la ei.

Noi suntem azi Rugul Aprins, a zis Patapievici. Mai ştii? Gura păcătosului adevăr grăieşte. Poate așa s-o  lumina și iadul minţilor iluminate.

Un gând despre &8222;S-a băgat lumină-n iad&8221;

  1. Au sa vina zile, daca nu chiar au venit cumva, in care ai sa vorbesti singur… Pentru ca multi dintre cei care zic ca sunt crestini de fapt nu sunt, intrucat ei nu s-au pocait niciodata de curviile lor (spirituale)! Revelatiile lor au fost de fapt doar adrenalina, totul sa petrecut la nivelul sufletului, al emotiei, al amagirii… Dar de locul acela unde sade Duhul, niciodata n-au fost interesati, intrucat ce i-a ros pe ei, ravna lor a fost una pentru congregatie, pentru doctrina, pentru biserica ca SRL …

    Poata ca si din cauza unora ca acestia, merge de mult pe aratura Patapievici! Cu papillon, mereu pedant ca un june romantic tarziu, el rostogoleste de sub limba sa dropsuri, caramele și alte dulcegării… omenești… Insa e drept ca o parte din cerbicia lui si a confratilor domniei sale vine si de la ingamfare, de la o constiinta supraomeneasca, sau peste omeneasca de obste… Si tocmai aici ramand repetenti, fiindca ei nu au priceput ca imparatia cerurilor este a unora ca niste copilasi! Copilasii nu pun la indoiala niciodata cuvintele Tatalui!

    Citind randurile tale, imi venira prin minte gasteropodele din poezia lui Ion Barbu, Joc Secund… Daca ai sti tu cate gasteropode am salvat eu prin padurile helvete… Dâra lor straluncind ca argintul si totusi mai mereu amenintate de vreo cabalina sau un atlet hedonist, fara vreo impresiune anume si fara păsare, care le-ar fi zdrobit cochilia in care-si torceau stralucirea lor stravezie, dogma lor pamanteasca! Melcii nu-i vor putea multumi insa niciodata salvatorului lor, ei au o alta limba, lipicioasa si orbitoare pentru gâzele mici iar mintea lor e atat de insurubata in inspre un ego liberal, ca derivat al umanismului ”renasterii”. Paradoxal, dar acesti ”crestini” de linie masonica, sunt mai dergaba niste nihilisti, chiar daca pasivi!
    Ieromonahul Serafim Rose, referindu-se la unii ca acestia spunea ca atunci cand ei folosesc cuvinte ca ”adevar vesnic”, ”credinta”, ”demnitate umana” șamd, aceste cuvinte de fapt nu mai inseamna ce au insemnat odinioara! Pentru mine, Patapievici ca si Plesu sau Liiceanu sunt niste liberali ca aceia despre care vorbeste Serafim Rose: pentru ei, multe dintre învățăturile Bibliei au devenit niste ornamente ale limbajului… Cei despre care vorbesti tu sunt de fapt niste narcisi nedepistati de propriul lor cuget, imbatati de drogul mortal al unei simbioze între Cuvantul lui Dumnezeu, literal, și un cuvant nascocit de ei, literar!

    Pentru oameni ca acestia insa, un om ca tine poate fi de ajutor! Tu ai priceperea sa intri in iadul lor, pe care ei il numesc cer, si sa-i tragi de urechi! La urma urmei, meseria de medic este una grea: nu numai boalele trupului ci si acelea ale sufletului sunt provocarile tale! Sa-ti ajute Dumnezeu!

Lasă un răspuns

