Misionarul care nu există (16) O tentativă eșuată

Pe 3 iulie 2013 s-a petrecut un lucru straniu. Un individ pe nume Titel Maghiar a postat un comentariu pe blogul lui Marius Cruceru, decan al Universității Emanuel din Oradea, un comentariu care, pe vremea aceea, nu putea să trezească decât o reacție de compasiune și admirație din partea celui ce-l citea. Iată ce scria acesta:

„Frate Marius Cruceru, sunteți in rugăciunile mele si a întregului grup de misiune din Maluku Indonezia!
Sunt un om care cred in puterea rugăciunii pentru ca datorita unor părinți care au strigat către Domnul sunt din nou pe calea Domnului. Isus a spus: daca doi se vor uni sa ceara un lucru le va fi dat” .. sunt mai mulți care se roagă si eu cred ca Dumnezeu va lucra la vremea hotărâtă de El. La mine au fost 8 ani si jumătate, la alții mai mulți sau mai puțin , dar va veni o zi cand bucuria va inunda din nou familia dumneavoastră! sunteți un om pare care am tot respectul! Multă binecuvântare va doresc si Dumnezeu sa va mângâie inima si sa va întărească in acesta perioada de încercare! Iov 33: 24 !”

Pentru cei care nu sunt familiarizați cu mediul evanghelic, precizez că numitul Titel Maghiar s-a adresat cu „frate” lui Marius Cruceru, pentru că așa se obișnuiește în biserica vie, care pretinde că se aseamănă cu cea primară, unde toți erau frați și puneau totul în comun.

Prin anii 2007-2008,  blogul lui Marius Cruceru, pe nume Pătrățosul,  bătea toate recordurile de audiență și de calitate. Faptul acesta l-a costat sănătatea și a fost la un pas să-l coste și viața.  Personalitate de o mare complexitate, Marius Cruceru a fost recunoscut de specialiști drept un mare cunoscător al scrierilor patristice. Profesor de greacă veche la Universitate, cunoscător de limbi vechi și noi, muzician de clasă,  știind să cânte la 12 instrumente, acest om de o mare spiritualitate a fost la un pas să devină prada unui escroc, cel care se dădea drept Misionarul Titel Maghiar.

Tentativa avea toate șansele să reușească,  dacă Dumnezeu nu l-ar fi păzit pe Marius Cruceru de ispita mândriei,  a autosuficienței, a încrederii nelimitate în lucrurile neverificate.

Avea șanse de reușită, pentru că lui Marius Cruceru i-au plăcut mereu poveștile adevărate despre oameni, despre viața lor de credință,  lucruri care pot ajuta și pe alții să-L cunoască pe Dumnezeu.

Știa escrocul care se semna Titel Maghiar toată chestia asta? Din comentariul de mai sus și din cel care urmează,  am toate motivele să cred că era la curent cu asta. Hoțul studiase bine mediul evanghelic și atacurile nu le-a dat întâmplător.  Frazeologia, însă,  șchiopăta. Era ceva artificial in comentariu, ceva care l-a ținut departe pe Marius Cruceru de această  ispită.

Falsul misionar a pus un al doilea comentariu, la diferență de mai multe ore:

Trebuie sa credem, si eu cred din toată inima ca Dumnezeu răspunde rugăciunilor! si eu am fost crescut in Familie foarte buna si cu niște părinți model dar la 25 de ani am părăsit familia si am ales sa trăiesc fără Dumnezeu, mai mult ca atât i-am negat si existenta si am călcat in picioare toată educația care am primit-o pentru ca sa pot sa îmi împlinesc un vis: sa ajung filozof! Dar Dumnezeu mi-a ieșit înainte dupa 8 ani si jumătate si atunci am înțeles ca exista cu adevărat! Chiar dacă familia nu mai credea in întoarcerea mea la Domnul , Dumnezeu a ascultat rugăciunile care au fost înălțate ! am scris aceste scurte rânduri ca sa va încurajez sa credeți ! Nu pot scrie aici prea multe dar dacă vreți putem vorbi oricand pe privat: titelmaghiar@gmail.com si acolo va pot explica mai multe chiar de situația de aici din Indonezia si cum Dumnezeu răspunde rugăciunilor copiilor Lui ! Mult har, pace si Dumnezeu sa va mângâie inima si sa va îmbărbăteze! Plângerile lui Ieremia 3: 22, 23 , 26, 31 si 32!”

Răspunsurile lui Marius Cruceru au fost scurte, politicoase și formale. Spun asta pentru că știu cum a reacționat în cazuri mai puțin spectaculoase.

Oamenii care s-au aflat în spatele afacerii au avut, în mod cert, o ură greu mascată pentru cei din lumea evanghelică.  Metodele seamănă cu cele de diversiune ale vechii securități. Cine nu mă crede, se poate convinge citind blogul lui Barthimeu, medic român emigrat în America, om care a fost, în studenție,  ținta securității la nivel universitar. File din dosarul său, comentate, pot fi studiate acolo.

Securiștii vechi sau noi, aventurieri puși pe căpătuială, bazându-se pe credulitatea creștinilor din lumea evanghelică,  escroci de ieri sau de azi, Titeii au reușit să dinamiteze o zonă ce părea lipită de Dumnezeu și nu de diavol: misiunile creștine.

Au strecurat îndoiala în mințile oamenilor și au umilit vinovați și nevinovați.  Adevărata dimensiune a răului  nu o știm,  încă, și poate că nu o vom afla niciodată.  Unii cad, alții se țin pe picioare. Marius Cruceru a fost unul din cei care s-a ținut deoparte.

19 gânduri despre &8222;Misionarul care nu există (16) O tentativă eșuată&8221;

  1. Parea o marturisire naiva, copilareasca, a comentatorului lui Marius Cruceru. Consider ca un misionar trebuie sa aiba o pregatire teologica robusta, nu doar in munca cu bidineaua, dar si in ale teologhiei, o vasta cultura generala si o buna stapanire a limbii tarii in care misioneaza. Paradoxal, mergand intr-o alta directie ideatica, dar cred ca sunt putini misionari care respecta un astfel de tipar. Ma intreb totusi, cum evanghelizezi pe cineva a carui limba o balbai?

  2. In realitate, dupa Revolutie, Romania a fost impinzita de zeci de Scoli Misionare, de scurta durata, cum sunt cele 3 scoli de misiune ‘Christos ptr. Romania’ din Suceava, Timisoara si Cluj, ce nu pretindeau candidatilor, baieti si fete, nici macar studii liceale. Ele au fost infiintate de misionarul Romano-American, bucovineanul Ion John Dolinschi, dupa intoarcerea acestuia de la Institutul de 2 ani, Christ For The Nations din Dallas, TX.

  3. Pentru că strategia era bine pusă la punct, dar instrumentele nu. Se simte că individul care a scris comentariul nu era familiar cu expresiile care nouă ne-au intrat în sânge de mici.
    Nu făcea parte dintr-o familie creștină.
    Nu citea Biblia. După o perioadă relativ scurtă, dacă o citești în Duhul și o înțelegi, cuvântul vine de la sine.
    E corect ce spui tu, dragă Remus.
    Dar ei nu s-au gândit să misioneze.
    Gabriel Gorcea o feștelește cu gramatica, dar când o ia pe limba noastră 🙂 e fără reproș. E de acolo, cum se spune. Or, cel (sau cei) care semnau în fals jucau în alt film.

  4. Interesanta scoli de misionari ‘Christos ptr. Romania’. Nici Charles Spurgeon nu era un absolvent de teologie, dar perseverenta in a citi si studia in permanenta l-a calificat si l-a asezat cu mult peste nivelul celor cu diplome. Cred ca primii 3-4 ani dupa absolvirea studiilor se simte amprenta cursurilor absolvite. Urmatoarea perioada influenta acestor studii continua sa scada, astfel ca la 10 ani de la terminare, un absolvent scade aproape de nivelul celorlalti. Imi pare rau sa spun, dar nu sunt deloc de acord cu marii colectionari de diplome si nici cu diplomo-elitistii. Perseverenta si talentul sunt vitale. Tocmai in idea asta misionarii cu vechime foarte mare, care de abia leaga doua cuvinte coerente in alta limba si o scalda in limba materna cred ca nu au inteles din toata religia decat ca Dumnezeu este bun si indulgent. Partea cu severitatea, perfectionismul le sunt straine. Cred ca trebuie sa ne educam mintea, sa ne disciplinam si cultivam emotiile, si sa ne cizelam comportamentul in permanenta. Asta cred ca este chemarea crestinului, la cunoasterea Lui si la indumnezeire, ceea ce este mai mult decat a sta in bataia vantului si astepta sa treaca viata. Oameni ca Charles Spurgeon, misionari ca Hudson Taylor definesc un standard care mi se pare fair. Misionariatul ca poarta de iesire din Romania si migrare spre tari dezvoltate nu mi se pare misionariat, ci relocare.

  5. Charles Spurgeon, iubitul de el… favoritul lecturilor mele… Ce să mai vorbesc de statura unui Hudson Taylor… Când am spus, odată, pe blog, că îl prefer pe Spurgeon oricărui teolog vechi sau nou, am primit reproșul că nu sunt suficient de crescut duhovnicește, din moment ce admir scrierile devoționale… 🙂
    Frumos comentariu, dragă Romulus…, m-a uns la inimă…

  6. Ştii ce mă gândeam aseară, Răsvan? Oare câte bloguri şi site-uri au fost „atacate” sau „testate” de grupul ăsta ? (e clar că e un grup; o singură persoană n-ar fi reuşit tot păienjenişul ăsta!) Dureros e că marile matrapazlâcuri s-au petrecut în spatele scenei ăsteia cu mail-uri, id-uri false şi postări aiurea. Alea de s-ar afla…

  7. Dragă Marinel, multe bloguri evanghelice bătăioase nu prea sunt, iar pe cele mălăiețe nu are rost să le contaminezi.
    Prin anii 2007-2008 nu exista facebook. Blogurile erau la putere. Se vorbea de o nouă presă, cu adevărat liberă, nu cumpărată de mogulii de presă și tributară intereselor politice și financiare.
    Dar blogul nu mai e pe val. Facebook-ul i-a luat locul, în popularitate, în manipulare, în tot ce vrei și ce nu vrei.
    Am ezitat mult timp să intru în hora asta. Nici acum nu sunt convins că am procedat corect, dar nu-mi pare rău. Am găsit mulți prieteni, am văzut multă lume. Mia Ursan îmi spusese asta cu mult timp înainte, dar vârsta și-a spus cuvântul și am tot amânat. Când am mai îmbărtânit, nu mi-am mai dat seama ce fac. 🙂
    Fiind vorba despre facebook, nu mai poți controla fenomenul, nu mai știi cui a scris un titel altui titel… Fapt e că jucăria a funcționat…
    Mă întreb și azi de ce nu au ales poze făcute de ei, pe stradă, cu figuri pe care nu le-ar fi identificat google…, în sfârșit, Garbiel Gorcea. 🙂
    Au subestimat pe Dumnezeu, până la urmă, pentru că numai El va scoate adevărul la lumină, prin faianțari, zidari, fierari betoniști sau oameni ai străzii, dacă vede că ”înțelepții” lumii se dau în spectacole pe stadioane, urlând la popor Doamne! Doamne! Vino Doamne!… (Nicio legătură cu piesa lui Vali Sterian…)

  8. Aşa e, Răsvan! Vezi tu, oamenii harnici din Cetate au mai depistat un blog în care Titel al nostru (pardon, al lor!) se rupea în figuri: cel al lui Cristian Ionescu! Ce mică e lumea! Lumea lor… 😉

  9. Ne slavim idolii cu orice prilej. Daca M.C. nu raspundea deloc, despre altii nu ati fi spus aceleasi cuvinte ci mai degraba ca „au cazut in plasa”. Unde ne este obiectivitatea? Va mirati cand altii simpatizeaza cu altii. Ati vrea ca toti sa simpatizam cu Cruceru, sa-l ridicam in slavi. Daca altii ar fi scris asa un articol despre C.B. ati fi spus ca e pupincurist. Mike O nu a scris niciodata nici pe aproape asa elogios despre C.B si tot i-ati atribuit termenul. Va rog nu va suparati pt constatare. Toata stima pt dvs si blogul dv. Era doar o remarca.

  10. Ion Cosa, nu am urmărit să fac pe cineva să simpatizeze cu Marius Cruceru. Din 2007 n-am încercat să fac asta și acum, când nu se mai pasionează nimeni după nimeni și nimic, cu atât mai puțin. Tot ce am scris mai sus despre el este adevărat, confirmat de realitate. Nu este idolul meu, sunt onorat să fiu prietenul său.
    Am scris negru pe alb, în postare, că:
    ”Tentativa avea toate șansele să reușească, dacă Dumnezeu nu l-ar fi păzit pe Marius Cruceru de ispita mândriei, a autosuficienței, a încrederii nelimitate în lucrurile neverificate.”
    Lui Dumnezeu totă gloria, cu alte cuvinte.
    De ce ceilalți, de ce Barbosu nu a ascultat de glasul Domnului, nu mă întrebați pe mine, întrebați-l pe el. Și în cazul lui, realitatea arată că a căzut în plasa hoțului.
    Lui Cristian Barbosu nu i-au murit lăudătorii, nu asta e problema. Am scris de ce nu am încredere în el de foarte multă vreme și nu am fost singurul. Dați-mi voie să am și eu convingerile mele, ca toată lumea.
    Postarea a fost legată de atacul escrocului, nu de altceva. Blogul meu este citit și de oameni care nu au niciun habar despre evanghelici și poveștile lor. Din această cauză am făcut prezentarea, după părerea mea prea săracă față de ce a făcut, scris și slujit omul acesta.
    Oamenii trebuie să știe că avem valori și una din ele e Marius Cruceru.
    M-am gândit mult timp dacă să o scriu, tocmai pentru că Marius Cruceru nu are nevoie să fie în centrul unui soi de scandal cu care, oricum, nu a avut ceva de împărțit.
    Mulțumesc pentru aprecierea dată blogului, deși nu sunt deloc convins că nu ați spus-o, pur și simplu, formal. Oricum, consider discuția despre Marius Cruceru încheiată și vă rog să nu insistați pe această temă, pentru că vă pierdeți vremea. Nu voi posta nimic în plus.

  11. Marinel, am văzut pe facebook o postare de-a lui Lidie. Am rămas interzis. 🙂
    La Cristian Ionescu mă pot aștepta la orice, mai ales după povestea de acum ani buni în urmă când la promovat pe Țon, proaspăt defectat de la baptiști (ca să vorbim pe limba vechiului colaborator cu serviciile- la Țon mă refer, nu la Cristian Ionescu, evident 🙂 ) .

  12. Marinel,
    „Dureros e că marile matrapazlâcuri s-au petrecut în spatele scenei ăsteia cu mail-uri, id-uri false şi postări aiurea. Alea de s-ar afla…”
    E dureros și nu prea! 🙂
    Puțintică perseverență de detectiv și durerea scade.
    Succes!

  13. Securistul care se dă drept TM (deja TM a devenit marcă înregistrată! 🙂 ), e dus rău.
    Dincolo de aluzia perfidă la durerea profundă a lui Marius, diabolicul le mixează complet aiurea. Bagă pe canalul camuflării cîte puțin din puterea rugăciunii, din Familia model, din visări aiurite de tip filozofia și cîte și mai cîte.
    E străveziu beton!

  14. ,,Au fost depistaţi și arestaţi în timp ce făceau o tranzacţie de Biblii în ….”
    Tare de tot stirea asta !
    [ 25.509 persoane au zis:
    ,, Imi place ! ”]

  15. Stirea ….ca stirea ,dar a-ti observat comentariile care au aparut in 2012????
    Doar unul dintre comentarii;
    „….Avram Gal · Viceprimar la Primaria Campia Turzii
    COMUNICAT
    Datorita implicarii autoritatilor statului si a departamentului PC – Diaspora , cei patru romani , Titel Maghiar, cu vârsta de 38 de ani, Ionuţ Maghiar, de 33 de ani, Sergiu Berci, de 35 de ani, și Denis Daniel Ross, de 36 de ani , au fost eliberati azi 14.09.2012 .
    Presedintele PC – Diaspora Avram Gal doreste pe aceasta cale sa multumeasca tuturor institutiilor statului care au intervenit extrem de prompt in rezolvarea acestei situatii si de asemenea le doreste tinerilor multa sanatate si sa ajunga cu bine la familiile lor.”
    Deci ????Exista baietii ,nu exista>????Si cum se face ca si primarul ajunge involvat in astfel de comentarii???
    Iar in comentariul lui John gasim scris;
    „John Popp · În topul comentatorilor · Vicepresedinte la ONG
    SLAVIT SA FIE DOMNUL IZBAVIRILOR! VA DAM O VESTE BUNA. ACUM 3 ORE MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE AL ROMANIEI SI CONSILIERUL PARLAMENTAR AVRAM GAL NE-AU COMUNICAT CA, DUPA NUMEROASE INTERVENTII FACUTE, UN TRIBUNAL LOCAL DIN INDONEZIA A JUDECAT ACUZATIILE ADUSE CELOR PATRU MISIONARI CRESTINI ROMANI ARESTATI SI A DECIS ELIBERAREA LOR.
    PUNEREA IN EXECUTARE A ACESTEI HOTARARI DE ELIBERARE SE VA FACE IN URMATOARELE 24 DE ORE.
    IN CURSUL ZILEI DE MAINE SE VOR CUMPARA SI BILETELE DE AVION PENTRU CEI PATRU MISIONARI ROMANI.
    Postare de Rev. Ioan Pop, Religious rights observer
    Avram Gal, Consilier Parlamentar
    Presedinte P.C. Diaspora.
    Email: Office.Diaspora@ partidulconservator.ro –
    Tel: +40.748.776278
    Răspunde · Îmi place · 9 · Urmăreşte postarea · 14 septembrie 2012 la 12:40”
    Asadar nimic nu este adevarat din ce este scriscu privire la ministerul de externe si consilierul parlamentar Avram Gal?????Chiar atit de departe a mers minciuna ?????Si pentru ce au aparut in acel tim comentariile???Au trecut de atunci 3 ani ……si sa descoperim ca cei patru misionari nu au existat?????Si nu au fost inchisi si totusi au aparut in o reclama crestina si cu astfel de comentarii involvind ministerul de externe si consilier parlamentar……enigme mari dupa trei ani …. greu de perceput si de inteles …..ce se mai intimpla in spatiul evanghelic ….

  16. Domnule Doctor, cu totul off topic (desi daca stau bine si ma gandesc nu e chiar asa, in esenta discutia ramand tot pe terenul misionariatului)… Ati citit „Puterea si gloria” lui Graham Greene? Daca da, poate ne facem candva timp sa discutam despre aceasta carte, dupa parerea mea, provocatoare pentru un crestin, fie el si necatolic.

  17. Dragă Adrian, nu am citit cartea, dar pot rezolva rapid problema. Dacă aș avea prilejul să stam de vorbă, chiar și pe net, as fi in stare să citesc până și Coranul. 🙂

  18. Este dureros sa tot citesti mesaje gen: „Rugati-va pentru mine, misionarul X… !, care se finalizeaza invariabil cu un nr. de cont unde poti trimite… „rugaciunile”. Pe langa instructiunile din evanghelii date de Domnul nostru evanghelistilor trimisi, Didahia, un mic ghid scris in sec.I ne ajuta sa deosebim adevaratii trimisi (apostoli) de oportunisti:
    „3. Cu privire la apostoli si profeti, potrivit invataturii Evangheliei, sa faceti asa:
    4. Orice apostol, care vine la voi, sa fie primit ca Domnul;
    5. dar sa nu ramina decit o zi ; iar daca e nevoie, si a doua zi ; dar daca ramine trei zile, este profet fals.
    6. Apostolul, cand pleaca, sa nu ia nimic decat paine, pana ce gasese alt salas; dar daca, cere bani, este profet fals.”

Lasă un răspuns

