Siriana

Nu e vorba de filmul de acum câțiva ani al lui Ghiță Clooney. O româncă din Viena era supărată că imigranții sirieni pe care i-a văzut nu erau in zdrențe,  ci îmbrăcați cu haine bune și comunicau între ei prin smarturi de ultimă generație.  Femeia ratase, de bună seamă,  romii care veneau la primărie, în orașul meu, in merțane, ca să primeasca ajutorul social. Ideea era că săracii crapă acasă de isis, în timp ce bogații,  deghizați in coate goale, mor de bine.

Evident, nu toți sirienii sunt săraci.  Nu mai săraci ca noi. Cunosc un medic român de etnie siriana care voia să plece în patria lui natală și doar primăvara aia a lor l-a ferit de nenorocire si a ajuns la Tecuci. De ce voia să plece? Pentru că in România salariul medicilor e mizerabil. Nici sirianul meu nu era sărac,  dimpotrivă.  Acum, s-a ales praful de visurile lui, odată cu ruina celor de acasă, dar măcar a rămas în viață. La Tecuci probabil ca-l platesc in zarzavaturi și caise.

Radiologul nostru este român și ortodox. Dă o treime din salariu pe navetă.  Vrea să plece. Primăria se spală pe mâini.  Nu există,  chipurile, nicio lege care să-l ajute. Poate vor găsi una pentru sirieni. Asta în ideea că vreun sirian ar accepta să lucreze pe nimic în serviciile de sănătate românești. Oricum, eu m-aș bucura  să îi am colegi in spitalul meu, unde fac șapte gărzi pe lună: le dau jumătate. 

3 gânduri despre &8222;Siriana&8221;

  1. Salut Rasvane,
    nu am mai scris de ceva timp pe blogul tau (de urs rus 🙂 )

    Acum catva timp, un fost ministru, un derbedeu, facea misto de romanii plecati la munca in afara tarii: ”Nevestele le ajung niste curve, copiii niste drogati… si castigul lor e de doar 1000 de dolari pe luna”, am redat din memorie!

    ”Siriana”, ce bine le spui badie, dta!
    Acum ceva timp – vezi tragedia cu copiii morti intr-o masina (in Germania) – am putut auzi din presa de limba franceza ca, Angela Merkel era in ”stare de șoc”! După ce a comunicat acest lucru, comentatorul (zâmbind tâmp, mașinal) a trecut la o altă chestiune – ceva despre sport, parcă… Cât de repede îi încearcă pe ăștia nene stările sentimentale: ba șoc, ba râs, ba mirare, ba răceală, ba protocol, ba… uite că nU E!

    Este trist ce scrii dta despre medicul sirian: dar macar se poate consola dansul cu ideea ca samburele de caisa contine vitamina B17, care este anticancerigena! Occidentul a ajuns un cancer neica, un cancer! Nicio caisa nu-i mai scapa: totul se reduce la a mima diferite stari, dar numai in fata camerelor de televiziune! In rest, doar niste cioflingari supusi unor pofte animalice ale firii! O droaie de debili mintali care s-au inecat in haznaua profunda a unui umanism religios, astia dau cu destul in sirul de dominouri si dupa aia guita, cand li se pravale usiorii de la casa!

    Sirienii nu au de ce sa se teama cand vin la noi in tara: ei cunosc Romania mai bine decat cei care au vandut tara, ”romanii” lui peste! Sirienii acestia sunt o infuzie de ceva mai mult bun simt decat neamul european preacurvar, stricat pana la maduvi! Au si ei pacatele lor, insa teama noastra sa fie una singura: ca nu cumva sa ne lepadam de Hristos!

    Dumnezeu sa te binecuvanteze ursule, pe tine si pe toti colegii tai! Si pe amaratii de sirieni! E bine ca Romania nu duce lipsa de romani ca tine, datorita tie si altora, sirienii nu vor resimti dureros distanta fata de patria lor!

    Cu bine nene,
    Dan capitan de plai

    PS
    (vezi ca mi-am schimbat din nou mail-ul; ala vechi e asociat cu o veche adresa de wordpress, pe care am sters-o mai demult!)

  2. Razvane , am o intrebare modesta ,dar directa : daca in 1977 ,la eliberarea mea din Gherla ,ne-am fi cuoscut
    si… .si ti-as fi propus sa plecam impreuna spre frontiera , ai fi acceptat invitatia ?. Intr-o pungutza de plastic cu zip ,in buzunar duceam impaturate doua hartii oficiale ,cu stampila R,S.R. : ordinul de eliberare din inchisoare si cel de incorporare in armata, pe care mama mi-l pastrase acasa .Si tot mergand mereu inainte cu Dumnezeu ,mai mult prin intuneric ,dormind prin capite de fan si salasuri parasite ,intr-o noapte furtunoasa am urcat pe o scara dosnica in podul plin de paenjeni a cabanei Bela Vista, sus pe Muntele Mic ,in Semenic .Cand a rasarit soarele ,printre crapaturile dintre sindrile ,privind cu un ochi ,am zarit o cruce uriasa,impozanta,ridicata cu ceva mai sus de cabana, in varful muntelui.Am privit-o indelung ,iar ochii mi s’au umplut de lacrimi. Acolo in acel pod intunecat ,am facut cunostinta cu vitorii cmarazi, cu care , dupa zece zile , am trecut innot Dunarea prin Cazane . Popa Mihai si Logoteti Radu. Amandoi bucuresteni, primul dat afara din facultatea institutul minier Petrosani ,iar Radu , terminase cu media 10 -Mana Cum Laude_ recent facultatea de fizica si chimie, in Bucale .Inainte sa se decida sa-si ia lumea’n cap , Radu facuse cateva zile de stagiatura umilitoare intr-o fabricutza de sampoane din Calea Rahovei , Originea lui in ochii comunistilor nu era deloc sanatoasa. Mihai impartasise aceeasi soarta . La arestarea tatalui lui , decanul facultatii ,i-a spus sa-si faca bagajele si a fost exmatricualat .Tatal lui Mihai se afla detinut in Jilava, condamnat la douazeci si cinci de ani . Radu a primit ordin sa faca acele luni de armata intr-o unitate genistica -diribau – „hei rup „, Daca am fi fost prinsi ,eu fiind de acum recidivist notoriu iar pe caciulile noastre se odihneau suficiente muste care sa ne tarasca legati in lanturi ,in faza Tribunalului Militar .In toamna aceluiasi an 1977 ,toti trei ne aflam pe coasta Pacificului , in insorita California . Azilul politic l-am primit in Austria ,in Ambasada Americana din Vienna. Mihai Popa traeste in Los Angeles iar Radu lucreaza in Silicone Valley.,California .Eu in statul Indiana ,(la Medeleni) intr-o poiana din mijlocul unei paduri de stejar. Astept raspuns !
    sincerely, Walden

Comentariile nu sunt permise.