Eu am făcut șăpti clasi. Povestea unui om bun

Eu am făcut șăpti clasi. Meseria mea a fost de sondor. Sondor la cefereu. A fost cu injecțiile, că s-o început metroul, cu de-astea… Am lucrat la București. La Metrou București.

Prima oară, din 62 până în 65, am lucrat la mina de aur Brad și pe urmă m-am dus la sonde…, sondele cefereului București… la Metrou. Acolo am lucrat până am ieșit la pensie, până în 91.

Erau accidente, se lucra subteran. N-am lucrat cu deținuți. Muncă grea. De la începutul metroului și până la terminare, am lucrat la Metrou. Am lucrat pe orice tronson, începând de la Podul Izvor și până în Dristor și Gara de Nord…

Eu făceam injectări. Sondam, băgam așa, și injectam. Beton și cu astea… substanțe chimice…  care să nu pătrundă apa, știi… înăuntru. Am consumat alcool, că ce să zic… pe șantier, da nu… Seara și dimineața…, că era frig, da nu la muncă…   Era securitatea cu noi, acolo. De fumat… Apoi, uite, am 9 ani de când nu mai fumez, de când l-am lăsat. Acum… nici de fumat, nici de băut, nimic absolut…

Am și trei copiii. Nevasta a murit în 95. Cancer a avut. Nepoți am doi și cu doi patru și cu patru opt… opt nepoți am. Strănepoți… acuma, uite acuma, în luna lui aprilie, acu, de Paște…

Eu nu mai pot face nimica. Așa… obișnuiesc să stau să privesc. Mă trezesc la ora șapte și mai privesc la televizor… Dacă sunt singur, singurel!… așa… și privesc la televizor, adorm, apoi iar mă trezesc. Pun și-mi fac mâncare, mănânc, apoi ies afară, mă mai duc pe la vecini… Seara mă uit la televizor și…

Am casa mea, le-am făcut acte la copii. Casa am ridicat-o la 23 de ani, după ce m-am căsătorit. Am un băiat și două fete. O fată am căsătorită la S… E în Germania acuma… Și una e acolo, față în față cu mine. Fecioru-meu șade la socri, tot în sat.

O fost mare grădina… Am dat fetei și am dat și la băiet. Mai bine de jumătate de hectar. Când eram și cu servici, punea nevasta porumb… Acum ei îl lucrează. Eu am pensia mea. Mai trimit nepoții, care învață aici… Băieți, mai aduceți-mi și mie, uite, asta și asta și asta… Am o vecină exact peste drum și îi mai plătesc ei și îmi spală, îngrijește în cameră… am curățenie, n-am ce să zic.

Cu toți am fost prieten, eu n-am avut ceartă cu nimeni. Noi, acolo lucram zi lumină și noaptea, că nu puteam să lăsăm betonul și să se întărească, până nu terminam cu munca, și făceam ore suplimentare, ș-apoi, la două-trei săptămâni, veneam acasă. Din generația mea nu prea mai am… Prieteni mai tineri și neamuri…

Dușmani n-am avut… Cum să vă spun eu… Nu i-am provocat, ca să zic așa… Dacă am putut să-l ajut pe om, l-am ajutat, dacă nu…

Am fost șef de echipă. Lucram pe instalații… Ș-apoi, îi mai adunam: haideți măi, iute, la treabă… Am avut un inginer… pâinea lui Dumnezeu, care cu el am început, cu el am ieșit la pensie. Acum, când știu câte-s de făcut…

Necazul mare care a fost când mi-o murit nevasta.  În 60, pe 31 ianuarie o fost nunta, și până în 95.  Taică-meu o fost… milițian… de-ăsta…,  jandarm, cum era înainte,  și maică-mea o fost casnică. A fi făcut și el vreo prostie, nu-ș ce-a făcut acolo, l-a condamnat la închisoare Ana Pauker, cum era atunci, și-o făcut 23 de ani și jumătate de pușcărie și după aceea a venit acasă… El a fost condamnat prin 41- 42…, si pe urmă, asta…  O venit acasă și a mai trăit 18 ani. Dacă vreți să mă credeți, nu m-a interesat lucrul ăsta și nici nu l-am întrebat… Tata a fost un om cumsecade.

Nici la nunta mea n-a fost. În 68 a venit acasă. Avea meseria asta… de dogar… lemnărie… Făcea butoaie, căruțe. Am fost trei surori și trei frați.  Tata a murit în 85 și mama a murit chiar după revoluție. Am avut copilărie grea de tot. Să mă duc și eu să mă joc sau la cineva sau mai știu eu cum, nu!… Când ieșeam de la școală, în vacanță, mă trimitea cu cârlanii, cu mieii, la un cioban, acolo, unde aveam și noi câteva oi și, ca să scadă din bani,  mă trimitea cu oile, cu cârlanii. Vacanță asta îmi era.

După ce m-am căsătorit, la 25 de ani, am mai stat un an de zile… că a fost cu colectivul ăsta… și în 62 am luat și am plecat la mina de aur, și am făcut patru ani la mina de aur și pe urmă am ieșit. A fost soția, a fost pe la mine, și mă aștepta la gura minei, că acolo era magazin și era zi de salar.  Ș-apoi a văzut un accident și n-a vrut să mă mai lase. Ieși la suprafață și ieși la suprafață! dacă vrei, dacă nu, mergi acasă. Și-am luat și-am plecat la sonde. Acolo am făcut școala asta de sondor.

Sunt mulțumit, foarte mulțumit. Cred în Dumnezeu. Am fost vesel, oh, daa! , oricând, oricând… Mă interesează ce-i în jur, mai ales acuma, cu domnii noștri parlamentari…

Un gând despre &8222;Eu am făcut șăpti clasi. Povestea unui om bun&8221;

Lasă un răspuns

