1688

IMG_3552

Marea învălmăşeală din aceste zile din pieţele oraşelor, defilările şi concordia afişată ostentativ între confesiunile care s-au mâncat de vii unele pe altele şi se vor mai mânca în continuare mi-au adus aminte de un scriitor celebru din secolul al XVII-lea, Jean de La Bruyere.

În anul 1688, a apărut celebra sa carte „Caracterele sau moravurile acestui veac”. Cititorii au fost stupefiaţi: nu mai citiseră aşa ceva până atunci.

Ceea ce scria el despre slujitorii amvoanelor din vremea sa se potriveşte mănuşă cu ce vedem azi.

Despre predică:

Predica a ajuns un spectacol. Unde mai e acea austeritate evanghelică- sufletul ei? Îi ţin locul prestanţa, modulările glasului, măiestria gesturilor, alegerea cuvintelor şi lungile enumerări. Lumea nu mai ascultă cu seriozitate cuvântul sfânt: e un fel de distracţie între altele, e un joc în care există ca o luare la întrecere şi pariuri.

Speranţa lui La Bruyere că predicarea Evangheliei va reveni la simple lămuriri şi mişcătoare manifestări sufleteşti s-a dovedit deşartă:

Citatele profane, aluziile serbede, pateticul de proastă calitate, antitezele, imaginile exagerate şi-au trăit traiul”.

Cum să fii convertit de astfel de apostoli?” se întreba el:

Predici deşarte, vorbe pierdute! Vremea omeliilor a trecut!

Predica e un spectacol în mai multe acte:

Majorităţii oamenilor le plac frazele şi perioadele, admiră ce nu înţeleg, se socotesc lămuriţi, mulţumiţi că pot face comparaţie între primul şi al doilea punct sau între ultima şi penultima predică.

Despre proasta şi buna predicare:

Trebuie să ştii uimitor de multe lucruri ca să predici atât de prost. Alt timp, alt obicei; textul este tot latinesc, dar întreaga predică se ţine în limba poporului. Nici chiar Evanghelia nu mai este citată. Astăzi trebuie să ştii foarte puţine lucruri ca să predici bine.

Biserica e împărţită între predicatorul care tună de la amvon împotriva păcatului şi enoriaşul care e fericit de predică şi face tot ce-l taie capul. E un joc acceptat cu veselie de ambele părţi:

Se pare, aşadar, că în sânul bisericii există ca două tendinţe, sortite s-o dezbine: aceea de a spune adevărul în toată amloarea lui, fără menajamente, fără îmbrobodire, şi aceea de a-l sorbi cu sete, cu plăcere, cu admiraţie, cu ridicări în slavă şi de a nu te purta, ţinând seama de el, nici mai bine, nici mai rău.

Despre floarea rară a simplităţii:

Predicatorul nu are nevoie decât de o nobilă simplitate, dar trebuie să ajungă până la ea; înzestrare rară, care depăşeşte puterile majorităţii oamenilor de rând; talentele naturale, imaginaţia, erudiţia şi memoria, atât cât le au, nu le servesc adesea decât să se îndepărteze de ea, de simplitate.

Despre manipularea prin viu grai, atât de actuală:

Oamenii sunt victimele vrăjii gestului şi a cuvântului rostit, ca şi ale întregii atmosfere solemne a adunării. Cât de puţin ar fi înclinaţi de mai înainte în favoarea celui care vorbeşte, ei îl admiră şi caută după aceea să-l înţeleagă.

Nu vi se pare cunoscut?

 

Anunțuri

8 gânduri despre &8222;1688&8221;

  1. Cum să nu mi se pară cunoscut? Chiar am calculat. De la mine până la locul central al manipulării sunt exact 7.973,63 km, pe linie aeriană… 😉

  2. Până nu de mult credeam ca sunt un ciudat, un inadaptat al lumii evanghelice moderne pentru că nu „leşinam” la predicile barbosilor, pustnicilor sau al oricărui mega-star. Acum cred că am început să văd realitatea şi nu numai ce izbeşte ochiul (evanghelic).
    Chiar ieri meditam la ce zice apostolul Pavel în 1 Corinteni 2:13, despre vorbirile învăţate de la Duhul Sfânt, întrebându-L ce înseamnă. Pentru mine postarea dumneavoastră nu e la întâmplare ci un (început de) răspuns. Mesajul simplu si direct al Scripturii, vestit prin Duhul Sfânt, nu are echivalent nici măcar în cele mai alese cuvântări moderne.
    E trist că s-a ajuns aici si prea puţină viaţă este răspîndită de la amvoane. În schimb, moartea de multe ori este în oală.
    Domnul să fie cu noi!

  3. Am avut sansa sā cunosc oameni care predicau fārā sā caute admiratia maselor ci erau mai degrabā pasionati de Cuvînt,Logosul Divin.Mā disperā cînd predicatorul spune chestii gen uitativā în stînga si în dreapta sau luativā de mînā ,chestii jenante.Am nenorocit Biserica cînd ne-am ales gen Sfatul de frati si „ei” enoriasii s-a creat un soi de schismā.Am aflat zilele acestea cu tristete cā un bun prieten al meu l-a contactat pe Bārbosu pentru a face la Iasi o bisericā „francizā” Harvest Metanoia…Om vedea ce se va alege pînā la urmā si cu povestea asta… 🙂

  4. In fisele mele la Caracterele lui La Bruyere am retinut, printre altele, pasajul urmator, care descrie foarte bine varianta cea mai populara de ateism modern (ateismul din nepasare, ateismul din lipsa de cugetare): „L’atheisme n’est point. Les grands, qui en sont le plus soupconnes, sont trop paresseux pour decider en leur esprit que Dieu n’est pas; leur indolence va jusqu’a les rendre froids et indifferents sur cet article si capital, comme sur la nature de leur ame, et sur les consequences d’une vraie religion; ils ne nient ces choses ni ne les accordent: ils n’y pensent point.” Am o editie interbelica in franceza, imi cer scuze francofililor ca nu am pus accentele,
    Citatele indicate de dvs. nu le-am notat. Pe vremea aia nu ma interesau stilurile de predicare. Cumva, mi-e dor de vremurile acelea, cand nu stiam ca exista predicatori eschibitionisti vorbitori de pasareasca, francize bisericesti bune pentru „tocat” dolari si doctori in teologie sfertodocti si relevanti doar prin tupeu…
    Cand am vazut anul 1688, am crezut ca e un text despre Biblia lui Serban Cantacuzino. Dar si La Bruyere merita o postare. In schimb, preanesimtitul, preaingamfatul si preabineplatitul personaj bisericesc amintit prin unele comentarii nu merita gandurile noastre. Nu poti sa pui sarinul si iperita la un loc cu trandafirii.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s