În câteva cuvinte

poezie 2

Walden încearcă de mulți ani să spună ceva lumii. A ales câteva bloguri unde a făcut comentarii. A scris pe două foarte citite în vremea respectivă, ambele scrise de pastori penticostali. În urmă cu câteva zile, Walden mi-a trimis o pagină de amintiri din copilărie. Din păcate, ea apăruse deja pe blogul lui Petru Lascău. Trebuia revăzută, rescrisă de autor. I-am spus asta pe mail, dar el nu mi-a răspuns niciodată la mail. Era vorba de niște chestii tehnice. Am lăsat-o moartă, deși episodul era esențial pentru întreaga povestire. Copilul spune că și-a văzut tatăl doar de patru ori în toată copilăria:

Prima dată mi-l amintesc sosit în cancelaria școlii generale de patru ani din Roșia Montană, locul nașterii mele, unde, în pauza mare, tovarășa învățătoare Drumus Ergy mi l-a prezentat. Eram în clasa a doua primară. Arăta bine, în costum și cu cravată, îmbrăcat cu un fulgarin de culoare foarte deschisă și pantofi de vară, cu multe gaurele si rama groasă. Pantalonii erau călcați la dungă, largi și cu manșeta groasă. Când și-a scos fulgarinul, l-a împăturit cu mișcări elegante și largi; și-a scuturat niște scame imaginare de pe reverul sacoului în carouri vernil. Purta o cravată în dungi, prinsă cu un ac în formă de sageată, la mijlocul pieptului. S-a apropiat de mine, știind că este admirat de învățătoarele prezente, și s-a aplecat, m-a îmbrățisat exagerat de strâns și mi-a spus:
–Fiul meu drag, tu știi că eu sunt tatăl tău?.

Scena este foarte bine prinsă. Aș putea spune că e ca într-un scenariu de film. Cred că lui Walden i-au plăcut filmele și ar fi fost un scenarist bun.

Iată cum a povestit el ultima întâlnire cu tatăl său. Fragmentul e din același comentariu rătăcit în subsolul blogului scris de Petru Lascău:

Ultima dată, timpul petrecut împreună a fost în Hunedoara. Ne-am întâlnit în parcul înverzit din fața catedralei ortodoxe, zona în care, mai târziu, pastorul baptist Coldea a primit aprobare să-și zidească biserica. La cofetăria ”Garofița”, tatăl meu mi-a cumpărat o înghețată mentolată și verzuie, de fistic cu alune. După ce am savurat-o, m-a întrebat dacă mai doresc înca una. Am aprobat, dând repede din cap. În timp ce înaintam cu lingurița în pasta verde și delicioasă, privindu-mă cu un zâmbet în colțul gurii, mi-a făcut cea mai dulce propunere din întreaga mea copilărie:

-Băiete, dacă vrei, poți să mai mănânci încă una, că doar eu le plătesc!”.

Eu îl văd pe Walden ca pe un dublu personaj. Pe primul îl chema Liviu Anei, iar pe cel de-al doilea Robert Lee. Primul a trăit în România, cel de-al doilea a emigrat în America. Istoria primului nu se poate contesta. Așa a văzut el realitatea, așa a cunoscut oamenii. O accepți așa cum este spusă sau o refuzi în bloc.

Al doilea Walden este Robert Lee. Un personaj revendicativ, despre care nu știu mai nimic. Peste ocean a văzut multe, a cunoscut mulți români și și-a pierdut, treptat, inocența, încrederea în liderii bisericii. Încearcă să comunice lumii adevărul său. Lumea văzută de el mișună de speculanți, de excroci, de îmbogățiți și oameni-caltaboși din Roșia copilăriei. Îi cântărește după fumuri și după îmbuibare.

Va urma un episod pe care Walden mi l-a trimis azi.

(În fotografie: Câteva versuri dintr-o cunoscută poezie a lui Octavian Goga, scrise pe taraba unui țăran care vindea vin de casă, nuci și struguri din gospodăria proprie, în fața casei sale din comuna Costești, de pe lângă Târgu Frumos.)

4 gânduri despre &8222;În câteva cuvinte&8221;

  1. Eu il cred pe Walden da povestea de la moartea lui Stalin nu poate fi a lui.,, daca e de.virsta dvs. Ori am citit eu in fuga.

  2. Cititi mai atent Doru Radu, acolo la moartea lui Stalin e vorba de Anei Valentin şi nu de Anei Liviu…Faptul ca vorbeste la persoana intai te duce in eroare.

Lasă un răspuns

