Cum a început povestea (4)

Sofia Fischer se căsătorește cu Avram Sezon Vasiliev. Bunicul nu spune dacă a fost o căsătorie din dragoste sau un aranjament între părinți. În afară de blândețea Sofiei și de sănătatea ei precară nu țin minte să fi auzit ceva în plus de la bunicul. În schimb, despre Avram, străbunicul meu, se spune că era un om credincios și bun. Fotografia lui din tinerețe, alături de ceilalți frați, patriarhii familiei Sezon (ulterior, Sezonov), îl arată trupeș și blajin.

scan_20161027_214553

În fotografie: străbunicul Avram, al doilea din dreapta, în rândul din spate. 

Bunicul:

”La contractarea căsătoriei, s-a făcut și un act de dotă, autentificat de Tribunalul Tulcea, la nr. 122, și transcris în registrul de foi dotale la nr. 6, din 26 ianuarie 1904. Soții Georg și Barbara Fischer au făcut fiicei lor o frumoasă dotă, compusă din casă bătrânească, cu lacul și grădina aferentă acesteia, care au rămas în folosința părinților mei până în anul plecării din Tulcea. Ca zestre, în casă au dat fiicei lor numai lucruri noi și de calitate, și anume: harmoniu, pat, canapea cu spătar, șifonier din lemn de nuc sculptat, masă dreptunghiulară, masă ovală, 6 scaune cu frumoasă împletitură la fund și spătar din paie speciale, după moda din acele vremuri, toaletă cu oglindă mare, în camera din față, căreia i se spunea, pe atunci, în rusește, horniță. Erau și covoare cu 3 foi, ce acopereau, pe laturi de circa 4 metri, aproape tot latul dușumelei și toată lungimea camerei. După aprecierile mele ulterioare, acele covoare erau un produs industrial, cu desene liniare pe margini, iar spațiul dintre ele era presărat cu trandafiri mărunței, pe un fond grena. Aceste detalii mi-au rămas bine întipărite în minte, deoarece camera din față era mereu răvășită de mine, când eram copil. Toate cele șase ferestre ale celor două camere ocupate de familia noastră aveau perdele albe din fileu de bumbac, prinse pe galerii, iar cele patru din camera din față aveau draperii de pluș, cu franjuri grena. Toate ferestrele aveau transperante din lemn. În afara acestora, în dotă intra un bogat inventar vestimentar și, în special, lenjerie de tot felul.”

La doi ani de la căsătorie, se naște bunicul meu, Pavel, autorul scrisorii de față, apoi al doilea copil, o fetiță pe numele Paulina.

Bunicul:

”În anul 1907 moare mama mea, Sofia, după o boală lungă și necruțătoare. Un an mai târziu, când abia împlinise vârsta de un an, moare și Paulina. Astfel că, după moartea celor două, au rămas un soț văduv și un copil orfan, care au avut de înfruntat, în anii care au urmat, vitregia soartei și răutatea oamenilor, fiecare în felul lui.”

În fotografie: bunicul meu, pe vremea când răvășea camera din față.

7 gânduri despre &8222;Cum a început povestea (4)&8221;

  1. Superb!
    Prima poză trebuie să fie, zic eu prin 1920, la ceva timp după ce primul dintre cei opt băieți trecuse la cele veșnice, prematur. Nu ne dai și identificarea celorlalți? 🙂

  2. Mulțumesc, Mihai.
    Pe unii îi știu, pe alții nu. Au o poveste. Pe unele le știu, pe altele nu.
    Răspund cu întârziere, pentru că am multe gărzi și serviciul e tot mai greu. Te rog să mă ierți.

  3. Nu-I niciun bai cu întârziatul. Am ajuns la vârsta la care nu mă mai grăbesc. Spor în toate și vorba aia: keep calm and do whatever you have to do… 🙂

  4. Sezonovii sunt nume cu rezonanta in istoria baptistilor. Sunt prea tinar (ha, ha, ha) sa-mi aduc aminte de ei. Mi se pareau importanti pt ca erau pomeniti de predicile batrinilor din copilaria mea. Patriarhul baptist Pitt Popovici povesteste si el cum fiind tinar se consulta cu un anume Sasa Sezonov… Mai stiam doar ca erau bogati… intr-o vreme cind baptistii erau destul de modesti ca si venituri…. E drept ca prin Ardeal mai era cite-un primar baptist (nu de alta, dar stia sa citeasca si sa scrie si era om drept).

  5. Doru Radu, erau, mulți dintre ei, oameni cu stare. Dar nu din pricina asta sunt nume cu rezonanță în istoria baptiștilor. Omenește vorbind, din câți știu eu, erau oameni ca toți ceilalți, și cu bune, și cu rele.
    În casa bunicilor mei nu am auzit niciodată vreo vorbă nepotirivită, aluzii triviale, cuvinte în doi peri. Sunt convins că nici nu le gândeau. Nu i-am auzit niciodată bârfind, măncând ce nu trebuie despre frații din biserică. Nu făceau parte din nicio gașcă, din niciun clan, din nicio mișcare.
    Soția lui Alexa Popovici, fratele lui Pitt, de care pomeneați, era căsătorit cu verișoara primară a bunicului meu.
    Toți au fost stâlpi de nădejde în biserică și nu am auzit ca vreunul din ei să fi fost coadă de topor, turnător la secu, așa cum se mai practica prin bisericile din vremea comunismului.
    Mulți Sezonovi au emigrat, găsești din ei în toată lumea, din America până în Australia. Au ajuns și în America de Sud.
    Asta e o realitate ușor de dovedit. Ce era în sufletul și buzunarul fiecăruia, nu știu. Erau ruși, după cum cred că știți: nu basarabeni, nu ucrainieni, ci ruși get beget.
    Toți cei pe care îi știu eu purtau costum și cravată și le cădea bine, nu se foiau în hainele alea. Aveau ceva de rasă în ei, care nu se cumpără și nu se vinde. Eventual se transmite genetic. 🙂

  6. De acord. Frumos spus. Stiam ca Dasa a fost Sezonov. Sotii Popovici s-au cunoscut bine cu bunica mea. Fiind muncitoare, bunica avea cartela de mincare pe care o impartea cu Alexa Popovici care pastor fiind n-avea cartela (iar tata era student si minca pe la Timisoara). Prin Ardeal celor imbracati in costum li se sepunea ca poarta haine nemtesti. Sincer, imi lipsesc baptisti cu demnitatea Sezonovilor in bisericile noastre unde din pacate se potriveste vorba legendarului pastor Cure: „unii transforma fratia-n tiganie”.

Lasă un răspuns

