De la pământ la cer. De la ”Omul Evanghelic” la Nicolae Rădoi (5)

Urmărind, pas cu pas, ideile din postarea anterioară, am putea să confecționăm un robot evanghelic. Suntem în pragul unei ere noi, în care elementele de inteligență artificială ne vor invada spațiul.

Dacă am încerca o programare a acelui robot evenghelic, sunt convins că documentația din ”Omul evenghelic” ar fi foarte utilă și nepericuloasă pentru om și mediul înconjurător.

Un robot evanghelic bine construit are nevoie de un parcurs lin, fără izbituri, pe care istoria le-a consemnat din plin în varianta umană a proiectului.

Omul evanghelic a fost suspus trădărilor de tot felul din interior, care au ajutat organului stat și securității să îl pună la punct, să îl seteze așa cum a dorit. Nu pe toți, evident, pentru că, spre deosebire de roboți, oamenii sunt diferiți unii de alții.

Ideal ar fi fost să aplicăm, fără grijă, la toată suflarea evanghelică, indiferent de sex și vârstă, perceptele pe care le-am enunțat în postările anterioare.

Ce lume minunată ar fi fost! Din păcate, realitatea a contrazis, dramatic, teoria.

Când realitatea nu a putut fi domesticită, atenuată, interpretată, maltratată, edulcorată, dizolvată, ea a fost omisă în totalitate.

Așa s-a întâmplat și cu cartea ”Omul evanghelic”, care a ratat, la mustață, un premiu de bună credință, prin omisiune.

Această omisiune m-a determinat să confrunt cele două realități, una uitucă, scrisă de doctori în științe teologice, cu cea istorisită de un om cu clase mai puține, dar martor al evenimentului crucial din istoria comunistă a evanghelicilor români, ”fenomenul Caransebeș”.

Dacă robotul de care vorbeam ar fi programat, în softul lui, cu elemente de istorie evanghelică românească, gospodărit de autorii tratatului, la întrebarea ”Ce știi despre Caransebeș”, s-ar fi oprit din loc, i s-ar fi stins luminițele galbene și verzi și i s-ar fi aprins cele roșii, de alarmă, și ar fi răspuns: ”Nu știu, nu cunosc,  eu sunt mic și prost!”.

Să sperăm, însă, că până la programarea viitoare, inclusiv neuro-lingvistică, vor apărea alte cărți utile cunoșterii, indiferente la presiunile exercitate de prezent.  

”Am știut atunci că vom avea de luptat cu autoritățile comuniste și cu uneltele comuniste din Biserică, dar nu ne-m închipuit că vom fi trădați și de Iosif Țon, cel care scrisese în 1973 lucrarea ”Cine își va pierde viața”, în care pledase pentru rezistență până la sacrificiu suprem pentru salvarea autonomiei bisericii.

În mijlocul luptei, ne-a părăsit și a trecut de partea persecutorilor scriind împotriva noastră și încercând să influențeze opinia publică împotriva acțiunilor de rezistență depuse de Comitetul Bisericii Baptiste din Caransebeș.” (2)

Toată povestea este extrem de palpitantă, ca un roman polițist, și voi încerca să o prezint, pe larg, în episoadele viitoare.

Caransebeșul este un caz unic în istoria baptiștilor români, o biserică în care principiile enunțate de ALRC (Comitetul Creștin Român pentru Apărarea Libertăților Religioase și de Conștiință) și îndemnurile din lucrarea lui Iosif  Țon, lucrare care circula în toată lumea evanghelică, din țară și în occident, au fost luate în serios și puse în aplicare.

Cum de a fost el omis din tratatul celor nouăsprezece doctori în felurite științe? Eu nu știu, dar poate vă răspunde roboțelul evanghelic.

Despre Iosif Țon, în tratatul ”Omul evanghelic” ni se povestește:

Iosif Țon și contestarea ordinii comuniste. Iosif Țon este un nume bine-cunoscut deopotrivă în bisericile evanghelice, un personaj legendar, cu lumini și umbre, și în societatea românească, îndeosebi în contextul dezvăluirilor de acum câțiva ani privind relația sa complicată cu Securitatea. După studii teologice făcute la Regent’s Park College, Oxford, în anii 1969- 1972, Iosif Țon s-a întors în România și a devenit profesor la Seminarul Teologic București. Înzestrat intelectual, energic și vizionar, Țon a luat atitudine față de ceea ce el considera că reprezintă un pericol pentru bisericile baptiste din România, și anume abuzurile directe și indirecte ale partidului- stat.” (1)

Iată ce scrie despre el Nicolae Rădoi:

”Cei mai mulți au rămas pasivi și ca în orice război au existat și trădători ce au avut impresia că au de câștigat de pe urmă trădării. Printre aceștia cel mai proeminent a fost Iosif Țon.” (2)

Nu am pretenția să aflăm cine are dreptate, dar o mică lumină tot vom aduce, în postările viitoare, integrând, astfel, ”fenomenul Caransebeș”, cum l-am numit eu, într-un volum care l-a exclus, fiind, probabil, mult prea incomod de abordat.

Se spune că istoria e scrisă de învingători. Rămâne să stabilim cine sunt învinșii.

(va urma)

În imagine, un perete de biserică de pe care s-au șters contururile, dar se pot imagina adevărurile.

Note:

(1) Dorin Dobrincu, ”Sub puterea cezarului”, în ”Omul evenghelic”, pag. 211 și urm., ed. Polirom 2018.

(2) Nicolae Rădoi, ”Între frați apare și trădarea”, în ”O cetate de necucerit”, pag. 117.

2 gânduri despre “De la pământ la cer. De la ”Omul Evanghelic” la Nicolae Rădoi (5)

  1. Sugestivă punerea în oglindă (cea comparativă) a celor două percepții despre Iosif Țon. Bravo Răsvane! Lași libertate ca fiecare cititor să tragă concluziile.

    Cît privește MINCIUNA PRIN OMISIUNE pe marginea cazului Caransebeș, să-mi fie cu iertare. Eu nu cred că cei doi autori (mai ales Dănuț M.) au avut un ichtus al memoriei nu prea îndepărtate. Mai degrabă se explică omisiunea prin simpatiile mănăstirene pro Țon, ca efect antagonic la relația Mănăstireanu Dănuț-Negruț Paul.

    Prin eschivarea cazului Caransebeș, „Omul Evanghelic” se postează de aceeaș parte a baricadei cu revizioniștii Marius Silvășan, Vasile Bel, Caius Obeadă și mai nou și Președintele Comunității Baptiste de Timiș, Ionel Tuțac (cel împopoțonat cu „enșpe mii” de titluri).

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s